عصر بازار

نظام مالیاتی بریتانیا در انتظار انقلاب دیجیتالی

عصر اعتبار- اداره درآمدهای مالیاتی و گمرگی بریتانیا با اعمال اصلاحاتی قصد دارد زمینه ای را فراهم کند تا کسب و کارها و افراد دارای مشاغل خویش‏فرما اظهارنامه‏ های مالیاتی خود را از سال ۲۰۲۰ به بعد به صورت برخط و با استفاده از اینترنت و نرم افزارهای رایگانی که بر روی گوشی‏ های هوشمند خود نصب می کنند، ارائه کنند.

نظام مالیاتی بریتانیا در انتظار انقلاب دیجیتالی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، وزیر دارایی بریتانیا از اعمال اصلاحاتی در نظام مالیاتی این کشور خبر داده است که بر منبای آن، مودیان مالیاتی باید سالی چهار بار اظهارنامه بدهند. به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از تلگراف، جرج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا اعلام کرده است کسب و کارها و افراد دارای مشاغل خویش‏فرما (آزاد) از سال 2020 به بعد باید سالانه چهار اظهارنامه مالیاتی برخط (آنلاین) ارائه کنند. ارائه سالانه چهار اظهارنامه ِ برخط بخشی از اصلاحاتی است که وزیر دارایی بریتانیا از آن با عنوان «انقلاب دیجیتالی در نظام مالیاتی» یاد کرده است.

    بر اساس این گزارش، اداره درآمدهای مالیاتی و گمرگی بریتانیا با اعمال اصلاحاتی قصد دارد زمینه ای را فراهم کند تا کسب و کارها و افراد دارای مشاغل خویش‏فرما اظهارنامه‏ های مالیاتی خود را از سال 2020 به بعد به صورت برخط و با استفاده از اینترنت و نرم افزارهای رایگانی که بر روی گوشی‏ های هوشمند خود نصب می کنند، ارائه کنند. دولت بریتانیا انتظار دارد اجرای این طرح تا پایان عمر پارلمان کنونی این کشور باعث شود درآمدهای مالیاتی سالانه 600 میلیون پوند افزایش یابد. مقام‏ های بریتانیا معتقدند دیجیتالی شدن نظام مالیاتی از یک طرف باعث سهولت ارائه اظهارنامه‏های مالیاتی از سوی مودیان می شود و از طرف دیگر، امکان کنترل و ره گیری اطلاعات مالی مودیان را افزایش می دهد. جرج آزبورن ادعا کرده است با اجرای این طرح، هزینه پردازش کاغذی اطلاعات مالیاتی در ادارات مالیاتی این کشور که تعداد آنها به 170 اداره می رسد، حذف خواهد شد و اداره درآمدهای مالیاتی و گمرکی بریتانیا از این طریق خواهد توانست سالانه 18 درصد در بودجه خود صرفه جویی کند. به گفته وزیر دارایی، دولت بریتانیا قصد دارد بخشی از درآمد حاصل از این صرفه جویی را به همراه یک بودجه 800 میلیون پوندی دیگر صرف مبارزه با فرار مالیاتی کند.

    جرج آزبورن ادعا کرده است: ما قصد داریم یکی از پیشرفته ترین سازمان های مالیاتیِ دیجیتالیِ جهان را ایجاد کنیم. بدین منظور، هر فرد و کسب و کاری در بریتانیا تا پایان دهه حاضر دارای یک حساب کاربری مالیاتی ویژه خواهد بود تا از طریق آن بتواند تعهدات مالیاتی خود را به صورت برخط پیش ببرد. فایننشال تایمز نیز گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد علیرغم خوش بینی های دولتمردان بریتانیا، این طرح انتقادات و نگرانی‏های زیادی رادر داخل این کشور برانگیخته است. بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که همه مودیان مالیاتی در بریتانیا دسترسی یکسانی به فناوری های اینترنتی و دیجیتالی ندارند. این وضعیت بویژه در مورد افراد دارای مشاغل خویش فرما وخیم تر است. حتی مطالعه خود اداره مالیات و گمرکات بریتانیا نشان می دهد سه پنجم افراد دارای مشاغل خویش فرما هیچ استفاده ای از اینترنت نمی کنند و برای تعاملِ برخط با نهادهای دولتی نیازمند کمک هستند.

    بسیاری از کارشناسان حتی اداره مالیات و گمرکات بریتانیا را متهم کرده اند که قادر نیست خطوط ارتباط تلفنی را که با هدف ارائه اطلاعات و راهنمایی به مودیان ایجاد شده است، به درستی مدیریت کند و مودیانی که نیازمند راهنمایی هستند مدت زمان طولانی در انتظار پاسخگویی می مانند. یک کارشناس حسابداری به فاینشال تایمز گفته است: سوال این است که در شرایطی که حتی از طریق تلفن نمی توان اطلاعات و راهنمایی های لازم را دریافت کرد، چطور می توان از طرق دیگر این اطلاعات را به دست آورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو