عصر بازار

آغاز آزادسازی بلیت هواپیما

قیمت بلیت ۱۷۰ مسیر داخلی اعلام شد

عصر اعتبار- سازمان هواپیمایی کشوری پس از مدت‌ها بحث و بررسی در خصوص آزادسازی قیمت‌ها سرانجام روند واقعی شدن قیمت حمل و نقل را آغاز و قیمت بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر داخلی را اعلام کرد.

قیمت بلیت ۱۷۰ مسیر داخلی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از یک سال و نیم کش و قوس بر سر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر را اعلام کرد.

    این درحالی است که از اردیبهشت سال گذشته موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مطرح بود، اما در نهایت با گذشت یک سال و نیم از بحث و بررسی، مخالفت‌ها و موافقت‌ها این طرح به نتیجه رسید.

    در همین رابطه مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: پس از مدت‌ها کار کارشناسی و تخصصی و بنا بر اجرای بندی از برنامه پنجم توسعه کشور و تصویب شورای عالی هواپیمایی، نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد و 87 مسیر همچنان جزء مسیرهای حمایتی قرار گرفت.

    رضا جعفرزاده با بیان اینکه انگیزه این آزاد سازی بر سه محور مهم چون ارتقاء ایمنی، ایجاد رقابت در سرویس دهی ، فراهم شدن زمینه انتخاب برای مسافران استوار است گفته است که توسعه اقتصادی کشور در گروه داشتن حمل ونقل هوایی کارآمد و به روز است و آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما توان عملیاتی شرکتهای هواپیمایی ، سرویس دهی و نوسازی ناوگان هوایی کشور را تضمین خواهد کرد وچنین تصمیمی در بیرون مرزها نیز به عنوان مقدمات رشد و توسعه اقتصادی کاربردی و موفقیت آمیز بوده است .

    وی همچنین مسیرهایی که آزاد سازی نرخ بلیت در آنها صورت گرفته را مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم ، شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید عنوان کرد.

    مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای حمایتی صبح امروز به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است گفت : این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ قابل اجرا ست .

    صبح امروز جلسه ای به همین منظور با حضور مدیران عامل شرکت های هواپیمایی در سالن کنفرانس این سازمان تشکیل شد در این جلسه ضمن استماع نقطه نظرات مدیران عامل و مسئولان عالی شرکت های هواپیمایی و دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی،‌ عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن توضیح چگونگی روند آزاد سازی و رعایت موارد قانونی و اجماع نظرات مسئولان ذیربط بر تلاش شرکت های هواپیمایی در تامین ایمنی و سرویس دهی مناسب به مردم و حسن اجرای دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما تاکید کرد .

    بر اساس این گزارش، از اردیبشهت‌ماه سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در گام نخست متنوع سازی شد و بر اساس آن به شرکت‌های هواپیمایی اجازه داده شد تا بسته به نوع و میزان ارائه خدمات حداکثر تا سقف 30 درصد نسبت به افزایش نرخ بلیت اقدام کنند.اما این اتفاق در پیک مصرف کمتر اجرایی شد به گونه‌ای که در اعیاد و تابستان حتی شرکت‌های هواپیمایی متعددی به دلیل نبود مسافر تخفیف‌هایی برای قیمت بلیط هواپیما داشتند و بلیت‌های ارزان‌تر به تورهای گردشگری ارائه شد.

    گرچه در این زمان بارها جلساتی برای به نتیجه رسیدن این طرح برگزار شد اما هربار این جلسات بدون نتیجه پایان یافت تا جایی که در مهرماه امسال، کارگروه بررسی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تشکیل شد.

    اما اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته در کشور ما مطرح بود و وزیر راه و شهرسازی نیز بارها به آزادسازی نرخ بلیت و افزایش کیفیت سفرهای هوایی تاکید داشت. در این راستا نیز مجلس شورای اسلامی هنگام تدوین برنامه پنجم توسعه به این موضوع توجه داشت تا در نهایت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قانون برنامه پنجم توسعه و در قالب بند ب ماده 161 این قانون گنجانده شد، البته قابل توجه است که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به منزله افزایش قیمت نیست، بلکه آزادسازی نرخ بلیت به منظور افزایش کیفیت سفرها خواهد بود.

    با این حال،‌ در این مدت بارها به خوب و بد اجرای این مصوبه نقدها و نظراتی وارد شده است، اما نظر بسیای از کارشناسان، اقتصاددادنان و حتی مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر اجرای هر چه زودتر این مصوبه مثبت بود چرا که آن‌ها معتقدند با آزادسازی قیمت بلیط هواپیما نه تنها افزایش تولید بلکه رقابت در ارائه خدمات نیز افزایش می‌یابد.

    به گفته برخی کارشناسان، از طرفی دیگر شرکت‌های کم بازده و فرودگاه‌های در حال ورشستگی نیز راهی برای بهبود وضعیت و یا همکاری با بخش خصوصی را آغاز می‌کنند که شاید این امر در بخش صنعت و ایجاد اشتغال نیز موثر باشد. چرا که بارها وزیر راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب فرودگاه‌ها و پروازها اشاره کرده و در اواخر اردیبشهت‌ماه امسال اعلام کرد که بهره‌وری حدود 60 درصد فرودگاه‌های کشور بسیار پایین است. از این رو باید کیفیت سفرهای هوایی بیش از پیش شود تا هم اقتصاد هوایی بچرخد و هم مسافران نسبت به انتخاب سفر هوایی رغبت داشته باشند.

    حالا پس از مذاکرات ایران و گروه 1+5 که نگاه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل مثبت‌تر شده و حتی قرار است تعدادی هواپیما وارد کشور شود و ناوگان هوایی جوان‌تر و با کیفیت‌تر شود، موضوع آزادسازی نیز رنگ و رویی تازه به خود گرفته اس و دوباره به جریان افتاده است.

    در این باره نیز چندی پیش مقصود اسعدی سامانی گفته بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صرفا به منزله افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست و همزمان با اجرای این طرح، نرخ بلیت هواپیما در برخی زمان‌ها، روزها و مناسبت‌ها نسبت به روزها و زمان‌های عادی متفاوت است.

    مقصود اسعدی سامانی با اشاره به آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال گفت که آزادسازی بلیت هواپیما از 30 سال پیش در بسیاری از کشورها اجرا می‌شد و با توجه به بررسی‌هایی که در این کشورها صورت گرفت در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین راهکار برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.او بر این باور است که اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته در کشور ما مطرح شد به طوریکه مجلس شورای اسلامی هنگام تدوین برنامه پنجم توسعه به این موضوع توجه داشت تا در نهایت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قانون برنامه پنجم توسعه و در قالب بند ب ماده 161 این قانون گنجانده شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی