عصر بازار

در تحلیلی بررسی شد:

قیمت دلار تا پایان سال چقدر گران می‌شود؟

عصر اعتبار- قیمت دلار نسبت به هفته گذشته با کاهش مختصر همراه بوده است به طوریکه در هفته‌های گذشته طی اخبار غیررسمی تا حدوده ۳۷۰۰ تومان رشد کرده بود در حال حاضر در سطح ۳۶۳۰ تومان است.

قیمت دلار تا پایان سال چقدر گران می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، قیمت دلار با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی و احتمال اجرای برجام در ژانویه با چه تغییراتی مواجه خواهد شد؟ و آیا این روند افزایشی قیمت دلار ادامه می‌یابد؟ این  موضوعی است که شایان‌کرمی مدیر بورس انرژی و تحلیل‌گر کارگزاری آتی ساز بازار در تحلیل تکنیکال نرخ دلار و پیش‌بینی حرکت قیمتی آن بررسی کرده  که در ادامه شرح این تحلیل را می‌خوانید.

    قیمت دلار نسبت به هفته گذشته با کاهش مختصر همراه بوده است به طوریکه در هفته‌های گذشته طی اخبار غیررسمی تا حدوده 3700 تومان رشد کرده بود در حال حاضر در سطح 3630 تومان است. گزارش آژانس و رایزنی‌ها برای بسته شدن پرونده PMD همچنین اتمام تقاضای ارزی برای سفر به عراق در اربعین از عواملی است که باعث افت تقاضای ارز شده است.

    البته نزدیک شدن به ارائه طرح بودجه 95 با توجه به کسری بودجه به دلایل ذکر شده در شماره‌های قبلی همچنین رشد ایندکس دلار و تقاضای آربیتراژی در بازار داخل همچنان با مازاد تقاضا برای ارز همراه هستیم که حتی صحبت‌ها جناب نوبخت و ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار و تک‌نرخی کردن آن تغییر محسوسی در روند دلار ایجاد نکرد.

    به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود ندارد زیرا یا باید دلار آزاد کاهش پیدا کند یا دلار مبادله‌ای افزایش پیدا کند به طبع با توجه به کسری بودجه و ریزش قیمت نفت و کاهش درآمد صادراتی و تراز تجاری منفی امکان کاهش قیمت دلار آزاد نیست.

    از طرفی بحث راه‌اندازی آتی ارز با سیاست تک‌نرخی کردن کمی مغایر است اما راه‌اندازی اتی ارز با توجه به روند رو به رشد دلار در ایران می‌تواند به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک شایانی بکند. زیرا با استفاده از این قراردادها بنگاه‌های اقتصادی که نیاز به ثبات شرایط اقتصادی دارند می‌توانند خود را از ریسک نوسانات ارز پوشش دهند و به برنامه‌ریزی اقتصادی بپردازند.

    در حال حاضر دو موضوع اصلی برای هفته‌های آینده طرف عرضه ارز تاثیر‌گذار خواهد بود.
    1. اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها با توجه به گزارش آژانس
    2. افت ایندکس دلار زیر 100 هزار واحد هرچند نشست فدرال‌رزرو و رایزنی بر افزایش نرخ بهره این مساله را تحت شعاع قرار می‌دهد.

    از طرفی ارائه طرح بودجه و ریزش قیمت نفت و تقاضای آربیتراژی برای دلار در صورت رشد ایندکس دلار در بازار جهانی از عوامل تاثیر‌گذار بر تقاضا است.

    تحلیل تکنیکال دلار
    با توجه به تحلیل قبلی به نظر می‌رسد شاید دلار سقف قیمت خود را در سال 94 یعنی همان محدوده 3700 تومان لمس کرده باشد. بررسی تکنیکالی دلار نشان می‌دهد از نظر نمودار دلار به ریال در مقطع کنونی امکان اصلاح قیمت تا 3550 حتی 3500 تومان را دارد.

    جمع‌بندی و نتیجه‌گیری تحلیل دلار
    به گزارش اقتصادنیوز، در هفته‌های پیش رو اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها با توجه به گزارش آژانس و رایزنی برای بسته شدن پرونده PMD و همچنین اتمام تقاضای فصلی ( زائرین – حواله‌های خرید واردات کالا) و افت ایندکس دلار به زیر 100 هزار احتمال کاهش در ارزش دلار وجود دارد.

    هرچند این کاهش به دلیل شرایط بنیادی و اقتصادی کشور ( کسری بودجه دولت‌، تراز تجاری منفی و ریزش قیمت نفت ) همچنین رایزنی برای افزایش نرخ بهره آمریکا در اواسط دسامبر که منجر به رشد ایندکس دلار در بازارهای جهانی و تقاضای آربیتراژی در بازار داخل می‌شود، بسیار مقطعی و نسبی است.

    به طوریکه از نظر تکنیکال به نظر می‌رسد 3700 تومان حداکثر قیمت دلار برای سال 94 است و امکان اصلاح قیمت دلار تا پایان سال 94 در سطح 3550 الی 3500 وجود دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو