عصر بازار

نفع فقرای ترکیه از تحریم‌های اقتصادی روسیه

عصر اعتبار- اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات ترکیه از سوی روسیه، احتمالا این کشور را با عرضه اضافی روبرو کرده و قیمت‌ها را در بازار داخلی کاهش می‌دهد که کمتر شدن نرخ تورم را به همراه دارد.

نفع فقرای ترکیه از تحریم‌های اقتصادی روسیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مسکو به تلافی اقدام ترکیه در سرنگون کردن یکی از جنگنده‌های روسیه در سوریه که اواخر ماه گذشته اتفاق افتاد، تحریمهایی را تصویب و واردات محصولات مختلف ترکیه از جمله میوه و صیفی‌جات و گوشت مرغ را ممنوع کرده است.

    به گفته فاروک چلیک، وزیر کشاورزی ترکیه، صادرات کشاورزی ترکیه به روسیه به 1.27 میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود و محصولات غذایی 764 میلیون دلار از این صادرات به حساب می‌آید.

    شرکتهای ترکیه به دنبال بازارهای جایگزین می‌گردند، اما نمایندگان این بخش انتظار ندارند بزودی بازار جدیدی پیدا شود.

    به گفته رییس فدراسیون بازارهای عمده فروشی مواد غذایی ترکیه، روسیه مقصد نیمی از صادرات میوه و صیفی‌جات ترکیه است و اکنون که این کشور تصمیم به تحریمهای محصولات ترکیه ای گرفته است، دو مشکل مهم وجود دارد. نخست اینکه روسیه به تنهایی بازار بسیار مهمی به شمار می‌رود و در ثانی، تحریمها در شرایطی وضع شده که محصولاتی مانند لیمو و گوجه فرنگی برای صادرات آماده می‌شوند و زمانی برای یافتن بازارهای دیگر وجود ندارد.

    در حال حاضر گزارشهایی از کاهش قیمت عمده فروشی گوجه فرنگی در ترکیه منتشر شده است.

    بر اساس گزارش رویترز، بعضی از فروشندگان در جمعه بازار محله کارگرنشین گل تپه استانبول اظهار کرده اند اگرچه تحریمهای غذایی روسیه تا اول ژانویه به اجرا درنمی‌آیند، اما از هم اکنون بر بازار تاثیر گذاشته اند و باعث کاهش اندک قیمتها شده‌اند که بسیار خوب است زیرا مردم فقیر زیادی وجود دارند که به قیمتهای ارزانتر نیاز دارند.

    بیشتر فروشندگان در این بازار هر کیلوگرم گوجه فرنگی را حدود چهار لیره (1.38 دلار) عرضه می‌کنند. یکی از این فروشندگان به رویترز گفت: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی ممکن است به قیمت 1.5 لیره ابتدای سال کاهش پیدا کند.

    بر اساس این گزارش، با نرخ تورم بالایی که به حدود هشت درصد می‌رسد، مصرف کنندگان ترکیه ای به افزایش مدام قیمتها عادت کرده‌اند و کاهش قیمتها اتفاق کم سابقه ای به شمار می‌رود.

    اقتصاددانان می‌گویند کاهش قیمتها می‌تواند نرخ تورم سالانه را در ماه‌های آینده حداکثر 0.5 درصد کاهش دهد.

    به گفته یک اقتصاددان ترکیه ای، قیمت میوه و صیفی‌جات سه درصد در سبد تورم سهم دارد و تاثیر تورمی تحریمهای روسیه به مدت زمان ممنوعیت وارداتی این کشور بستگی دارد. اگر تحریمها تا پایان سال ادامه پیدا کنند، قیمت این محصولات را به میزان 20 درصد کاهش می‌دهند که ممکن است در نرخ تورم سالانه در سال آینده حداکثر 0.5 درصد تاثیر مثبت داشته باشد.

    کاهش نرخ تورم خبر خوبی برای بانک مرکزی ترکیه خواهد بود که برای کنترل تاثیر تورمی سقوط ارزش لیره تلاش می‌کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی