عصر بازار

کم‌کاری «مالیات» در بودجه

عصر اعتبار- در شرایطی که درآمدهای نفتی نسبت به گذشته کاهش یافته و دولت روی درآمدهای مالیاتی برای بودجه امسال و حتی سال آینده حساب ویژه‌ای باز کرده است، این بخش نتوانسته بر اساس پیش‌بینی بودجه حرکت کند و پاسخگویی کاملی داشته باشد.

کم‌کاری «مالیات» در بودجه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از مجموع 128 هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به بودجه عمومی سال جاری، حدود 88.3 هزار میلیارد تومان متعلق به درآمدهای مالیاتی است. این رقم که با رشد حدود 18 هزار میلیارد تومانی از درآمدهای سال 1393 تعیین شده، گرچه تا پایان نیمه اول امسال از لحاظ مقداری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل منفی نیست، ولی نتوانسته توقعات سال جاری را برآورده کند.

    آخرین گزارش خزانه‌داری کل کشور از عملکرد بودجه سال جاری حاکی از تحقق 33.4 هزار میلیارد تومانی این منبع درآمدی دولت در شش ماهه ابتدایی امسال است؛ این در حالی است که عملکرد مالیاتی در نیمه اول سال نسبت به شش دوازدهم رقم مصوب که حدود 44 هزار میلیارد تومان است حدود 10.7 هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد.

    کم‌ کاری درآمدهای مالیاتی برای بودجه 1394 و انتظار تحقق 54 هزار میلیارد تومانی درنیمه دوم سال برای بودجه در حالی وجود دارد که دولت با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت از اواسط سال گذشته و استمرار آن، سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی را در سال جاری افزایش داده بود.

    با این وجود، عملکرد شش ماهه بودجه 1394 نشان داد در حالی که درآمدهای نفتی که انتظار تحقق کامل آن با توجه به نوسان موجود در بازار جهانی وجود نداشت، توانسته توقعات را برآورده کرده و شش دوازدهم آن به‌طور 100 درصد (حدود 28 هزار میلیارد تومان) محقق شود. اما در سوی دیگر، در بخش مالیاتی که حساب ویژه‌ای برای آن باز شده بود انتظارات برآورده نشده و حتی 10 هزار میلیارد تومان هم کسری وجود دارد.

    این در حالی است که در آستانه ارائه لایحه بودجه سال 1395 اینگونه به نظر می‌رسد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قصد افزایش میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده را نیز دارد. این احتمال از اظهارات اخیر رئیس این سازمان به وضوح قابل دریافت است. نوبخت قبل از ارائه لایحه بودجه به هیأت وزیران اعلام کرد که در تماس تلفنی به وزیر اقتصاد اعلام کرده است که بالا بودن درآمدهای مالیاتی را مطرح نکند. از این اظهارات این‌گونه برمی‌آید که سهم تعیین‌ شده برای درآمدهای مالیاتی به طور حتم بالاتر از 88.3 هزار میلیارد تومان سال جاری خواهد بود که البته با توجه به فرارهای مالیاتی موجود و همچنین برخی شرایط ایجاد شده در سال جاری از جمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و باز شدن دست سازمان امور مالیاتی برای بررسی حساب‌های بانکی به منظور دریافت مالیات از مودیان یا توافق برای دریافت مالیات از سپرده‌های مؤسسات غیرمجاز از جمله عواملی است که می‌تواند به طرز قابل توجهی میزان درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو