عصر بازار

هزینه پولدارها، ۱۴ برابر فقرا

عصر اعتبار- متوسط هزینه پردرآمدترین خانوارهای ایران ۱۴ برابر متوسط هزینه کم‌درآمدترین خانوارهای کشور است.

هزینه پولدارها، ۱۴ برابر فقرا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مجمع واردات، بررسی‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی که متوسط هزینه ناخالص یک خانوار ایرانی در سال 1393 اندکی بیشتر از 32 میلیون و 800 هزار تومان بوده است، خانوارهایی که در دهک دهم قرار داشته‌اند، 104 میلیون تومان در طی سال 1393 هزینه داشته‌اند.

    براساس این گزارش متوسط هزینه خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار دارند، در این سال تنها هفت میلیون و 138 هزار تومان بوده است.

    این تفاوت قابل توجه به ساختارهای خانوارهایی که در دهک اول و دهم درآمدی قرار گرفته‌اند، بر می‌گردد. بر اساس این گزارش متوسط هزینه ناخالص خانوارهایی که در دهک دهم قرار دارند بیش از سه برابر متوسط هزینه متوسط خانوارهای ایرانی است با این حال خانوارهای دهک اول درآمدی یک چهارم متوسط هزینه خانوار شهری هزینه داشته‌اند.

    متوسط افراد خانوار در خانواده‌هایی که در دهک اول یا ضعیف‌ترین دهک درآمدی خانواری ایران قرار دارند اندکی کمتر از سه نفر یعنی برابر با 67/2 درصد برآورد شده است در حالی که متوسط افراد خانوار در دهک دهم درآمدی یا پردرآمد ترین خانوارهای ایران، اندکی کمتر از چهار نفر اعلام شده است متوسط افراد خانوار دردهک‌های دهم 72/3 نفر گزارش شده است.

    به این ترتیب هر فرد در خانواده‌ای با دهک اول درآمدی در ایران، هزینه‌ای برابر با دو میلیون و 673 هزار تومان در سال گذشته داشت این در حالی است که هزینه هر فرد در خانواری با دهک دهم درآمدی اندکی بیش از 28 میلیون تومان است.

    وضعیت خانوارهایی که رد دهک اول درآمدی زندگی می‌کنند به صورتی است که قادر به تامین هزینه‌های زندگیشان نبوده‌اند.

    بر این سال افرادی که در خانوارهایی با بالاترین دهک درآمدی زندگی می‌کنند10 برابر هر فرد در پایین‌ترین دهک درآمدی هزینه دارد. برآوردها نشان می‌دهد خانوار ایرانی به طور متوسط با کسری بودجه روبه‌رو است.

    به این ترتیب هزینه خانوار در شرایطی 32 میلیون و 800 هزار تومان است که درآمد خانوارهای ایرانی به طور متوسط به 31 میلیون و 382 هزار تومان می‌رسد.

    هر چند طرح‌هایی چون هدفمندی یارانه‌ها و اعطای مسکن مهر با هدف خانه‌دار کردن تمامی ایرانیان اجرا شد اما فاصله طبقاتی کاهش چندانی نداشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو