عصر بازار

پیمان پولی دوجانبه با عراق و روسیه همچنان در ابهام!

عصر اعتبار- با وجود گذشت حدود یک سال از مطرح شدن موضوع پیمان‌های پولی در اقتصاد کشور و مذاکرات برای برقراری پیمان‌های پولی، بررسی‌ها از آخرین وضعیت پیمان‌های پولی ایران با سه کشور روسیه، عراق و ترکیه نشان می‌دهد که تنها با ترکیه این پیمان برقرار شده و همچنان با دو کشور در مراحل اجرا و مذاکره قرار داریم.

پیمان پولی دوجانبه با عراق و روسیه همچنان در ابهام!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در شیوه پیمان پولی دو یا چندجانبه به منظور تسهیل در روابط تجاری، مبادلات تجاری با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود. به این معنی که به جای استفاده از واحد پول واسطه که عمدتا دلار و یورو است. از پول‌ کشور‌های مبدا و مقصد استفاده می‌شود.

    اما مطرح شدن موضوع پیمان‌های پولی دوجانبه در اقتصاد ایران به حدود یک سال پیش باز‌می‌گردد و به طور رسمی اوایل امسال از سوی بانک مرکزی بانک مرکزی اعلام شد و معاون ارزی بانک مرکزی اردیبهشت امسال از برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه بین ایران و سه کشور روسیه،ترکیه و عراق خبر داد.

    این درحالی است که تاکنون از میان این سه کشور پیمان پولی دوجانبه تنها با ترکیه به طور کامل برقرار شده است. پیمان پولی با عراق در برخی کالاها اجرایی شده و با روسیه هنوز در مرحله مذاکره قرار دارد و به مرحله اجرایی نرسیده است.

    عراق که که یکی از اصلی‌ترین مقصد‌های صادراتی برای ایران به حساب می‌آید یکی از کشور‌های مدنظر برای برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه بوده است. با وجود مذاکرات و تفاهمات انجام گرفته بین مقامات دولتی دو کشور اما هنوز به طور کامل پیمان پولی با عراق برقرار نشده است و تنها در زمینه همکاری‌ها و زمینه‌های فعالیت تجاری بزرگ تا حدودی پیمان دو جانبه حاصل شده است، اما در بخش تجارت خرد و پروژه‌های کوچک پیشرفتی انجام نشده است.

    جهانبخش سنجابی شیرازی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - درباره آخرین وضعیت پیمان پولی دو جانبه با عراق گفت که ‌از بهمن سال گذشته و با مذاکراتی که بین روسای بانک مرکزی دو کشور شکل گرفت بستر‌های لازم برای برقراری پیمان پولی دو جانبه بین ایران و عراق فراهم شد و گام‌های اجرایی در این زمینه برداشته شد.

    او در عین حال گفت که پیمان پولی زمانی محقق خواهد شد که در میان مدت موازنه تجاری بین دو کشور به شکل معقولی اتفاق بیفتد. چرا که کشوری که تراز مثبتی نسبت به طرف مقابل دارد عملا با حجم بالایی از ارز کشور مقابل مواجه می‌شود.ارزی که ممکن است امکان خرید در کشور‌های دیگر را نیز نداشته باشد که عملا باعث متوقف شدن فرایند پیمان پولی می‌شود.

    سنجابی شیرازی تصریح کرد:پیمان پولی دو جانبه بین ایران و عراق به صورت موردی شروع شده، اما هنوز به صورت فراگیر درنیامده است. این پیمان پولی زمانی می‌تواند موفق باشد که همگام با سایر پیمان‌های پولی کشور‌هایی شود که صادرکننده به عراق هستند و همزمان با ایران دارای روابط تجاری هستند مانند چین و روسیه.

    در زمینه برقراری پیمان پولی دو جانبه با روسیه وضعیت عقب‌تر از پیمان پولی با عراق است. با وجود اینکه حدود یک سال از نخستین مذاکرات بین ایران و روسیه برای برقراری پیمان‌های پولی با روسیه می‌گذرد، اما همچنین ریال و روبل جایگزین دلار در معاملات تجاری دو طرف نشده است.

    سیده فاطمه مقیمی -عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران – درباره آخرین وضعیت پیمان پولی با روسیه گفت که عملیاتی شدن این موضوع به توافق بانک مرکزی دو کشور بر‌می‌گردد.

    به گفته مقیمی هنوز به صورت قطعی این پیمان بین دو کشور اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد که به زودی شاهد تحولاتی در زمینه باشیم.

    در میان ترکیه تنها کشوری که پیمان پولی با ایران را به صورت کامل اجرا کرده است . به گفتهرضا کامی - رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه – حدود یک سال است که این پیمان پولی دو جانبه بین دو کشور برقرار شده است و حتی برای برخی کالاهای وارداتی از ترکیه با پول ملی امکان بازکردن ال سی وجود دارد.

    از سوی دیگر نیز به تازگی مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت درباره آخرین وضعیت پیمان پولی دو جانبه بین ایران و ترکیه گفت که مقامات بانکی ایران و ترکیه در راستای توسعه صادرات و تسهیل تجارت خارجی با یکدیگر، ترتیبات بانکی و پرداخت با پول ملی (BPA) را راه‌اندازی کردند.

    بر طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، تجار ایرانی برای بهره‌برداری از فرصت پیش‌رو و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات اجرایی، می‌توانند به بانک‌های اقتصاد نوین، پاسارگاد، پارسیان، کارآفرین، سامان و مسکن مراجعه کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو