عصر بازار

درمان تامین اجتماعی ادغام شدنی نیست

عصر اعتبار- مخالفت با ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در وزارت بهداشت، انتقاد از تجمیع سازمان های بیمه گر، مشکلات طرح تحول سلامت و...، ازجمله موارد مطرح شده در میزگرد مطالبات تامین اجتماعی بود.

درمان تامین اجتماعی ادغام شدنی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، نشست بررسی تجمیع بیمه ها و تعهدات تحمیلی به این سازمان و هچنین ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در وزارت بهداشت با حضور عطاردیان نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران، شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران و عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، علی اکبر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، صادقی عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تهران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و همچنین اسدی دبیر کانون عالی بازنشستگان، در خبرگزاری مهر برگزار شد.

    علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: شرکت های بیمه ای توان پرداخت بدهی خود را ندارند و وزارت بهداشت نیز نمی تواند طرح تحول سلامت را اجرا کند به همین دلیل به دنبال این است که از 9 بیست و هفتم حق بیمه کارگران در مراکز خود هزینه کنند و دنبال این است که مراکز ملکی و بیمارستان های تامین اجتماعی را نیز تصاحب کنند.

    تامین اجتماعی شرایط ادغام یکسانی با سازمانهای بیمه گر ندارد

    وی با اشاره به اینکه شرایط برای ادغام سازمان های بیمه گر باید یکسان باشد گفت: در حال حاضر این شرایط برای تامین اجتماعی با سازمان های دیگر مهیا نیست چراکه بیمه شدگان این سازمان حق بیمه بیشتری را نسبت به کارکنان دولت و اقشار دیگر می پردازند.

    به گفته بیات اموال متعلق به تامین اجتماعی مربوط به تمام بیمه شدگان است چون با پول و سرمایه آنها احداث شده است و ریال به ریال آن حق کارگران است، به همین دلیل به هیچ وجه زیر بار ادغام نمی رویم و سر حرف خود ایستاده ایم.

    رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: اموال تامین اجتماعی صاحب دارد و صاحب آن نیز مشخص است.

    وزارت بهداشت می خواهد از جیب کارگران طرح تحول را اجرا کند

    بیات اظهار داشت: وزارت بهداشت می خواهد با سرانه درمان کارگران طرح تحول سلامت را اجرایی کند و دولت نباید به آن این اجازه را بدهد و اگر می خواهد از منابع عمومی و دولت هزینه شود چرا از جیب کارگران؟ بنابراین تحت هیچ شرایطی این اجازه را نمی دهیم.

    وی گفت: از وزیر بهداشت توقع داریم که در هیات دولت مسئولانه برخورد کند و گزارشی از هزینه کرد و اجرای جزییات طرح تحول سلامت را حداقل به نمایندگان مجلس ارائه دهد.

    بیات ادامه داد: در مجموع نمی شود بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با وزارت بهداشت ادغام شود چون هر کدام از آنها شرایط ویژه ای دارند.

    وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه ها به رشد هزینه های بخش درمان منجر میشود و بیمه ها توان پرداخت آن را ندارند، افزود: تصمیمی که در ابتدا برای طرح سلامت گرفته شد امروز بیمارستانها را به شدت بدهکار کرده است و امروز بدلیل حجم بدهی بیمه ها تصمیم به ادغام بیمه ها و سپردن آن به وزارت بهداشت گرفته اند که این خلاف منطق و قانون است چرا که ناظر و تامین کننده خدمات و خریدار خدمات باید از هم جدا باشند.

    ادغام بخش درمان در وزارت بهداشت منطقی نیست

    محمد عطاردیان نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران نیز در این نشست تاکید کرد: دولت باید براساس قانون به تامین اجتماعی سهمی که مربوط به حق درمان است و برای آن در نظر گرفته شده پرداخت کند.

    وی با اشاره به اینکه سرمایه و پول سازمان تامین اجتماعی حق الناس است، اظهار داشت: این درست نیست که با مطرح کردن ادغام درمان در وزارت بهداشت، پول تامین اجتماعی و بیمه شدگان را بدهند به این وزارتخانه و آنها با سرمایه بیمه شدگان بخواهند آنها را درمان کنند.

    اجرای طرح تحول فقرا را فقیر تر وثروتمندان را ثروتمند تر کرده است

    حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: وزیر بهداشت ابتدا باید پس از بررسی های لازم و به دور از هرگونه شعار طرح تحول سلامت را مورد تجدید نظر قرار دهد و دستاوردهای آن را به مردم اعلام کند و همچنین مبلغی که در آن هزینه کرده است. چراکه با اجرای این طرح فقرا فقیرتر از قبل و ثروتمندان ثروتمندتر از قبل شدند. به همین دلیل نباید یک طرح شکسته خورده را ادامه دهیم.

    وی تصریح کرد: اجرای طرح تحول سلامت تنها به نفع بخشی از پزشکان بوده که آنها را از یک سطح رفاه به سطح بالایی از ثروت و در آمد رسانده است.

    صادقی به طرح ادغام سازمان های بیمه گر اشاره کرد و افزود: صندوق های بیمه ای باید رقابتی باشند و نه اینکه بخواهیم آنها را ادغام و بخش درمان را نیز به وزارت بهداشت منتقل کنیم که این موارد برخلاف بند 9 سیاست گذاری های کلان سلامت توسط مقام معظم رهبری است.

    تعهدات تحمیلی مجلس به تامین اجتماعی

    وی همچنین به قوانین تحمیلی مجلس به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما خود مجلس است که قوانین را به تامین اجتماعی تحمیل می‌کند، برخی از قوانین مغایر با اصول و قوانین بیمه‌ای کشور است که پس از تصویب قانون ، بودجه آن را در نظر نمی‌گیرند و بیمه‌پرداز که خود دولت است نیز قوانین زودرس تصویب می‌کند، به همین دلیل تامین اجتماعی در اجرایی کردن آنها به مشکل می‌خورد، به طوری که در حال حاضر با بحران بودجه مواجه است.

    رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: یکی از قوانینی که مجلس تصویب کرده بازنشستگی افراد دارای ریسک و باسابقه کم و با سن بالاست که این موضوع باعث شده تامین اجتماعی، بودجه‌ای را سالهای زیادی صرف بازنشستگی آنها کند.

    وی با اشاره به اینکه باید مکانیزم دریافت تعریف شود، گفت: دولت باید مکلف شود سهم حق بیمه خود را پرداخت و در سنوات در نظر بگیرد و به طور مثال گفته شود ظرف شش ماه مکانیزم وصول درآمد برای دولت تنظیم و بر اساس تصمیم مجلس به تعهدات خود عمل کند.

    به گفته صادقی، در تبصره 2 ماده 28 قانون تامین اجتماعی عنوان شده که دولتها مکلف هستند حق بیمه سهم خود را به طور یکجا در بودجه سالانه کشور بگنجانند و همچنین بر اساس ماده 49 قانون، مطالبات سازمان جزو دیون ممتاز است و مدیرعامل باید شیوه عملیاتی کردن آن را در نظر بگیرد.

    بیمه شدگان تامین اجتماعی حق بیمه بیشتری می دهند

    وی در مورد ادغام صندوق‌های بیمه‌ای که مورد تاکید مکرر وزیر بهداشت است، تصریح کرد: در صندوق بیمه روستاییان و عشایر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... از صفر تا صد حق بیمه بیمه‌شدگان آنها از سوی دولت پرداخت می‌شود و کارمندان دولت نیز 5 تا 6 درصد پرداخت می‌کنند در حالیکه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی باید 9 درصد را پرداخت کنند.

    صادقی افزود: این در حالی است که حقوق کارگران تامین اجتماعی حداقل 700 هزار تومان است که باید 9 بیست و هفتم آن را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند که درصد زیادی از حقوقشان را شامل می‌شود، به همین دلیل ادغام سازمان‌های بیمه‌گر ظلمی است در حق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و باید فکری دیگر برای رفع مشکلات نظام سلامت کشور شود.

    وی ضمن انتقاد از وزیر بهداشت، گفت: به جای اینکه بخواهند تاکید بر ادغام صندوق‌ها و یا واگذاری بخش درمان تامین اجتماعی را داشته باشند، گزارشی از اجرای طرح تحول سلامت ارائه دهند که در این طرح میزان رضایتمندی مردم، درآمد پزشکان، میزان تقاضا و ... چقدر بوده است و چرا هنگامی که بحث تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت توسط مجلس مطرح می‌شود، طفره می‌روند.

    رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: مسئولان بهداشت نباید با فرافکنی و حرف بی‌منطق نسبت به پاسخ مشکلات نظام سلامت بی‌اعتنا باشند.

    منابع کشور در جیب قشر خاصی از پزشکان

    صادقی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت نباید یک پزشک در راس یک بنگاه اقتصادی و درمانی قرار گیرد، اظهار داشت: اگر مدیر اقتصاددان نباشد، وضعیت بهتر از این نمی‌شود که منابع کلان کشور در جیب قشر خاصی از پزشکان قرار گیرد و این سوء مدیریتی است که در حوزه سلامت وجود دارد.

    وی ضمن انتقاد به صدور دفترچه رایگان بیمه سلامت برای برخی از افراد پر درآمد گفت: این عادلانه نیست که دفترچه بیمه سلامت دست پورشه‌سوار تهرانی باشد و بدون پرداخت مبلغی بتواند از خدمات درمانی بهره‌مند شود، در حالیکه دفترچه تامین اجتماعی یک کارگر به خاطر بدهی سازمان‌ها اعتباری نداشته و کسی آن را تحویل نگیرد و نتواند از خدمات درمانی برخوردار باشد.

    مخالفت شدید کارگران با ادغام بخش درمان

    صادقی تصریح کرد: جامعه کارگری از یک سوراخ یک بار گزیده می‌شود. آجر به آجر تامین اجتماعی توسط کارگران ساخته شده و با ادغام منابع درمان به شدت مخالفیم و زیر بار نمی‌رویم و با هر کسی که بخواهد ما را از خانه خود بیرون کند و یا به اموال ما دست‌درازی کند، برخورد می کنیم.

    اکبر شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران و عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، گفت: طرح تحول نظام سلامت هزینه های مازادی را بر دوش بیمه ها انداخته و دولت موظف است جبران کند نه اینکه بخواهد آن از جیب سازمانی مانند تامین اجتماعی بدهد که از پول بیمه شدگان ساخته شده است. در سال گذشته 7 هزار میلیارد تومان برای طرح تحول در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز 16 هزار و 800 میلیارد تومان در بودجه درمان به این امر اختصاص دادند که در حال حاضر به اتمام رسیده و مشخص نیست تا پایان سال باید از کجا هزینه آن را تامین کنند.

    دفترچه درمان رایگان در دست برخی پولدارها

    وی گفت: بدون اجازه وارد حریم خصوصی کارگران شدند و مطمئن باشند که بیرونشان می کنیم. چنانچه هرچه سریعتر جلوی اشکالات طرح تحول سلامت گرفته نشود مانند طرح یارانه ها به مشکل برمی خورد و تبدیل به مصیبت عظما خواهد شد.

    عضو هیئت امنای تامین اجتماعی اظهار داشت: در دولت تدبیری و امید هیچ تدبیری پشت طرح تحول سلامت نبوده است و وزیر بهداشت منجر به شکست این طرح شده و در این طرح مدیریت منابع صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به اینکه در طرح بیمه همگانی برخی از پولدارها دفترچه رایگان دریافت کرده اند گفت: چرا باید یک پولدار دفترچه درمان رایگان بگیرد و حتی یک ریال سرانه درمان ندهد اما یک کارگر سرانه ای بیش از افراد جامعه پرداخت کند در حالی که دفترچه بیمه وی اعتبار زیادی ندارد.

    دولت باید سرانه درمان کارگران را همانند سایر افراد جامعه رایگان کند

    شوکت تصریح کرد: باید تمامی امکانات و تسهیلات جامعه مساوی بین تمامی مردم تقسیم شود و دولت باید سرانه درمان کارگران را نیز رایگان کند.و اگر این اتفاق رخ دهد 40 میلیون نفر سرانه درمان رایگان دریافت میکنند.

    به گفته وی، با اجرای طرح تحول سلامت ساده ترین پزشک عمومی 20 میلیون تومان در ماه درآمد دارد و فاصله طبقاتی شدیدی بین پرستاران و پزشکان ایجاد شده بطوریکه پزشکان را از طبقه مرفه به طبقه اشرافی رسانده است و نارضایتی عمیقی در داخل وزارت بهداشت ایجاد شده است.

    محمد اسدی دبیر کانون عالی بازنشستگان با اشاره به اینکه بهترین حمله در دفاع است گفت: دو باور در وزارت بهداشت وجود دارد یکی اینکه طرح تحول سلامت شکست خورده است و دیگر اینکه وزیر فکر می کند که عمرش در سیاست و دولت چندین سال است به همین دلیل می گوید برنامه ای پیاده کنیم که مردم سرگرم شوند و آن این است که جنگ و جدالی راه می اندازد که هیچکس متوجه شکست طرح تحول سلامت نشود و برای جنجال دست روی تامین اجتماعی گذاشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو