عصر بازار

بانک مرکزی هم صاحب ایستگاه معاملاتی شود

شفافیت و افزایش حجم عرضه اصلی‌ترین مزیت راه اندازی بورس آتی ارز

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با راه‌اندازی بورس ارز می‌توان انتظار داشت تا ضمن شفاف شدن مکانیزم عرضه و تقاضای واقعی از امکان دستکاری قیمت ها در بازار جلوگیری شود.

شفافیت و افزایش حجم عرضه اصلی‌ترین مزیت راه اندازی بورس آتی ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی مهر پور لایقی با اشاره به مزایای راه اندازی بازار آتی ارز عنوان کرد: طی چند سال گذشته با وجود اهمیت و ضرورت راه اندازی بازار ارز همواره در مقابل طرح این موضوع مقاومت می‌شد چرا که اعتقاد بر این بود راه اندازی بازار ارز می‌تواند به نوسان های کاذب در بازار دامن بزند این در حالی است که نرخ  دلار در آن هنگام حدود 1000 تومان بود و همواره عنوان می شد که اگر بورس آتی ارز راه اندازی شود قیمت ها از 3000 تومان فراتر خواهد رفت اما دیدیم که بازار بدون را ه اندازی این بورس از نرخ مذکور نیز فراتر رفت.

    مدیر مالی دانشگاه علوم شناختی تهران با اشاره به مزایای بورس آتی ارز در اقتصاد ایران ، گفت: شفاف شدن تقاضای واقعی در بازار ارز و عدم دستکاری در قیمت ها اصلی ترین کارکرد های بورس آتی ارز در اقتصاد ایران خواهد بود.

    وی بر این باور است با توجه به وجود کد معاملاتی برای عرضه و تقاضا و از سویی نظارت متولیان در بازار متشکل آتی ارز می توان اطمینان داشت که دیگر پدیده هایی همچون« جشمید بسم الله» ها در بازار فرصت دستکاری قیمت ها را نخواهند داشت؛ چرا که بازار در هر لحظه امکان رصد نخواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی بازار ارز گفت: در حال حاضر بازار آزاد ارز بدون نظارت نهاد های متولی در بازارهای غیر متشکلی همچون سبزه میدان یا پاساژ افشار اقدام به تشکیل بازاری تحت عنوان معاملات فردایی با انگیزه های سفته بازی کرده اند که در آن نوسان قیمت ها خرید و فروش می شود. چنانچه این بازارهای غیر اصولی و کاذب در چارچوب یک نهاد مالی متشکل و تحت نظارت همچون بورس تعریف شود برای دولت ،معامله گران و مصرف کنندگان واقعی ارز و حتی بانک مرکزی از منفعت برخوردار خواهد بود.

    وی ادامه داد: از سویی دیگر حجم معاملات ارز از مجرای بازار سرمایه نه تنها شفاف خواهد شد بلکه برای دولت از طریق کارمزد و یا مالیات منابع مناسبی ایجاد خواهد کرد. بسیاری از معاملات کنونی ارز در بازار آزاد جنبه سوداگری داشته و اغلب صاحبان نقدینگی یا ذخیره کردن ارز در گاو صندوق ها به نبال بهر برداری از نوسان رو به بالای قیمت ها در آینده هستند.

    چنانچه این انگیزه در بورس آتی ارز هدایت شود نه تنها علاقه برای ذخیره سازی اسکناس ارز در گاو صندوق ها کاهش می یابد بلکه با با توجه به دست به دست شدن حواله های ارزی در این بورس به نوعی حجم عرضه در بازار نیز افزایش می یابد و دیگر نگرانی از بابت کمبود ارز در کشور نخواهد بود.

    مهر پور لایقی یادآور شد: با راه اندازی بازار آتی ارز حجم اسکناس ارزی موجود در کشور در چرخه مصرف واقعی صرف شده و دولت می‌تواند کسری مصارف ارزی خود را از این محل تامین کند.

    وی در برابر این پرسش که آیا راه‌اندازی بورس آتی ارز به چند نرخی شدن ارز در کشور می‌انجامد، عنوان کرد: با توجه به حجم محدود معاملات  در بورس آتی ارز در مقابل بازار نقدی این کالا و از سویی تلاش دولت برای یکسان سازی نرخ ارز ، نگرانی از بابت چند نرخی شدن ارز وجود نخواهد داشت. از سویی دیگر با هدایت معاملات سوداگری از بازارهای سنتی به بازار متشکل آتی ارز می توان امیدوار بود که با از بین رفتن چندین نرخ در بازار ارز از عدم تناسب نوسان ریال در برابر ارزهای خارجی جلوگیری شود.

    مدیر مالی دانشگاه علوم شناختی از کاهش صرافی‌ها پس از ایجاد بازار آتی ارز سخن گفت و افزود: در صورت راه اندازی بورس آتی ارز باید انتظار داشت که بخشی از صرافی ها معاملات خود را به سوی این بازار کوچ دهند.

    در حال حاضر بخشی از سرمایه های ارزی کشور به منظور انجام معاملات سوداگریانه به سمت فارکس سوق یافته و در صورتی که امکان فعالیت بازاری متشکل و تحت نظارت برای بازار ارز وجود داشته باشد طبیعی است که سرمایه های خود را به داخل کشور سوق می دهند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تجربه موفق بورس در راه اندازی بازار آتی سکه طلا در بورس کالا عنوان کرد: همین تجربه می بایست در راه اندازی بازار آتی ارز بکار گرفه شود و با تعریف دامنه نوسان و وجوه تضمین مشخص در کنار دستورالعمل ها و مقررات شفاف ، روندی تحت نظارت را برای این بازار ایجاد کرد.

    وی با بیان اینکه بازار آتی ارز از بازار نقدی ارز تبعیت می‌کند، افزود: در مجموع می‌توان به سازمان دهی تحت کنترل بازار ارز پس از راه اندازی بورس آتی ارز امیدوار بود . به این ترتیب دولت بخشی از معاملات سفته بازانه بازار ارز را در اختیار خود خواهد گرفت.

    از سویی دیگر با ایجاد بازار متشکل آتی ارز روند معاملات شفاف و تحت نظارتی برای این کالای استراتژیک خواهیم داشت . همچنین حجم فیزیکی ارز نیز در بازار مصرف افزایش یافته و کسری اسکناس پس از امکان ورود به کشور افزایش خواهد یافت.

    مهر پور لایقی از بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی بورس آتی ارز یاد کرد و افزود: بطور حتم بانک مرکزی نیز می تواند با برخورداری از ایستگاه های معاملاتی بخشی از فروش ارزی چند ماه آینده خود را به این بازار سوق دهد. از سویی دیگر مستندات خرید اوراق آتی ارز در این بورس می تواند به عنوان ضمانت نامه برای سایر فعالیت های اقتصادی و حتی ابزاری در کنار سوییفت قرار گیرد و به نوعی به عنوان حواله ارزی در سررسید مشخص به عنوان ضمانت نامه دیگر فعالیت ها قرار بگیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی