عصر بازار

«روبل» جایگزین «دلار» در معاملات نفتی مسکو-بیشکک شد

عصر اعتبار- نخست‌وزیر قرقیزستان در چارچوب نشست کمیسیون بین‌دولتی این کشور و روسیه از امضای سندی درباره انجام معاملات نفتی براساس روبل روسیه خبر داد.

«روبل» جایگزین «دلار» در معاملات نفتی مسکو-بیشکک شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در هجدهمین نشست کمیسیون بین‌دولتی قرقیزستان و روسیه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، علمی و تجهیزات بین نمایندگان 2 کشور در مورد انجام معاملات نفتی براساس روبل (واحد مالی روسیه) موافقت شد.

    به گفته «تمیر ساریف» نخست وزیر قرقیزستان، 2 طرف دستورات لازم را برای توسعه این معاملات صادر کردند ضمن آنکه امکان پرداخت هزینه معاملات برای واردات چوب، مصالح ساختمانی و فلز براساس واحد پولی روسیه نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

    در این نشست توسط مقامات دولتی 2 کشور توافق‌نامه ارائه محصولات نفتی به امضا رسید ضمن آنکه یکی از موضوعات اصلی این نشست ارائه معافیت از حقوق گمرکی برای ارائه نفت خام به قرقیزستان بود که در آینده نزدیک نهادهای ذیربط 2 کشور این سند را بررسی خواهند کرد.

    این مسئله در حالی است که واردات نفت خام برپایه معافیت از حقوق گمرکی، به 2 پالایشگاه چینی در شهرهای «قارا- بالتا» و «تاکماک» واقع در قلمرو قرقیزستان امکان فعالیت کامل را خواهد داد.

    موضوعات اصلی هجدهمین نشست کمیسیون بین‌دولتی قرقیزستان و روسیه مسئله ساخت نیروگاه برق- آبی و تحویل فرآورده‌های نفتی و گازی عنوان شده است.

    تمیر ساریف نخست وزیر قرقیزستان پس از برگزاری هجدهمین نشست  کمیسیون مشترک 2 کشور در جمع خبرنگاران گفت: در کمیسیون بین‌دولتی قرقیزستان و روسیه مسائل مربوط به انرژی، صنعت و حمل‌ونقل مطرح شد ضمن آنکه 2 طرف توجه زیادی به ساخت نیروگاه‌های برق- آبی «قمبرآتا-1 » و «قمبرآتا-2 » نشان دادند.

    وی همچنین اظهار داشت: گفت‌وگوها در مورد مسائل مربوط به انرژی دشوار و پیچیده بود.

    نخست وزیر قرقیزستان افزود: با این وجود، ما قادر به حل مشکل هستیم و علاوه براین، درباره طرح‌های سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه پروژه‌های شرکت روسی «گازپروم» نیز بحث و تبادل‌نظر شد.

    ساریف تصریح کرد: در این نشست درباره پرداخت پول فرآورده‌های نفتی براساس روبل روسیه نیز توافق شد.

    وی گفت: در آینده امکان دارد معاملات برای تحویل مصالح ساختمانی و محصولات فلزی نیز برپایه واحد پولی روسیه انجام شود.

    ساریف همچنین تأکید کرد: طرح‌های مشترک در دست اجرا به توسعه روابط 2 کشور کمک خواهد کرد.

    جلسه کمیسیون بین‌دولتی قرقیزستان و روسیه با محوریت روابط تجاری و اقتصادی، علمی و فنی و همکاری‌های بشردوستانه میان 2 کشور روز گذشته در بیشکک آغاز به کار کرد.

    در این نشست تمیر ساریف نخست وزیر قرقیزستان و «آندری بلعانینوف» رئیس خدمات گمرکی روسیه ریاست نمایندگان 2 طرف را برعهده داشتند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی