عصر بازار

تجربه جهانی در صدور بیمه نامه شخص ثالث

تخلف بیشتر، بیمه‌نامه گران‌تر!

عصر اعتبار- هفته گذشته رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی عهده دار نگارش آیین‌نامه جدید شخص ثالث است، شاخص راننده را به عنوان تازه ترین شاخص مورد بررسی در حق بیمه نامه شخص ثالث معرفی کرد.

تخلف بیشتر، بیمه‌نامه گران‌تر!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قانون شخص ثالث پس از اجرای دوره آزمایشی پنج ساله، مدتی است برای دایمی شدن مورد بررسی نمایندگان ملت قرار گرفته است و به نظر می رسد تازه ترین تغییرات این آیین‌نامه با ملاحظات استانداردهای جهانی صورت گرفته باشد.

    طبق آمار گزارش شده از زیان شرکت‌های بیمه در سال گذشته، بیشترین خسارات متحمل شده بازار بیمه در ایران از حوادث رانندگی و وسایل نقلیه است.

    با نگاهی به تجربه صنعت بیمه جهانی درخصوص پوشش ریسک حوادث جاده‌ای می توان فهمید که کشورهای اروپایی چون انگلستان فعالیت صدور و تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث را با توجه به میزان نمره منفی رانندگان انجام می دهند.

    طبق گزارش دو مؤسسه انگلیسی از میزان پرداختی بیمه شدگان برای بیمه نامه‌های خودرویی، هر بریتانیایی بر اساس میزان خلافی رانندگی‌اش ملزم به پرداخت درصد بیشتری از حق بیمه نامه است.

    بطور مثال رانندگانی که بین 11-10 و 12 نمره یا بیشتر تخلف رانندگی دارند، به ترتیب ملزم به پرداخت 81.3 تا 89.3 درصد حق بیمه‌نامه ببیشتر هستند.

    از این رو شرکت های بیمه بین المللی سعی دارند پوشش ریسک حوادث جاده ای را با درنظر گرفتن سوابق راننده محاسبه کنند. تا جاییکه یکی از کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی در انگلیس می گوید: شرکت های بیمه تصمیم دارند تصویری از سوابق رانندگان تحت پوشش بیمه های خودرویی شرکتشان داشته باشند و هرچه میزان تخلفات رانندگی مثل سرعت غیر مجاز راننده ای بیشتر باشد حق بیمه نامه پرداختی برای پوشش ریسک حوادث جاده ای نیز بالاتر خواهد رفت. پیام این شرکت ها روشن است "تخلف بیشتر = بیمه نامه گران‌تر".

    هم چنین این مؤسسه پیش بینی کرده تا با رواج این اقدام از سوی شرکت های بیمه، امنیت راه و جاده با مراقبت بیشتر افراد حین رانندگی فراهم شود. اینکه رانندگان از ترس پرداخت حق بیمه نامه گران تر در نحوه رانندگی خود توجه بیشتری داشته باشند از تاثیرات جانبی این طرح است.

    در ایران نیز پیش بینی می شود با اصلاح آیین نامه شخص ثالث و توجه بر سوابق ثبت شده رانندگان تحت پوشش بیمه نامه نه تنها خسارات بازار بیمه از حوادث جاده‌ای کاهش یابد، بلکه معضل رانندگی غیر استاندارد در ایران نیز برای دور زدن بیمه نامه گران تر بر طرف شود.

    محمد ابراهیم امین، رئیس بیمه مرکزی نیز در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین جزئیات اصلاح قانون شخص ثالث با تشریح سه معیار مورد بررسی در اصلاحیه این قانون از توجه بیمه مرکزی به سابقه تخلفات رانندگی، نمره منفی راننده و ایمنی و کاربری خودرو خبر داد.

    این گفته امین در حالی است که طبق مطالعات صورت گرفته 80-70 درصد از علل حوادث جاده ای ناشی از خطای انسانی و 30-20 درصد از خسارات مربوط به راه و جاده و خودرو است.

    تا آن جا که از جزئیات این اصلاحیه مشخص است، نوع خودرو نیز در میزان هزینه بیمه نامه مؤثر است. بطور مثال تعداد کیسه های هوا یک خودرو می تواند در سهم بیمه نامه ای که پرداخت می شود لحاظ شود. یعنی خودرو دارای شش کیسه هوا مشمول بیمه نامه ارزان تری از خودروو بدون کیسه هوا خواهد شد آن هم به دلیل برخورداری از استاندارهای ایمنی و مجهز بودن به آخرین خدمات صنعت خودرو.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو