عصر بازار

خودکشی در تاجیکستان بخاطر بحران ارزی

عصر اعتبار- افزایش نرخ ارز و بی ثباتی در بازار ارز تاجیکستان منجر به جریمه شدن و تعطیلی صرافی ها و همچنین خودکشی یک صراف شده است.

خودکشی در تاجیکستان بخاطر بحران ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «عظیموف» یک صراف که طی هشت سال گذشته در بازار «فراوان» شهر دوشنبه فعالیت داشت خود را درمنزلش در ناحیه رودکی به دار آویخته است. نزدیکانش می گویند که این فاجعه بعد از جریمه شدن وی از سوی دولت به میزان 120 هزارسامانی (حدود 78 میلیون تومان) رخ داده است.
    این حادثه در حالی رخ داد که بانک ملی تاجیکستان اواخرماه گذشته میلادی در پی افزایش غیر طبیعی نرخ دلار در برابر پول ملی این کشور(سامانی) تصمیم به بستن تمام صرافی های این کشور گرفت. به دنبال این اقدام برای 38 صراف پرونده قضایی تشکیل شد و هر کدام به پرداخت جریمه بین (60 هزار تا 100 هزار سامانی ( 39 تا 65 میلیون تومان) نیز محکوم شدند.
    سامانی واحد پول ملی تاجیکستان دربرابر دلار 50 درصد از ارزش خود را در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته از دست داده است.
    طی یک ماه اخیر ارزش دلار به طور بی سابقه ای دراین کشور بالا رفته و هم اکنون نرخ غیررسمی آن به بیش از هفت سامانی و 60 درم رسیده که سبب مشکلات اقتصادی زیادی برای این کشور شده است.
    بانک ملی تاجیکستان یکی ازدلایل افزایش ارزش دلار درمقابل پول ملی این کشور را روانی ورفتارهای خودفروشنده ها و خریداران می داند.
    در ماه می سال جاری میلادی نیز در پی یک چنین افزایشی، امام علی رحمان رئیس جمهوری این کشور تمام مدیران بانک ملی از جمله رئیس و همه معاونانش را برکنار کرد.
    نرخ ارز درکشورهای آسیای مرکزی درسال 2015 افزایش شدید داشته و این اتفاق به کاهش ارزش پول ملی و بحران اقتصادی تبدیل شده است.بی ثباتی در بازار ارز در این منطقه با وجود تمام اقدامات انجام شده توسط دولت های این کشورها همچنان و بشدت ادامه دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی