عصر بازار

ماده‌ای با ارزش تر از طلا

عصر اعتبار- الماس، طلا یا پلاتینیوم تا به امروز به عنوان گران قیمت‌ترین ماده‌های موجود در جهان شناخته می‌شدند. با این حال محققان دانشگاه آکسفورد موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که ارزشمندترین ماده لقب گرفته است. در آخرین حراجی برگزار شده، ۲۰۰ میکروگرم از این محصول ۳۳ هزار دلار قیمت‌گذاری شده که در هر انس برابر با ۴.۲ میلیارد دلار خواهد شد.

ماده‌ای با ارزش تر از طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سایت زومیت ماده‌ جدید ساخته شده از ساختار مولکولی خاصی تشکیل شده که به نام فولرن درون وجهی، Endohedral Fullerenes، شناخته می‌شود. فولرن مولکولی به شمار می‌رود که تنها از تعداد زوج اتم‌های کربن ایجاد شده است. فولرن درون وجهی یکی از مشتقات فولرن به حساب می‌آید که با اتم یا اتم‌های اضافی درون پوسته‌ی فولرن محبوس شده است.

    تا کنون نمونه‌های زیادی از فولرن درون وجهی ساخته شده‌ است. با این حال نمونه‌ توسعه داده شده در دانشگاه آکسفورد کابرد مشخصی دارد و آن استفاده در ساعت‌های اتمی و دستگاه‌های GPS است. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت این مواد از ساختاری به شکل N@C60 و N@C70 تشکیل شده‌اند با این مفهوم که درون قفسی از 60 یا 70 کربن یک اتم نیتروژن قرار دارد.

    ساعت‌های اتمی به طور معمول از سزیم بهره می‌برند. در این ساعت‌ها 55 الکترون سزیم در مدارهایی با لایه‌های مختلف انرژی به حول نوکلئوس به گردش درمی‌آیند. با تغییر مدار توسط هر الکترون، موج‌هایی با فرکانسی مشخص تولید می‌شوند. از آن جا که فرکانس تولید شده در هر بار تغییر مدار ثابت بوده، می‌توان به عنوان یک معیار خوب برای اندازه‌گیری زمان از آن استفاده کرد و بسیار دقیق‌تر از روش‌های سنتی اندازه‌گیری زمان به حساب می‌آید.

    در طرف دیگر تیم تحقیقاتی سازنده‌ این ماده اعتقاد دارند که علاوه بر تعیین دقیق‌تر زمان می‌توان از این ماده در ساخت GPS نیز بهره برد. بنابراین جا‌به‌جایی‌های یک میلی‌متری نیز به حساب می‌آیند که برای صنعت اتومبیل‌سازی و ساخت اتومبیل‌های بدون راننده بسیار مفید به نظر می‌رسد چرا که می‌توان با دقت بسیار زیادی این ماشین‌ها را کنترل کرد.

    حالا فکر کنید که از این فولرن جدید در گوشی‌های هوشمند شما استفاده شوند. بنابراین می‌توان یک ساعت اتمی بسیار کوچک را هر روز با خود حمل کرد. این در حالی اتفاق می‌افتد که ساعت‌های اتمی امروزی بسیار حجیم و به اندازه یک اتاق کوچک هستند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو