عصر بازار

مدیرعامل بیمه آسیا:

آموزش حلقه مفقوده همه صنایع از جمله صنعت بیمه است

عصر اعتبار- مدیرعامل بیمه آسیا آموزش را یکی از حلقه های مفقوده و مهم در تمامی صنایع خواند و افزود: در صنعت بیمه نیز این امر بدیهی است چون کمی کردن آثار آموزش و تبیین دقیق ارتباط میزان بازده با آموزش وجود ندارد و خلا های موجود در هر بخش به این امر معطوف می شود.

آموزش حلقه مفقوده همه صنایع از جمله صنعت بیمه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ابراهیم کاردگر افزود: از آنجا که دانش و صنعت بیمه از کشورها ی پیشرفته و غربی وارد کشور شده و می شود، آشنایی با صنعت و ایجاد ارتباط با خارج می تواند روزنه های امیدی را برای آموزش کارکنان ایجاد کند و از سوی دیگر براساس آمار موجود درصنعت بیمه بیش از نیمی از فعالان صنعت بیمه ( کارکنان ) بالای لیسانس هستند که بر اساس این آمار می توان نتیجه گرفت که صرف آموزش های دانشگاهی به کارکنان بدون توجه به آموزش های هدفمند، نمی تواند کمک کننده باشد و در نهایت منجر به افزایش هزینه های اداری نیز خواهد شد.

    وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از دانش مدیران قبلی و تجربه اندوزی از دنیای جدید یادآور شد: تحریم چند ساله در تمام بخش ها ی کشور و صنعت بیمه تاثیر گذاشته است بنابراین بازشدن فضای پس ازتحریم مارا به یادگیری دانش روز و انتقال تجارب مفید کشورهای پیشرفته سوق می دهد. در این زمینه بسیاری از شغل ها و بیمه ها وجود دارند که درداخل کشور هنوز درباره آنها اقدامی نشده است.

    مدیرعامل شرکت بیمه آسیا گفت: ورود موسسات بیمه ای خارجی به عنوان رقبای اصلی با برخورداری از دانش به روز و سرمایه های بالاتر بیمه ای و فرآیندهای به روز صدور و خسارت قطعاً رضایت را در بین بیمه گزاران ایجاد می کند.

    ابراهیم کاردگر با بیان این نکته که رضایت بین شرکت ها باید از سطوح مدیریتی ، پرسنلی و فنی آغاز شود و در این میان مدیران داخلی از نقش مهمی برخوردار هستند افزود: با توجه به رقابتی نبودن ساختار فعلی بازار بیمه، مشتری و بیمه گزار چاره ای جز انتخاب از بین بیمه گران بر اساس تجارب شخصی و سوابق آنها ندارد.

    وی با تاکید بر این نکته که قوانین و مقررات نقش اساسی در کارکردهای صنعت بیمه و مدیران این صنعت خواهد داشت ادامه داد: به نظر می رسد که در دوره انتقال از بازار انحصاری به بازار رقابت در صنعت بیمه کشور بهترین چیزی که در تنظیم قواعد و مقرره ها نادیده گرفته شد، تناسب این قوانین و مقررات با ساختار بازار است. با توجه به عملکرد صنعت بیمه کشور و تمرکز این بازار قواعدی که تنظیم شده در بازار رقابتی است در حالی که هنوز بازار رقابتی نشده است به عبارتی ساختار بازار، رهبری قیمت است و مقررات های این صنعت باید متناسب با این بازار باشد، در حالی که مقررات تنظیمی متناسب با بازار رقابت است ولی عملاً در بازار رهبری قیمت فعالیت می کنیم .

    وی تاکید کرد: این تناقض یکی از عمده ترین مشکلات کنونی صنعت بیمه است که توانمندی شرکت های بیمه و بالطبع مدیران را تحت تاثیر قرار داده است.

    کاردگر درباره رابطه بیمه های اتکایی اجباری و توانگری مالی شرکت های بیمه در فضای رقابتی اظهار داشت: کاهش بیمه های اتکایی اجباری افزایش جریان نقدینگی در شرکت های بیمه را که قدرت بسیار بیشتری برای فعالیت های اقتصادی به آنها می دهد در پی خواهد داشت. شرکت های بیمه با دراختیار داشتن حجم بیشتری از نقدینگی می توانند عملکرد و سودآوری بهتری داشته باشند و این موضوع باعث ارائه خدمات بهتر به بیمه گزاران نیز خواهد شد و فضای رقابتی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

    به گفته وی، درسال های اخیر باکاهش سطح توانگری شرکت ها، آثار قبولی بیمه اتکایی شرکت های بیمه را متضرر کرده و عملکرد گذشته شرکت ها بر روند فعالیت آتی شرکت ها به خصوص در بخش قبولی اتکایی اثر گذاشته است . ضمناً زمانی که از رقابت صحبت می شود اجباری بودن از حیض انتفاع می‌افتد چون در بازار رقابت همه اجزا از طریق بازار تعیین می شود به عبارت دیگر اجبار نوعی رقابت در بازار محسوب می شود و بازار را به شکست منجر می کند و بهینه بازار شکل نمی گیرد .

    مدیرعامل بیمه آسیا آموزش را یکی از حلقه های مفقوده و مهم در تمامی صنایع خواند و افزود: درصنعت بیمه نیز این امر بدیهی است چون کمی کردن آثار آموزش و تبیین دقیق ارتباط میزان بازده با آموزش وجود ندارد و خلا های موجود در هر بخش به این امر معطوف می شود.

    وی ادامه داد: از آنجا که دانش و صنعت بیمه از کشورها ی پیشرفته و غربی وارد کشور شده و می شود، آشنایی با صنعت و ایجاد ارتباط با خارج می تواند روزنه های امیدی را برای آموزش کارکنان ایجاد کند و از سوی دیگر براساس آمار موجود درصنعت بیمه بیش از نیمی از فعالان صنعت بیمه ( کارکنان ) بالای لیسانس هستند که بر اساس این آمار می توان نتیجه گرفت که صرف آموزش های دانشگاهی به کارکنان بدون توجه به آموزش های هدفمند، نمی تواند کمک کننده باشد و در نهایت منجر به افزایش هزینه های اداری نیز خواهد شد.

    کاردگر با تاکید بر ضرورت بهره گیری از دانش مدیران قبلی و تجربه اندوزی از دنیای جدید یادآور شد: تحریم چند ساله در تمام بخش ها ی کشور و صنعت بیمه تاثیر گذاشته است بنابراین بازشدن فضای پس ازتحریم مارا به یادگیری دانش روز و انتقال تجارب مفید کشورهای پیشرفته سوق می دهد. در این زمینه بسیاری از شغل ها و بیمه ها وجود دارند که درداخل کشور هنوز درباره آنها اقدامی نشده است.

    مدیرعامل بیمه آسیا درباره مدل توانگری مالی هم گفت: یکی از نقشها و وظایفی که در ارائه مدل توانگری مالی بیان و دنبال می شود، موضوع کنترل، نظارت و هدایت است . البته در آیین نامه توانگری کشور،به نظر می رسد که موضوع هدایت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اقدامات تنبیهی نیز به نظر گذشته نگراست.

    وی افزود: پاسخگویی درخصوص عملکرد گذشته، عدم انطباق توانگری مالی شرکت ها با ریسک های موجود در بازار، خلاء های موجود در اینآیین نامه است و اقدامات تنبیهی با سرنوشت شرکت ها انطباق ندارد.در عین حال بیان و اعلام این آیین نامه برای عموم و مخاطبان مختلف موجب تاثیر گذاری بر فرآیندهای آتی در قبولی ریسک و جذب بیمه گزار خواهد شد. اما در خصوص اصلاح شرایط بازار ، تثبیت و حفظ ارزش شرکت ، حقوق بیمه گزار تاثیر مشهودی ندارد .

    به گفته مدیرعامل بیمه آسیا، تعیین اجازه برخورداری از 5 سطح تراز زیر 100 قابل بررسی و تجدید نظر است درواقع با بیان سطوح 5 گانه توانگری و عدم تعیین بایدها و نبایدها در قانون و آیین نامه این اجازه به شرکت های بیمه داده شده است که می توانند در سطوح مختلف بالا یا پایین شوند.

    وی با تاکید بر این نکته که در تهیه مدل توانگری مالی لازم است بر کارکردهای حسابداری در شرکتهای بیمه بیشتر توجه شود خاطرنشان کرد:اشکال در مدل کنونی باعث می شود که سرمایه مورد نیاز بسیارزیاد و غیرمنطقی به دست آید.

    مدیرعامل بیمه آسیا گفت: از آنجا که ابزارهای نظارتی مقام ناظر در خصوص توانگری مالی به مدیر عامل، هیات مدیره و مدیران فنی بر می گردد و به نظر می رسد کافی نباشد، رتبه بندی شرکت های موجود در بازار می تواند تغییرکند.

    وی با اشاره به این نکته که تعیین چارچوب و قرارگیری شرکت ها در این رتبه بندی موجب تاثیرگذاری بر عملکرد شرکت ها خواهد شد یادآور شد: موضوع دارایی های نامشهود بخش بسیار بزرگی است که در آیین نامه به آن توجه کافی نشده است ضمن این که در سیستم کنترل و نظارت با فرایند گذشته نگر (سطوح توانگری ) انطباقی وجود ندارد، اگر هدف و غایت این آیین نامه حفظ حقوق بیمه گزاران است، هنوز جمع بندی واحدی درخصوص ریسک های بزرگ کشور صورت نگرفته است و کماکان شاهد جابجایی ریسک های بسیار بزرگ با ضرایب خسارت گاه بالای 100درصد از شرکت های بزرگ با سهم بازار بالا به سوی شرکت های کوچک هستیم .

    به گفته کاردگر، این موضوع به عنوان تجربه موفقی در بازار هم به خاطر آثار آتی بر سطح توانگری آتی شرکت ها و هم نارضایتی در بین بیمه گزاران دیده نشده است. به بیان دیگر با مدیریت ریسک های بزرگ کشور، اجازه هر جابه جایی داده نخواهد شد. در آیین نامه های دیگری مانند 76 در خصوص اخذ مجوز و کنترل غیر مستقیم سطوح توانگری شرکت های بیمه گر اختیاراتی برای نهاد ناظر دیده شده است. از سوی دیگر وجود سیستم منسجم بیمه ای یا core insurance برای مدیریت ریسک های بزرگ کشور ضروری است. اگر مقررات دیگریدر خصوص سهامداران در حوزه توانگری مالی باشد به نظر می رسد اثر بخشی بیشتری داشته باشد .

    وی درباره نقش آکچوئری در توانمند سازی مدیران بیمه ای در ایفای وظایف اظهار داشت: برآورد ذخایر ازجمله وظایف اکچوئرهای شرکت های بیمه است. اکچوئرها علاوه بر دانش درباره شرایط شرکت، باید درارتباط با مسائل خارج از سازمان، از جمله نرخ تورم، تغییر قوانین و تغییر در روند پرونده های حقوقی آگاه و از تجربیات خوبی برخوردار باشند.

    وی با تاکید بر این نکته که هرچقدر داده ها با دقت و حساسیت بیشتری جمع آوری شوند، اطلاعات مورد نیاز برای تعیین ذخایر حق بیمه و خسارت نیز دقیق تر و صحیح تر خواهد بود اظهار داشت: در شرایط کنونی ساختار بازار بیمه با ایفای نقش آکچوئر در ارزیابی ریسک ها انطباقی ندارد و به عبارتی ساختار جذب و نگهداشت بیمه گزاران در بازار بیمه فعلی کشور نیازمند تجدید نظر است.

    مدیرعامل بیمه آسیا تاکید کرد: ساختار بازار فعلی به خصوص با ورود شرکت های کوچک و نوپا و جداکردن سهمی از شرکت های قدیمی و فعالیت به صورتcaptive و هلدینگی اجازه اعمال نرخهای آکچوئری را نداده است. مدیران فنی نیز تابعی از شرایط بازار هستندو رهبری هزینه ،تعیین کننده جذب بازار و حفظ مشتری است تا اقدامات آکچوئری.

    وی با اظهار خرسندی از صدور آیین نامه هایی در زمینه حاکمیت شرکتی برای پاسخگو کردن مدیران و سهامداران شرکت های بیمه گفت: متاسفانه ساختار بازار، ابهام اطلاعاتی و صورت های مالی غیر شفاف در برخی از شرکت ها و بخش بزرگی از بازار بورس، مالی و سرمایه ای دیده می شود که این امر در خصوص بخشی از بازار بیمه کشور و شرکت های بیمه ای نیز وجود دارد .

    به گفته کاردگر ، بسیار دیده شده است که صورت های مالی تایید شده سال های قبل شرکت های بیمه ای در سال های بعد با شفاف سازی مشخص می شودکه دارای ابهام و ایراد بوده است . فرآیند و رویه دقیق و شفافی باید بیان شود و همه شرکت ها ملزم به رعایت آن شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی