عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در سایه اجرایی شدن برجام

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرات اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها بر بازار سرمایه گفت: در مجموع چشم‌انداز مثبتی در ماه‌های آینده پیش روی اقتصاد و بازار سرمایه کشور قرار داد.

چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در سایه اجرایی شدن برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علیرضا آریا در خصوص تاثیر اجرای برجام و رفع تحریم ها بر بورس گفت: اثرات اجرایی شدن مفاد برجام و رفع تحریم ها را باید در بازارهای مختلف و ابعاد کلان اقتصادی و تاثیر آن بر بازار سرمایه از یک سو و نیز تاثیر مستقیم این اتفاق بر بورس بررسی کرد.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مباحث مهم در خصوص تاثیر برجام بر کلان اقتصادی، جذب سرمایه‌ داخلی و خارجی در مسیر تولید است که می تواند محرک مناسبی برای خروج اقتصاد از رکود و ایجاد اشتغال در کشور باشد.
    وی اضافه کرد: البته مهمترین موضوع در این زمینه ورود تکنولوژی روز دنیا به صنایع و بنگاههای تولیدی کشور است و در این صورت است که اجرایی شدن برجام می تواند موجب تاثیر مثبت بر اقتصاد کشور شود و نباید رفع تحریم ها را نقطه آغاز ورود کالاهای خارجی در کشور تلقی کرد.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با این وجود ملزومات دیگری نیز برای رفع مشکلات کلان اقتصاد کشور و تاثیرپذیری آن از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها احساس می شود که از جمله این موارد باید شفافیت بیشتر در اقتصاد، توجه به بخش خصوصی، اجرای صحیح خصوصی سازی در کشور و رفع موانع جذب سرمایه خارجی را مدنظر قرار داد.
    وی در خصوص تاثیر اجرایی شدن مفاد برجام و رفع تحریم ها بر بازار سرمایه نیز گفت: به طور کلی بورس دماسنج و نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشور است و در صورتی که اقتصاد کشور از اجرای برجام و رفع تحریم ها تاثیرات مثبتی را بپذیرید، بازار سرمایه نیز از این تاثیر مثبت بی بهره نخواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: از طرف دیگر یکی از اتفاقاتی که با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها برای بورس کشور پیش بینی می شود، ورود سرمایه خارجی است که می تواند موجب ایجاد جو روانی در این بازار شده و از سوی دیگر مشکل اصلی این روزهای بورس را که کمبود نقدینگی است را تا حدود زیادی برطرف کند.
    وی افزود: البته ورود سرمایه خارجی به بورس نیز نیازمند رفع ابهاماتی از جمله شفافیت بیشتر اطلاعات، تسهیل قوانین، رفع ابهامات صنایع و تجدید نظر در برخی قوانین بازار سرمایه است.
    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که در مجموع چشم‌انداز مثبتی در ماه‌های آینده پیش روی اقتصاد و بازار سرمایه کشور قرار داد تصریح کرد: برای حضور اقتصاد، صنایع و بنگاههای تولیدی در عرصه رقابت بین المللی باید ملزوماتی فراهم شود تا با کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی از یک سو و نیز افزایش کیفیت محصولات بتوانیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم و همه این موارد می تواند برای کلان اقتصادی کشور و بازار سرمایه اثرات مثبتی را در پی داشته باشد.
    وی با بیان این که سودآوری شرکت‌های بورسی زمانی تضمین و محقق می شود که اقتصادی پویا و رو به رشد داشته باشیم گفت: یکی از موارد اثرگذار بر اقتصاد، اجرای سیاست خصوصی سازی به صورت درست و نیز توجه ویژه به بخش خصوصی در اقتصاد کشور است و در پی این اتفاق و در افقی بلندمدت، می توان انتظار تصمیم سودآوری شرکتها و تاثیر آن بر بازار سرمایه را داشت.
    این کارشناس بازار سرمایه در خوص تاثیر نوسانات جهانی نفت بر بازار سهام نیز گفت: بیش از 30 درصد شرکتهای پذیرفته شده در بورس کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر نوسانات جهانی قیمت نفت و مشتقات آن هستند و بر این اساس نوسانات طلای سیاه به صورت ناخواسته بر معاملات بورس اثرگذار خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی