عصر بازار

اختلاف قیمت اندک میان سررسیدهای بازار آتی

عصر اعتبار- هفته گذشته در بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران، قراردادهای سکه تحویل دی و اسفند ۹۴ با کمترین اختلاف قیمت و از روندی مشابه یکدیگر در حجم و نوسان نرخ‌ها تبعیت کردند.

اختلاف قیمت اندک میان سررسیدهای بازار آتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، هفته گذشته در بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران، قراردادهای سکه تحویل دی و اسفند 94 با کمترین اختلاف قیمت و از روندی مشابه یکدیگر در حجم و نوسان نرخ‌ها تبعیت کردند. دو قرارداد دورتر اردیبهشت و تیر 95 نیز روندی مشابه را در پیش گرفتند با این تفاوت که فاصله قیمتی میان این دو سررسید بیشتر بود.

    به گزارش اقتصادنیوز، جمعه هفته قبل، قیمت طلا به دلیل افزایش پیش خرید این فلز گرانبها تا 1087 دلار در هر اونس در بازارهای جهانی افزایش یافت. این صعود قیمتی تاثیر خود را بر بازارهای نقدی و آتی سکه طلا در بازار داخل در روز شنبه و یکشنبه گذاشت، به طوری که به ویژه در سررسیدهای نزدیکتر، قیمت‌ها تا بیش از دو هزار تومان افزایش یافت.

    روز دوشنبه همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت طلا با کاهش همراه شد و این روند را روز سه‌شنبه نیز ادامه داد. به غیر از سررسید اسفند 94 که در روز دوشنبه افزایش قیمت را تجربه کرد، باقی سررسیدها از روند طلای جهانی تبعیت کرده و با افت قیمت روبه‌رو شدند. روز سه‌شنبه قراردادهای اردیبهشت و تیر 95 بازار آتی، کمترین قیمت تسویه روزانه را در معاملات این هفته به ثبت رساندند.

    روزسه‌شنبه افت قیمت نفت به کمترین میزان در 7 سال اخیر شوک‌هایی را در سایر بازارها ایجاد کرد به‌طوری که قیمت جهانی فلزات پایه نیز در مسیر نزولی با نفت همراه شدند. همچنین اثر منفی کاهش قیمت نفت بر تورم جهانی، باعث کاهش جذابیت اونس طلا و قرار گرفتن قیمت آن در کف 5/5 ساله شد.

    روز سه‌شنبه کمترین حجم قراردادهای ثبت شده برای اغلب قراردادهای بازار آتی (دی 94، اسفند 94 و تیر 95) در طول این هفته نیز به ثبت رسید. به طور طبیعی در شرایط تشدید نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی طلا، حجم قراردادهای فیوچرز سکه کاهش می‌یابد. در واقع معامله‌گران در شرایط نااطمینانی به روند روزهای آینده قیمت‌ها، هنگامی که در برخی روزها نوسان نسبتا قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها رخ می‌دهد تمایل چندانی به دادوستد از خود نشان نمی‌دهند و به انتظار تثبیت شرایط می‌مانند.

    روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت طلا در بازار جهانی اندکی با رشد همراه شد و در شرایط ثبات نسبی بازار ارز که در کل طول هفته برقرار بود (نوسان دلار در این هفته تنها در کانال 3600 تومانی در بازه قیمتی اندکی رخ داد) قیمت سکه طلا در بازار نقدی و آتی داخل افزایش یافت.

    مجموع حجم قراردادهای ثبت شده برای سکه سررسید دی ماه 94 در هفته گذشته به 719 قرارداد رسید. به ترتیب در سررسیدهای اسفند 94، اردیبهشت 95 و تیر 95 نیز تعداد قرارداد 747، 2337 و 9154 قرارداد در مقیاس هفتگی ثبت شد. نکته قابل توجه در روند معاملات آتی سکه طلا در هفته قبل به فاصله قیمتی بسیار اندک میان سررسیدهای دی ماه و اسفند 94 بازمی‌گردد به طوری که در دو روز یکشنبه و سه‌شنبه قیمت تسویه روزانه سکه در این دو قرارداد تقریبا با هم برابر بود.

    در روز دوشنبه نیز قیمت سکه در سررسیدهای اسفند 94 و اردیبهشت 95 تقریبا نرخ یکسانی را با یکدیگر تجربه کردند. در حال حاضر حتی بیشترین قیمت ثبت شده برای قرارداد آتی سکه در دورترین سررسید این بازار یعنی تیر 95 با بازار نقدی اختلاف قیمتی چندانی ندارد.

    اختلاف قیمتی بسیار کم و بعضا برابری نرخ‌ها در سررسیدهای مختلف بازار آتی حکایت از آن دارد که پیش‌بینی فعالان این بازار عدم تجربه نوسان قابل ملاحظه در بازارهای موازی ارز و طلا در ماه‌های پیش رو متاثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد.

    به بیان دیگر در شرایطی که موضوع پرونده هسته‌ای ایران در مسیری قدم گذاشته که تحریم‌ها طبق اظهارات مقامات دولتی از ماه ژانویه برطرف خواهد شد و این امر گشایش‌های خوبی در زمینه تامین نسبی منابع ارزی و مالی دولت پدید می‌آورد، از این رو در عرصه اقتصادی کشور انتظار بر این است که التهابی غیرمنطقی را در بازارهای موازی ارز و طلا در ماه‌های پیش رو شاهد نباشیم.

    تحت این شرایط به نظر می‌رسد دورنمای بازار طلا خواه در بازار نقدی یا آتی، تجربه نوساناتی منطقی به دور از هیجانات (تحت تاثیر تغییرات قیمت طلای جهانی و نرخ ارز بازار داخل) خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی