عصر بازار

افزایش نرخ ارز ودستگیری وتعطیلی صرافان و صرافی ها در تاجیکستان

عصر اعتبار- بانک ملی تاجیکستان، در پی افزایش نرخ دلار در برابر «سامانی» واحد پول این کشور، از بازداشت تعدادی از صرافان خبر داد واعلام کرد براساس دستورالعمل جدید تمام واحدها و نقطه های مبادله اسعار (صرافی ها) بسته خواهند شد.

افزایش نرخ ارز ودستگیری وتعطیلی صرافان و صرافی ها در تاجیکستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دراظهارات رسمی بانک ملی تاجیکستان که روز سه شنبه در رسانه های این کشور انتشار یافت، گفته شده است که صرافان متخلف مبالغ هنگفت پول ملی واسعار خارجی را در اختیار خود نگه داشته و خارج از عرف و مواد قانونی و بخشنامه ها به خرید و فروش ارز اقدام می کردند.
    براساس این گزارش ریاست بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد که تمام صرافی های کشور بسته شده وعملیات خرید و فروش ارز تنها در شعبه های خدمات رسانی و موسسات مالی زیر نظر این بانک انجام خواهد شد.
    بانک ملی تاجیکستان اعلام کرده است که ازاین به بعد شهروندان، تجار، پیمانکاران، اشخاص حقیقی و حقوقی، ادارات و بنگاههای اقتصادی برای دریافت ارز تنها باید به این تشکیلات مراجعه کنند.
    طی یک ماه اخیر ارزش دلار به طور بی سابقه ای دراین کشور بالا رفته و هم اکنون نرخ غیررسمی آن به بیش از هفت سامانی و 60 درم رسیده است که سبب مشکلات اقتصادی زیادی برای این کشور شده است.
    بانک ملی تاجیکستان یکی ازدلایل افزایش ارزش دلار در مقابل پول ملی این کشور را روانی و رفتارهای خود فروشنده ها و خریداران می داند.
    این نهاد مسئول تنظیم بانکداری و بازار اسعار تاجیکستان از ساکنان کشور دعوت کرده است که از این بابت واهمه به خود راه ندهند و به شایعات و خبر های بی اساس و دروغ توجه نکنند.
    درماه می سال جاری میلادی نیز در پی یک چنین افزایشی، امام علی رحمان رئیس جمهوری این کشور تمام مدیران بانک ملی از جمله رئیس و همه معاونانش را برکنار کرد.
    رئیس جدید این بانک در طول چند ماه گذشته توانست تا ارزش سامانی را ثابت نگه دارد، ولی اقتصاددان ها می گفتند حفظ ارزش سامانی با اقدامات معمولی موقتی است.
    طی این مدت ارز دلار در حدود شش سامانی و50 درم حفظ شده بود که طی ماه گذشته مجددا افزایش و هم اکنون به هفت سامانی و 60 درم رسیده است.
    هرسامانی تاجیکستان حدود 650 تومان ایرانی ارزش دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی