عصر بازار

در پانل فرصت های همکاری بین المللی با صنعت بیمه ایران مطرح شد؛

اتاق بازرگانی آماده همکاری با شرکتهای بیمه خارجی

عصر اعتبار- سیستم قانونی و نظارتی در ایران باید بروز شود تا نیاز کشورهای دیگر برطرف گردد. ایران باید بتواند، حوزه کارگزاری‌ها را گسترش بیشتری دهد، زیرا کارگزاری‌ها در واقع موتور نوآوری بوده و می‌توانند باعث رشد در صنعت بیمه شوند.

اتاق بازرگانی آماده همکاری با شرکتهای بیمه خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، پانل فرصت های همکاری بین المللی با صنعت بیمه ایران در حاشیه بیست و دومین همایش بیمه و توسعه با حضور یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه رازی، علی اکبر اولیا، رئیس سندیکای بیمه گران، محمد مهدی بهکیش، اقتصاددان، هامان بدر، عضو هیات مدیره شرکت بیمه ایسکان (Hammam Badr-Iskan Insuranse Co) ، حسن ناصر،  عضو هیات مدیره شرکت ناسکو

    ( Hassan Naseer- NASCO) ، جرج کابان از فعالان اقتصادی و عضو UIB ، محمد آکوب از شرکت بیمه تکافل( Hannover ) برگزار شد .

    طی این پنل تخصصی که به همت سندیکای بیمه گران ایران برگزار شد، یونس مظلومی، رییس پنل، ضمن اشاره به قدمت بیمه در ایران گفت: نشانه های استفاده از بیمه در ایران به دوره های خیلی قدیم باز می گردد که حتی در کتیبه های تخت جمشید نیز نمونه ای از بیمه نامه پیدا شده که نشان می دهد قدمت بیمه در ایران بسیار تاریخی است.

    وی ضمن مقایسه بیمه در ایران و کشورهای پیشرفته و ضریب نفوذ بیمه در بازار های توسعه یافته در مقابسه با ایران اذعان داشت : صنعت بیمه ایران پتانسیل حضور در جهان را دارد و متقابلا این فضا در ایران نیز مهیا است.

    مدیرعامل بیمه رازی نیز طی بررسی شرایط جغرافیایی و دارایی‌های طبیعی ایران به بیان تاریخچه‌ای از صنعت بیمه پرداخت و گفت: 53 درصد حق بیمه ایران از طریق خودروها تامین می‌شود که میزان قابل توجهی است.

    مظلومی همچنین بیان کرد: در مجموع 89 درصد حق بیمه در ایران مربوط به بیمه غیرعمری و تنها 9 درصد از آن به بیمه عمری ارتباط دارد که این موضوع، نشان‌دهنده توجه کمتر به بیمه عمر در کشور است.

    در این پانل علی اکبر اولیا، دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران،  به رونق تعاملات بین‌المللی در آینده اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی پس از تحریم‌ها باید بیش ازگذشته به مبادله دانش و تجربه در حوزه بین المللی بپردازیم و روابط خود را گسترش دهیم.

    در ادامه محمد علی بهکیش، اقتصاددان به بررسی اجمالی از صنعت بیمه ایران بعد از تحریم ها پرداخت و گفت: قدرت مدیریت ایران در مقابل فعالیت های بین المللی اقتصادی بسیار بادوام شده است تا جایی که نیروی انسانی ایرانی توانسته با شرایط سخت اقتصادی و اعمال تحریم ها کنار بیاید. در حال حاضر و بعد از برداشته شدن تحریم ها هم فرصت های زیادی برای بازارهای ایران و به خصوص صنعت بیمه مهیا شده است، طوری که کشورهای دیگر هم به دنبال ورود و نفوذ به بازارهای داخلی هستند. هرچند که در این راستا باید تمام تلاش خود را برای ایجاد تصویری بهتر از جامعه ایران برای خارجی‌ها داشته باشیم.

    وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی آماده همکاری با شرکتهای بیمه خارجی برای ورود به صنعت بیمه ایران است.

    بهکیش در عین حال متذکر شد: خارجی ها به دلیل تبلیغات منفی که رسانه های غربی علیه ایران داشته اند نگرش مثبتی در خصوص اقتصاد ایران نداشته اند که امیدواریم با ارتباطات متقابل این نگرش ها تصحیح شود.

    بر اساس این گزارش در ادامه این پانل هامان بدر ، عضو هیات مدیره شرکت بیمه ایسکان، ضمن اشاره به فرصت های همکاری برای مشارکت شرکتهای خارجی در صنعت بیمه ایران گفت : واضح است که صنعت بیمه ایران بدلیل سالها دور ماندن از بازار بیمه ای جهانی، نیاز به ترمیم و بهبود دارد.

    وی ضمن مقایسه بازار ایران با چین تصریح کرد: بازار بیمه چین با ورود به بازار های جهانی پیشرفت قابل توجهی کرد که بدون شک با ورود ایران به بازار های بین المللی نیز شاهد تحول صنعت بیمه ایران خواهیم بود.

    هامان بدر با تاکید بر اینکه ایران منابع کافی برای توسعه صنعت بیمه را دارد ، متذکر شد: صنعت بیمه ایران نیاز به سرمایه خارجی ندارد بلکه بیشتر نیازمند تجارب بین المللی است .

    این گزارش می افزاید، حسن ناصر عضو هیات مدیره بیمه ناسکو ضمن تاکید بر اهمیت بازار ایران در عرصه بین‌الملل افزود؛ ایران جزویکی از 5 کشور بزرگ دارای صنعت بیمه در منطقه خاورمیانه و شمال افریقاست.

    وی گفت: ایرانی ها باید بازار بین المللی را برای خود یک بازار بالقوه بدانند، نه این که صرفا چشم به ورود بازارهای خارجی به بازارهای خود  داشته باشند.

    ناصر با بیان اینکه اکنون زمان تحول برای صنعت بیمه ایران است، اظهار داشت: ضریب نفود پاین بیمه در ایران نشان از پتانسیل بالا در ایران می دهد ضمن اینکه کشور ایران بزرگترین اقتصادی است که در حال اتصال به اقتصاد جهانی پس از سقوط شوروی سابق است .

    وی افزود: میانگین  امید به زندگی در ایران 74 سال است که از متوسط خاورمیانه بالاتر است و این ها فرصتی برای افزایش ضریب نقوذ بیمه های زندگی است.

    ناصر ضمن تاکید بر اینکه ایران می تواند صادرات را به کشورهای دیگر افزایش دهد ، عنوان کرد : سیستم قانونی و نظارتی د رایران باید بروز شود تا نیاز کشورهای دیگر برطرف گردد.

    در ادامه این پانل جورج  کابان از فعالان اقتصادی و عضو UIB گفت: در حال حاضر و با توجه به استقبال شرکت های خارجی برای ورود به بازارهای ایران، تصمیم با مااست تا شرکای آینده خود را انتخاب کنیم.

    همچنین وی به نیاز ایجاد دیگر بیمه‌ها مانند، بیمه حسن شهرت، بیمه مواقع جنگ و غیره پرداخت و گفت: ایران باید بتواند، حوزه کارگزاری‌ها را گسترش بیشتری دهد، زیرا کارگزاری‌ها در واقع موتور نوآوری بوده و می‌توانند باعث رشد در صنعت بیمه شوند.

    وی با اشاره لزوم ورود ایران به بازار اتکایی و انتقال ریسک ها گفت: در حال حاضر هزینه انتقال ریسک در جهان بسیار ارزان است و ایران می تواند ازین فرصت استفاده کند.

    وی همچنین بر لزوم ورود ایران به محصولات نوآورانه مانند بیمه سایبر و بیمه اعتباری تأکید کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعید خلیلی