عصر بازار

کاهش قدرت خرید بازنشستگان

جزئیات فساد مالی در صندوق بازنشستگی

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از چندین فساد مالی در این صندوق در دولت قبل خبر داد و گفت: از طریق قوه قضائیه پیگیر تخلفات مالی و بازپس گیری آنها هستیم.

جزئیات فساد مالی در صندوق بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمود اسلامیان در نشست خبری روز دوشنبه با اشاره به اینکه 22 آذر سالروز تشکیل نظام بازنشستگی است، افزود: در طی دو سال گذشته مطالعاتی در مورد فعالیت و قوانین حاکم بر صندوق انجام داده ایم و وضعیت گذشته و حال صندوق را بررسی کردیم به طوری که مشخص شد بدون کمک دولت، قادر به ادامه حیات نیستیم.

    وی گفت: چنانچه قرار باشد تصمیمات دولت و مجلس خارج از سیستم به صندوق بازنشستگی تحمیل شود، حتماً به مشکل برمی خورد به طوری که پس از بررسی ها مشخص شد که 28 مورد تصمیم برای صندوق گرفته شده که اجرای آنها 410 هزار میلیارد تومان در 4 دهه گذشته به صندوق هزینه تحمیل کرده است.

    اسلامیان با اشاره به اینکه متوسط سن بازنشستگی در صندوق 51.5 سال است، گفت: فقط یک مورد از تصمیمات تحمیلی را صندوق انجام نداده که آن نیز قانون بازنشستگی پیش از موعد بود که چون هزینه آن را تامین نکردند، ما نیز اجرا نکردیم.

    به گفته وی: بازنشستگی پیش از موعد به ازای هر نفر نیازمند 110 میلیون تومان اعتبار است که به دلیل عدم تامین این بودجه، اجرا نشد.

    اسلامیان از پیشنهاداتی که در لایحه برنامه ششم توسعه در مورد صندوق های بازنشستگی ارائه شده، خبر داد و گفت: در این لایحه، صندوق های بازنشستگی به همراه آب و محیط زیست در اولویت قرار گرفته اند و برای بهبود وضعیت آنها پیشنهاداتی ارائه شده است که با تصویب آن امیدواریم وضعیت صندوق ها بهبود و از بحران خارج شوند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و 262 هزار نفر بازنشسته تحت پوشش صندوق هستند، گفت: از این تعداد یک میلیون و 222 هزار نفر (98 درصد) تا سقف 2 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و تعداد کمی نیز حقوق بالا می گیرند.

    اسلامیان با اشاره به اینکه سالانه 30 هزار نفر به تعداد بازنشستگان اضافه می شود، گفت: قطع ورودی های صندوق بازنشستگی مشکلی است که با آن روبرو هستیم که علت آن این است که دولت استخدامی ها را در قالب تامین اجتماعی قرار داده است.

    به گفته وی، باید به ازای هر 6 نفر شاغل، یک نفر بازنشسته داشته باشیم، اما این در حالی است که این نسبت در صندوق کمتر از یک است. یعنی به نسبت یک میلیون 100 هزار شاغل، یک میلیون و 226 هزار بانشسته داریم و هر ماه 1700 میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم.

    اسلامیان همچنین به فعالیت های اقتصادی صندوق اشاره کرد و گفت: ساماندهی بنگاه های اقتصادی از جمله اقداماتی است که طی این مدت انجام شده به طوری که نسبت به صندوق های دیگر از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

    وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته، سالیانه 30 درصد از افزایش سود برخوردار بوده ایم، اظهارداشت: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و مقایسه با سایر صندوق ها، از وضعیت شرکت های زیرمجموعه راضی هستیم.

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد وضعیت صندوق های کم بازده نیز گفت: خروج از شرکتهای کوچک و کم بازده و تمرکز بر رشته هایی که در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل بوده و مزیت دارند، از جمله اقداماتی است که انجام می شود.

    به گفته وی: در حال حاضر مدیریت 80 شرکت را برعهده داریم و سهامدار تعدادی شرکت هستیم و در برخی دیگر از شرکتها نیز سهم کوچکی صندوق بازنشستگی دارد.

    اسلامیان از فساد اقتصادی و مالی در صندوقبازنشستگی خبر داد و گفت: در دولت گذشته، چندین مورد فساد در صندوق ایجاد شده است که یکی از آنها این بود که از یکی از شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه صندوق، فردی که ساکن آمریکا است علاوه بر سود 1.4 درصدی که برای انتقال دریافت می کرده، 120 میلیون دلار نیز به صندوق باز نگردانده است.

    وی اظهارداشت: یک سری چک از این فرد داریم و همچنین به دلیل اینکه این فرد ساکن لس آنجلس است از طریق پلیس اینترپل و قوه قضائیه پیگیر بازپس گیری پولمان هستیم که تاکنون توانسته ایم یک چهارم آن را یعنی حدود 100 میلیارد تومان را پس بگیریم و پیگیر مابقی آن نیز هستیم.

    اسلامیان به تخلف دیگر نیز اشاره کرد و گفت: تخلف دیگر مربوط به زمینی با متراژ بالا در اتوبان صدر بوده که بسیار کمتر از ارزش واقعی زمین به فروش رفته به طوری که 150 میلیارد تومان قیمت زمین بوده اما 32 میلیارد تومان آن را فروخته اند که این مورد نیز از طریق مراجع قضائی پیگیری می شود.

    به گفته وی، فرد متخلف 7 میلیارد تومان پول نقد داده و 25 میلیارد تومان نیز آپارتمان در منطقه شوش واگذار کرده که ارزش آنها عملاً 16 میلیارد تومان بوده است و این چنین زمین 150 میلیاردی را 23 میلیارد خریداری کرده است.

    اسلامیان گفت: مدیرعامل قبلی صندوق، نقشی در این تخلفات نداشته و در دولت قبلی این اتفاقات رخ داده است.

    وی همچنین از واگذاری زمینی در شمال تهران به متراژ 5 هزار متر به یک پنجم قیمت خبر داد و گفت: این زمین ارزشش 150 میلیارد تومان بوده که به یکی از مسئولین دولت قبل به یک پنجم قیمت اجاره داده شده بود که در حال بازپس گیری آن هستیم و در این صورت با سود آن می توانیم برخی از مشکلات بازنشستگان و صندوق را حل کنیم.

    اسلامیان در مورد بدهی دولت به صندوق بازنشستگی نیز گفت: سال 94 یکی از سال های سخت کشور است که همه دستگاه ها در مضیقه هستند و دولت نیز در شرایط سختی به سر می برد و در مجموع 2700 میلیارد تومان در سال جاری دولت به ما بدهکار است که علی رغم کسری بودجه، دولت ما را تنها نگذاشته و همچنان از کمک های آنها برخوردار می شویم.

    وی به مشکلات بازنشستگان صندوق اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دولت قبل، حقوق بازنشستگان هماهنگ با تورم افزایش پیدا نکرد به طوری که در سال 86 که تورم 18.4 درصد بود، حقوق 10 درصد و در سال 87 نیز با تورم 25.4 درصدی باز هم حقوق بازنشستگان 10 درصد افزایش یافت و در مجموع طی 8 سال دولت قبل، قدرت خرید بازنشستگان 67 درصد کاهش یافت.

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پایان گفت: در سال 93 حقوق بازنشستگان با تورم 15.6 درصدی، 20 درصد افزایش و در سالجاری نیز 1.5 درصد زیر تورم افزایش یافت و در مجموع قدرت خرید 4 درصد بهبود پیدا کرد اما همچنان 67 درصد قبل سر جای خودش است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی