عصر بازار

شرایط جدید معامله اوراق تسهیلات مسکن اعلام شد

عصر اعتبار- با توجه به افزایش وام مسکن به ۶۰ میلیون تومان، شرایط جدید خرید و معامله اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس اعلام شد.

شرایط جدید معامله اوراق تسهیلات مسکن اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سرانجام بعد از حدود دو ماه انتظار مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش وام مسکن به 60 میلیون تومان به فرابورس ابلاغ شد و شرکت فرابورس ایران در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن و تغییر نرخ سود آن از محل اوراق استفاده از تسهیلات مسکن توضیحاتی ارائه داد.

    به این ترتیب و در حالی متقاضیان افزایش وام مسکن منتظر ابلاغ و اجرایی شدن این مصوبه بودند که سرانجام بعد از مدتها انتظار این مصوبه به صورت رسمی ابلاغ شد و شرکت فرابورس نیز شرایط جدید معامله و نرخ اوراق " تسه" را اعلام کرد.

    بر این اساس، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60 میلیون تومان و معادل 120 ورقه 500 هزار تومانی، در مراکز استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان معادل 100 ورقه و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان معادل 80 ورقه تعیین شده است.

    همچنین استفاده از این تسهیلات جدید در نمادهای "تسه 9408 " و نمادهای بعدی امکانپذیر خواهد بود. بر این اساس پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای " تسه 9407" و ماقبل، صرفا تا سقف های تسهیلاتی قبلی( 50 میلیون تومان برای زوجین و 35 میلیون تومان برای سایر اقشار) امکانپذیر است.

    همچنین برای این اوراق محدودیت های معاملاتی در نظر گرفته شده است به طوری که به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت، ناشی از افزایش تقاضاهای بیش از سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن، محدودیت های معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اعمال می شود.

    در محدودیت های در نظر گفته شده سقف خرید اوراق حداکثر 90 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی برای تمامی نمادهای " تسه 9407" و نمادهای ماقبل به قوت خود باقی است.محدودیت سقف خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن حداکثر 140 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه برای تمامی نمادهای " تسه 9408" و نمادهای بعدی.

    محدودیت سقف خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید صادره در نمادهای " تسه 9407 " و نمادهای بعدی به صورت توام با اوراق قدیم( صادر شده در نمادهای " تسه 9407" و نمادهای قبل از آن مجموعا به میزان 140 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه برای تمامی نمادها است و در صورتیکه این محدودیت ها رعایت نشود، کل معاملات شخص در کلیه نمادها در همان روز ابطال خواهد شد و ثبت درخواست های خرید بیشتر از حداکثرهای تعیین شده ، صرفا توسط بانک مسکن و یا شرکت کارگزاری بانک مسکن انجام خواهد شد.

    محدودیت زمانی در نظر گرفته شده برای فروش این اوراق نیز به این صورت است که به منظور جلوگیری از انجام معاملات سوداگرانه بر روی نمادهای معاملاتی اوراق گواهی، محدودیت هایی در هنگام فروش اوراق در نظر گرفته شده است.به طوری که محدودیت زمانی جهت فروش اوراق نمادهای " تسه 9408" و نمادهای قبلی دو ماه و نمادهای " تسه 9409 " و نمادهای بعدی چهار ماه است. به بیان دیگر در صورت خرید اوراق جدید 60 میلیون تومانی تا 4 ماه امکان فروش وجود نخواهد داشت.

    اما در خصوص نرخ سود تسهیلات طبق مصوبه 17 آذر شورای پول و اعتبار، این شورا تا اطلاع ثانوی با تقلیل نرخ سپرده قانونی حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز( تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق تقدم) از 10 به 2 درصد و همچنین تعیین حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی برای تسهیلات این حساب به میزان 18.5 درصد، با الزام به رعایت تعادل در منابع و مصارف این حساب از سوی بانک مرکزی موافقت کرد. بر این اساس با مصوبه جدید نرخ سود تسهیلات جدید 60 میلیون تومانی به 18.5 درصدی رسیده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو