عصر بازار

قدرت یوان می‌چربد یا دلار؟

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: ایده‌ی چینی‌ها مبنی بر حذف دلار از مبادلات و جای گذاری یوان به جای آن می‌توان موجب افزایش رقابت این کشور در مقابل کشورهای اروپایی به خصوص آمریکا شود.

قدرت یوان می‌چربد یا دلار؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  محمدرضا آرمان مهر کارشناس اقتصادی چین یک قدرت نوظهور اقتصادی است که رقابت آن با آمریکا روز به روز در حال شدت گرفتن است و ایده‌ی چینی‌ها مبنی بر حذف دلار از مبادلات و جای گذاری یوان به جای آن می‌تواند موجب افزایش قدرت رقابت اقتصادی آنها در مقابل آمریکا و حتی کشورهای اروپایی شود.

    وی از دیگر مزایای این اقدام را کاهش هزینه‌های مبادله عنوان کرد و افزود: این عمل می‌تواند تا حدودی مبادلات را تسهیل کند به عنوان مثال کشور چین در رابطه خود با ایران ابتدا باید واحدهای پول خود را به دلار تبدیل کند و در نهایت اقدام به مبادلات کنند اما اگر ریال یا یوان مبنای این مبادلات قرار گیرد موجب تسهیل آن خواهد شد که در اقتصاد به آن هزینه مبادله می‌گویند.

    آرمان مهر مورد دیگر را کاهش ریسک سبد ارزی برشمرد و گفت: این عمل اقدام مناسبی است زیرا یک کشور می‌توان در سبد عرضه خود ارزهای مختلفی داشته باشد که به نوبه‌ی خود کاهش ریسک سبد ارزی را به دنبال خواهد داشت.

    آرمان مهر آخرین مزیت این عمل را تسلط اقتصادی دانست و عنوان کرد: اگر چین بتواند یوان را در عرصه مبادله با کشورهای دیگر جا بیاندازد و پول ملی خود را بر مبادلات جهانی حاکم کند از لحاظ اقتصادی یک امتیاز و برتری به شمار می‌آید.

    آرمان مهر تصریح کرد: این عمل اگر چه اقدام مثبتی به حساب می‌آید اما  رقابت سختی را پیش روی این کشورها قرار می‌دهد که نشان‌دهنده آن است که احقاق این عمل در کوتاه‌مدت دست نیافتنی است.

    آرمان‌مهر در خصوص تأثیر پیمان پولی دو جانبه بین دو کشور چین و ترکیه بر اقتصاد کشور هم اظهار داشت: زمانی که دو کشور حاضر به توافقی می‌شوند که در مبادلات خود پول را به دلار تبدیل نکنند و واحدهای ارزی یکدیگر را قبول کنند قطعا هزینه مبادلات کاهش خواهد یافت و این امر برای هر دو کشور مناسب است.

    وی افزود: احقاق این امر منوط به این است که آن دو کشور رابطه‌ اقتصادی زیادی با هم داشته باشند یعنی هر دو کشور چین و ترکیه به واردات یکدیگر نیاز را داشته باشند تا مبادلات بین آنها رونق بگیرد.

    آرمان مهر در پایان گفت: پیمان ارزی مستلزم مبادلات تجاری وسیع بین دو کشور است و اگر کشور چین توان مبادله مستقیم را نداشته باشد این پیمان ارزی بی‌معنی خواهد بود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی