عصر بازار

رکود سدی در برابر سهام عدالت شد

عصر اعتبار- دبیر کل خانه اقتصاد گفت:قبل از فراگیر شدن طرح سهام عدالت کشور با مسئله تحریم و رکود تورمی مواجه شد و شرایط جامعه به گونه‌ای شد که کارخانجات به دلیل نداشتن تولید نتوانستند سودی بدهند.

رکود سدی در برابر سهام عدالت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد در خصوص اجرای طرح سهام عدالت گفت: طرح سهام عدالت در ابتدا در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اجرایی شد ولی ناموفق ماند.

    وی با اشاره به اینکه هدف اجرای این طرح سهیم شدن مردم در سهام کارخانجات بزرگ بود گفت: قرار شد در این طرح در راستای توسعه بازار سرمایه کارخانجات دولتی 40 درصد سهامشان را در قالب سهام عدالت توزیع کنند اما این سهام در بازار بورس نگه داشته شد تا پرتفوی بورس تقویت شود و حجم بورس را توسعه دادند.

    دبیر کل خانه اقتصاد تصریح کرد: سهام عدالت منجر به این شد که مردم با بازار سرمایه آشنا شوند و به جای اینکه آنها سرمایه‌شان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند به خرید سهام در بازار سرمایه روی آورند (رونق بازار سرمایه).

    دانشمند با بیان اینکه فرهنگ بازار سرمایه باید اتفاق بیفتد، گفت: جامعه باید در شرایط رونق باشد تا مردم به سرمایه‌گذاری در بورس روی آورند.

    وی در هین راستا افزود: طبیعت بازار سرمایه این است که سرمایه‌های خرد مردم را گرفته و آن را در کارخانجات بزرگ سهیم کنند که این امر منتج به توسعه چرخه تولید و واحدهای صنعتی و تولیدی می‌شود و به عبارتی می‌توان گفت که خاصیت تولید این است که با توسعه تولید (رشد اقتصادی) جامعه به سمت ثروتمند شدن می‌رود و سود حاصل از توسعه تولید به سهام صاحبان سهام نیز بازمی‌گردد.

    دبیر کل خانه اقتصاد بیان کرد: از دیگر اهداف این طرح این بود که سهام کارخانجات و مدیریت آن از دست دولت خارج نشود اما سهام مردم داده شود تامردم نیز به سرمایه گذاری در بازار بورس سوق پیدا کند اما این اتفاق رخ نداد.

    وی در خصوص عدم موفقیت این طرح گفت: باید برای به ثمر رسیدن این طرح حدود 10 تا 15 سال زمان داده می‌شد که تا مردم از طریق دریافت سود به بازار سرمایه متمایل شوند.

    دانشمند در ادامه افزود: این طرح قبل از فراگیر شدن کشور با مسئله تحریم و رکود تورمی مواجه شد و شرایط جامعه به گونه‌ای شد که کارخانجات به دلیل نداشتن تولید نتوانستند سودی بدهند و مردم نیز پس انداز کافی برای شرکت در خرید سهام در بازار سرمایه نداشتند و نهایتاً این طرح به صورت زائده سختی در اقتصاد ماند.

    بیر کل خانه اقتصاد در پایان یادآور شد: برای حل این معضل باید منتظر خروج از رکود بود و درحالت رونق اقتصادی با مدیریت صحیح به کارخانجاتی که سهام عدالت توزیع می‌کنند کمک کنند که به سود آوری برسند و در نهایت سهام عدالت را وارد بازار کنند

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی