عصر بازار

بار مالیات بر دوش بخش خصوصی

جزئیات کامل درآمد مالیاتی

عصر اعتبار- جزئیات بیشتر از درآمدهای مالیاتی اخذ شده در ۶ ماهه اول امسال نشان می‌دهد مالیات اشخاص حقوقی با پرداخت ۱۲ هزار و ۵۸۴میلیارد تومان ۲.۱ درصد افزایش یافت و در مقابل مالیات بر درآمد با پرداخت ۵ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان ۲۱.۸ درصد بیشتر شد که در این بخش مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی ۳۵.۵ درصد، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی ۱۷ درصد و مالیات بر مشاغل ۱۳.۸ درصد رشد کرد.

جزئیات کامل درآمد مالیاتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تابناک، جزئیات بیشتر از درآمدهای مالیاتی اخذ شده در 6 ماهه اول امسال نشان می‌دهد مالیات اشخاص حقوقی با پرداخت 12 هزار و 584میلیارد تومان 2.1 درصد افزایش یافت و در مقابل مالیات بر درآمد با پرداخت 5 هزار و 622 میلیارد تومان 21.8 درصد بیشتر شد که در این بخش مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 35.5 درصد، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 17 درصد و مالیات بر مشاغل 13.8 درصد رشد کرد.

    در 6 ماه نخست سال جاری درآمدهای مالیاتی با مبلغی معادل 33 هزار و 410 میلیارد تومان 6.4 درصد افزایش یافت که بررسی جزئیات این رشد درآمد نشان می‌دهد بار درآمدهای مالیاتی را بخش خصوصی و حقوق کارکنان به دوش کشیده است.

    در شرایطی که رکود اقتصاد در سال جاری عمیق‌تر از سال‌های پیش شده و دولت این شرایط رکودی را می دید اما افزایش درآمدهای مالیاتی را با این فرض که پایه مالیاتی افزایش می‌یابد و بر مودیان بخش خصوصی فشار رشد مالیات را وارد نخواهد کرد، درآمدهای این بخش را در بودجه 94، 22.5 درصد افزایش داد.

    اما جزئیات بیشتر از درآمدهای مالیاتی اخذ شده در 6 ماهه نشان می‌دهد مالیات اشخاص حقوقی با پرداخت 12 هزار و 584میلیارد تومان 2.1 درصد افزایش یافت و در مقابل مالیات بر درآمد با پرداخت 5 هزار و 622 میلیارد تومان 21.8 درصد بیشتر شد که در این بخش مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 35.5 درصد، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 17 درصد و مالیات بر مشاغل 13.8 درصد رشد کرد.

    در این مدت اما به دلیل رکود گسترده در بخش‌های اقتصادی از جمله بورس و ساختمان مالیات بر ثروت اعم از مالیات بر نقل و انتقال املاک، مالیات نقل و انتقال سهام و حق تمبر و اوراق بهادار در مجموع 12.3 درصد کاهش یافت.

    در بخش مالیات بر اشخاص حقوقی، مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی 39.5 درصد کاهش یافت و در مجموع هزار و 268 میلیارد تومان پرداخت شد. مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی با هزار و 803 میلیارد تومان پرداختی 6.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است.

    مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز 17 میلیارد تومان بوده که 21.2 درصد نسبت به سال قبل کمتر پرداخت شده است اما در این بین مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی 14.8 درصد بیشتر شده است.

    به تعبیر دیگر، اشخاص حقوقی غیردولتی 28.3 درصد از کل مالیات‌های مستقیم را پرداخت می‌کنند و اشخاص حقوقی دولتی پرداخت 3.8 درصد و نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز پرداخت 0.1 درصد از کل مالیات‌های مستقیم را برعهده دارند.

    در مقابل مالیات مشاغل 5.1 درصد، مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 5.4 درصد و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی هم 5.4 درصد از کل مالیات‌ها را شامل می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی