عصر بازار

ارزهای معتبر سال ۲۰۱۵ را چگونه به پایان می‌رسانند؟

زنجیره درهم‌تنیده تحولات پولی جهان

عصر اعتبار- هرچند در حال حاضر نیز، ارزش یورو بسیار پایین‌تر از میانگین تاریخی خود است، اما به نظر می‌رسد بحران اقتصادی شدید منطقه یورو آن را همچنان در مقابل دلار تضعیف کند و افزایش ارزش یورو در مقابل دلار موقتی باشد.

زنجیره درهم‌تنیده تحولات پولی جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، قوت یافتن احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، سیاست پولی انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، پیوستن یوآن چین به سبد «حق برداشت مخصوص» خبرهای این روزهای بازار پول جهان است که علاوه بر تأثیر بر نرخ برابری ارزهای مختلف، بر سایر بازارها همچون بازار طلا و بورس‌های جهانی اثرگذار بوده است.

    نرخ بهره فدرال رزرو به عنوان نرخ بهره کوتاه‌مدت وام‌دهی بین مؤسسات مالی امریکا، توسط کمیته بازار فدرال رزرو تعیین می‌شود. این نرخ، نشان‌دهنده نوع سیاست اقتصادی امریکا و جهت‌دهی آن است که بر اساس شرایط اقتصادی آن مشخص می‌گردد. تقویت بازار اشتغال و افزایش نرخ مشارکت آمریکا از مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد چرا فدرال‌رزرو احتمالأ نرخ بهره را در تاریخ 16 دسامبر افزایش خواهد داد. قوت یافتن احتمال افزایش نرخ بهره در آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2015، ارزش دلار را در میان سایر ارزهای جهانی افزایش داده است.

    از طرف دیگر، اوضاع اقتصادی نابسامان اروپا و اجرای سیاست‌های پولی انبساطی تحریک‌کننده منجر به افت شدید یورو در مقابل دلار طی ماه‌های اخیر شده است؛ به طوری که نرخ برابری یورو در مقابل دلار که در ابتدای 2015، 1.2104 بوده، به 1.0564 در ماه انتهایی سال رسیده است. با این حال با توجه به اینکه تصمیمات و تدابیر اخیر بانک مرکزی اروپا از سطح انتظارات سرمایه‌گذاران کمتر بوده، باعث افزایش موقتی ارزش یورو در مقابل دلار طی روزهای اخیر شده است. هرچند در حال حاضر نیز، ارزش یورو بسیار پایین‌تر از میانگین تاریخی خود است، اما به نظر می‌رسد بحران اقتصادی شدید منطقه یورو آن را همچنان در مقابل دلار تضعیف کند و افزایش ارزش یورو در مقابل دلار موقتی باشد.

    در کنار اخبار مختلف منطقه یورو و دلار، خبر پیوستن یوآن چین به سبد ارزی «حق برداشت مخصوص» در کنار چهار ارز دیگر شامل دلار، یورو، پوند و ین ژاپن، می‌تواند نقطه شروع جدیدی برای اقتصاد بزرگ چین و گامی در مسیر اصلاحات اقتصادی و مالی آن باشد. همچنین با بیشتر بودن نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله در چین (3.13 درصد) در مقایسه با اوراق خزانه‌داری آمریکا (2.27 درصد) و سایر کشورهای تاثیرگذار، بازار سرمایه آن پتانسیل پیشی گرفتن از بازارهای جهانی و رقابت با ارزهای بین‌المللی از جمله دلار را خواهد داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو