عصر بازار

با پیش فروش مسکن؛

رکود از مسکن می‌رود؟

عصر اعتبار- کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که حمایت دوباره از طرح پیش فروش مسکن با سیاست‌های نظارتی منسجم، ضمن ممانعت از تخلفات در این حوزه به خارج شدن مسکن از رکود منجر می‌شود.

رکود از مسکن می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حال و هوای این روزهای بازار مسکن در حالی ناخوش است که نه تقاضایی برای خرید مسکن وجود دارد و نه فروشندگان رغبتی برای فروش واحد مسکونی خود نشان می‌دهند.

    تا چندی پیش بازار پیش فروش واحدهای مسکونی یکی از پرسودترین روش‌ها برای انبوه‌سازان و سازندگان به شمار می‌رفت.

    چرا که متقاضیان زیادی نیز از این طرح استقبال می‌کردند اما با طولانی شدن رکود در این بخش بسیاری از سازندگان دیگر مشتاق پیش فروش واحد مسکونی‌شان نیستند چرا که معتقدند در شرایط حاضر بازار پیش فروش دیگر جوابگوی مطالبات انبوه‌سازان و سازندگان نیست.

    یکی از دلایل این بی‌رغبتی انبوه‌‌سازان طولانی بودن زمان پرداخت‌ها از سوی مشتریان است که با هزینه‌های هنگفت ساخت و ساز صرف اقتصادی ندارد.

    با اینکه در شرایط کنونی رغبتی برای پیش فروش وجود ندارد اما کارشناسان حوزه بازار مسکن می‌گویند یکی از مزایای این روش، خریداری شدن ملک با قیمتی کمتر از قیمت منطقه‌ای است که ملک در آن خریداری شده است چنانچه خریدار فرصت کافی برای پرداخت پول خرید مسکن را دارد.

    محمد محمدزاده یکی از مشاوران املاک غرب تهران با بیان اینکه سیستم پیش فروش در بسیار از کشورهای دنیا رایج است گفت: این روش خرید ملک در کشور ما نیز وجود دارد، اما در حال حاضر آن طور که باید نه خریداران و نه فروشندگان از آن استقبال نمی‌کنند.

    وی به دلیل بی‌علاقگی اشاره کرد و گفت: تخلفاتی که در پیش فروش ملک از سوی برخی سازندگان صورت گرفته منجر به بی‌اعتمادی در میان خریداران شده است.

    به اعتقاد این مشاور املاک بیشترین آمار نارضایتی از تخلفات مربوط به نحوره ساخت و ساز و زمان تحویل آن بوده است.

    ناظران بازار مسکن بر این باورند اجرایی شدن کد رهگیری که مدت‌ها است در دستور کار قرار گرفته می‌تواند از بسیاری از تخلفات ممانعت کند.

    محمدزاده افزود: قوانین منسجم و نظارت مدون می‌تواند به کاهش تخلفات ساختمانی کمک فراوانی کند.

    محمدرضا دهقان یکی از انبوه‌سازان با اشاره به اینکه تعداد واحدهای مسکونی پیش فروش به طور قابل توجهی کاهش یافته است گفت: نبود سوددهی مقرون به صرفه برای انبوه‌سازان و سازندگان به ویژه در شرایطی که این بخش در رکود به سر می‌برد موجب شده که برای پیش فروش ملکشان کاهش یابد.

    وی افزود: از سوی دیگر خریداران نیز به خاطر کلاه‌برداری و تحویل ندادن به موقع نسبت به این نوع خرید ملک بی‌اعتماد شده‌اند.

    دهقان معتقد است فراهم کردن بسترهای این روش نقش عمده‌ای در فروش واحدهای مسکونی و نیز بالا بردن قدرت خرید مردم ایفا می‌کند.

    به هر حال آن طور که کارشناسان این حوزه می‌گویند پیشنهاداتی که در قالب طرح‌های خروج از رکود بخش مسکن ارائه می‌شود می‌تواند در خارج کردن این بخش از رکود، نقش بسزا بگذارد، به شرطی که این طرح و پیشنهادات اراده‌ای راسخ و برنامه‌ریزی منسجمی را دنبال کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو