عصر بازار

سفر هوایی به رویا تبدیل می شود؟

بلیت تهران - مشهد ۵۰۰ هزار تومان شد‍!

عصر اعتبار- اگر از گران کردن قیمت بلیت هواپیما برای زائران عتبات از «بازار سیاه بلیت اربعین» یاد می‌شد، با اجرای طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما‌ها که از هفته گذشته رسما در ۱۷۰ مسیر پروازی کلید خورد، افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد...

بلیت تهران - مشهد ۵۰۰ هزار تومان شد‍!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، اگر از گران کردن قیمت بلیت هواپیما برای زائران عتبات از «بازار سیاه بلیت اربعین» یاد می‌شد، با اجرای طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما‌ها که از هفته گذشته رسما در 170 مسیر پروازی کلید خورد، افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد کاملا قانونی قلمداد می‌شود. هنوز اخبار ضد و نقیض درباره وجود بازار سیاه بلیت هواپیما برای شهروندانی که قصد داشتند برای اربعین به عراق سفر کنند ادامه دارد.

    اخبار مربوط به افزایش قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد که گاه تا دو برابر نیز بوده است، نه‌تنها تکذیب نشده است که کارشناسان این افزایش قیمت را نخستین پس لرزه آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما می‌دانند.

    آنطور که ایسنا نوشته است در شرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری پس از چند ماه گمانه‌زنی در آستانه تعطیلات اربعین سرانجام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را ابلاغ کرد، به نظر می‌رسد نخستین تاثیر این ابلاغیه جدید بر پروازهای تهران - مشهد خود را نشان داده و قیمت‌ها را به شکلی عجیب افزایش داده است. علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هفته قبل به وعده خود درباره آزادسازی نرخ جدید بلیت هواپیما تا پایان سال 1394 عمل کرد. هر چند سازمان هواپیمایی اعلام کرده این آزادسازی همراه با نظارت بوده و اجازه افزایش قیمت‌ها به شکلی فزاینده را نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد نخستین تاثیر این ابلاغیه جدید در نخستین زمان پیک سفر خود را نشان داده و قیمت پرواز به مشهد را نجومی کرده است.

    بر اساس اطلاعاتی که از بازار فروش بلیت هواپیما در روزهای منتهی به شهادت امام رضا (ع) گرفته شده است، قیمت بلیت هواپیما از تهران به سمت مشهد در هفته آینده به شکلی تصاعدی افزایش پیدا کرده و در شرایطی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه می‌توان بلیت‌هایی با قیمت کمتر از 200 هزار تومان نیز پیدا کرد، اما هر چه به روزهای پایانی هفته نزدیک می‌شویم قیمت‌ها شکلی عجیب به خود می‌گیرد. در روز سه‌شنبه شرکت‌های مختلف هواپیمایی از سمت تهران به مشهد پرواز دارند و در این بین ارزان‌ترین نرخ مربوط به پرواز ایران‌ایر تور با قیمت 214 هزار تومان خواهد بود. پس از آن نرخ‌ها به بیش از 250 هزار و 300 هزار تومان هم می‌رسد. در این راستا پرواز هواپیمای فوکر 100 قشم‌ایر 341 هزار تومان خواهد بود که برای روز سه‌شنبه 17 آذر گران‌ترین پرواز به حساب می‌آید. اوضاع بازار در روز چهارشنبه نیز پیچیده‌تر می‌شود، تا جایی که تمام نرخ‌های پروازی در این روز به بیش از 300 هزار تومان افزایش یافته و میانگین نرخ 350 هزار تومان برای یک پرواز رفت از تهران به مشهد محاسبه می‌شود. در این بین پرواز 2806 هواپیمایی معراج که با ایرباس 320 انجام خواهد شد برای یک بلیت رفت از تهران به مشهد 484 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. هرچند این رقم‌ها با توجه به پیک سفر زائران به سمت مشهد و نیاز چند میلیونی بازار مطرح شده‌ است، اما رسیدن بلیت تهران - مشهد به مرز نیم‌میلیون تومان، آن هم تنها چند روز پس از آزادسازی نرخ‌ها، این نگرانی را به وجود می‌آورد که در آینده باز هم گران‌فروشی‌هایی از این دست شکل بگیرد.

    تعیین نرخ از سوی ایرلاین‌ها

    در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها درباره آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یکی از موضوعات مهمی که در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا می‌شود این است که شرکت‌های هواپیمایی موظف به فروش بلیت‌ها یا به صورت مستقیم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی با تعیین نرخ از سوی ایرلاین مربوطه هستند.

    عابدزاده به نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر نحوه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: به طور قطع سازمان هواپیمایی کشوری در زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها را پایش می‌کند و اجازه رقابت‌های ناسالم در صنعت حمل و نقل هوایی را نخواهد داد. او با اشاره به اینکه به‌طورقطع نظارت از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است و این نظارت‌ها با جدیت اعمال می‌شود، گفت: در فاز نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیرهای پرتردد و پرتقاضا که شرکت‌های هواپیمایی در روز به دفعات در آن مسیرها پرواز دارند آزاد شد. به همین دلیل برخی از مسیرهای شبکه پروازی همچنان تحت کنترل سازمان هواپیمایی قرار دارد. معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اکثر شرکت‌های هواپیمایی ساختارهای لازم را برای ارائه نرخ‌های متفاوت و متنوع در یک مسیر پروازی را دارا هستند، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر شرکت‌های هواپیمایی از شبکه مطلوب رزرو و فروش بلیت برخوردار هستند و امروز این ساختار به لحاظ فروش و تعیین قیمت در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد. عابدزاده درباره عدم توسعه ناوگان هوایی به‌رغم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند منتظر خرید هواپیمای نو و ایجاد توسط ایرلاین‌ها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند.

    شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند. بنابراین باید ابتدا به سمت آزادسازی نرخ بلیت حرکت کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی، افزایش خدمات و کیفیت حمل و نقل هوایی را زاییده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به تبع آن ارتقای توان اقتصادی ایرلاین‌ها عنوان کرد و گفت: عمر بالای ناوگان هوایی تنها به دلیل تحریم‌ها نیست بلکه یکی از دلایل عمر بالای سن ناوگان عدم انگیزه سرمایه گذاران است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: 58 درصد از مسافرانی که با هواپیما سفر می‌کنند سالانه بیش از 10 بار از این نوع روش حمل و نقل استفاده می‌کنند. 19 درصد مسافران سالانه هفت تا 10 بار، 18 درصد مسافران بین پنج تا هفت بار، دو درصد سه دفعه و دو درصد دیگر نیز یک بار در سال از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی