عصر بازار

مبنای کنترل نرخ در بازار

فرمول بانک مرکزی برای تعیین نرخ واقعی ارز

عصر اعتبار- مبنای بانک‌های مرکزی از جمله بانک مرکزی ایران برای محاسبه نرخ واقعی ارز و نرخ برابری ارز داخلی به ارز خارجی فرمول (Reelection rate) یا نرخ انتخاب مجدد است.

فرمول بانک مرکزی برای تعیین نرخ واقعی ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش ایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در نگاه اغلب افراد حتی فعالان اقتصادی نرخ واقعی ارز از شاخص برابری قدرت خرید دلار به ریال به دست می‌آید اما با این شاخص تنها نرخ اسمی ارز قابل محاسبه است.

    بانک‌های مرکزی در دنیا از جمله بانک مرکزی ایران براساس فرمول (Reelection rate) نرخ واقعی ارز را محاسبه می‌کند.

    اجزای این فرمول که به اختصار RER نوشته می‌شود شامل e (نرخ اسمی ارز)، p (شاخص قیمت داخلی) و Pf (شاخص قیمت خارجی یا «آمریکا») است.

    فرمول Reelection rate به شرح زیر است:

    شاخص قیمت طرف خارجی (آمریکا) x نرخ اسمی ارز = نرخ واقعی ارز

    این صورت در مخرج کسر که شاخص قیمت داخلی است تقسیم می‌شود.

    اختلاف نرخ تورم داخلی و نرخ تورم طرف خارجی (آمریکا) از اختلاف PFْ - Pْ به دست می‌آید.

    بر اساس این فرمول افزایش در شاخص قیمت در کشور طرف خارجی (در صورت افزایش کمتر شاخص قیمت داخلی) منجر به کاهش نرخ واقعی ارز می‌شود.

    این محاسبات به صورت روزانه انجام می‌شود به طوری که شاخص قیمت آمریکا و سایر کشورها به صورت روزانه توسط بانک‌ها مرکزی اعلام و نرخ برابری ارزها با یکدیگر تعیین می‌شود.

    بانک مرکزی با منبا قراردادن این فرمول در صورت بالاتر بودن قیمت از نتیجه این فرمول سیاست‌های افزایش عرضه ارز به بازار را در دستور کار قرار می‌دهد و در صورتی که نرخ ارز بازار از نتیجه فرمول کمتر باشد جانب عرضه ارز را کاهش می‌دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی