عصر بازار

"عصر اعتبار"خصوصی سازی صنعت بیمه را بررسی می کند

اشتغال ۷۲ درصد کارکنان بیمه ای در شرکت های خصوصی

عصر اعتبار- امروزه حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص ملی ایران در دست بخش خدمات است به طوری که صنعت بیمه به عنوان یک نهاد واسطه مالی و اجزاء تشکیل دهنده بخش خدمات، می تواند در افزایش نرخ اشتغال از طریق تولید ناخالص ملی، تاثیر مثبت و کارآمدی داشته باشد.

اشتغال ۷۲ درصد کارکنان بیمه ای در شرکت های خصوصی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی  "عصر اعتبار"، با نگاهی گذرا به آخرین آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی در خصوص عملکرد صنعت بیمه ایران در سال 1393 در خواهیم یافت که  در بخش اشتغال و به کارگیری نیروی انسانی روندی رو به رشد داشته و بخش خصوصی در این صنعت به بهره وری و بازده رسیده است.  با تاکید بر این آمارها، بخش دولتی حدود 25 درصد، بیمه مرکزی معادل 3 درصد و شرکت های بیمه ای در بخش خصوصی معادل 72 درصد از حجم اشتغال را در صنعت بیمه ایران  را به خود اختصاص داده اند.
    قابل ذکر است طی سال های 1389 الی 1393 که بیشترین روند خصوصی سازی در صنعت بیمه کشورمان را شاهد بودیم؛ نرخ اشتغال و تعداد کارکنان در شرکت های بیمه ای اعم دولتی و خصوصی، از 15438 نفر به 18989 نفر افزایش پیدا کرد. این مهم در صنعت بیمه ایران به 3 دستاورد خواهد رسید 1- آزادسازی در افزایش اشتغال صنعت بیمه 2- حق بیمه سرانه  و اثر کاهشی بر اشتغال صنعت بیمه. 3- حق بیمه دریافتی و ارزش افزوده بیمه و اثر افزایشی بر اشتغال صنعت بیمه.
    مردان صاحب کرسی
    البته شرکت های بیمه ای در ایران تلاش می کنند تا نیروی انسانی مرد را استخدام کنند از این روست که مردان 69 درصد و زنان معادل 31 درصد از کرسی های صنعت بیمه را  به خود اختصاص داده اند.
    بر این اساس تنها شرکت بیمه ای دولتی کشورمان تنها 4.558 نیروی انسانی را در 205 شعبه و 9.079 نمایندگی به کار گرفته و در این مورد، بیمه مرکزی نیز 492  نفر را در سال 1393 استخدام کرده است. این درحالیست که شرکت های بخش خصوصی در سال گذشته بیش از 13.939 نیروی انسانی را  در 832 شعبه و 29.847 نمایندگی استخدام و برایشان ایجاد  شغل کرده اند.
    صنعت لیسانس ها
    نیروی انسانی، یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل تولید است که از طریق مشارکت در تولید چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ فکری و مدیریتی نقش بسیار برجسته ای را در روند تولید ایفا می کند؛ به نحوی-که به جرات می توان گفت، صنعتی موفق است از طریق برنامه ریزی صحیح و متکی بر اصول و ضوابط علمی، نیروی انسانی کارآمد به وجود آورند. از این روست که صنعت بیمه در ایران نیز علاقمند به استخدام کارشناسان مرتبط به این  امور بیمه ای بوده و دارندگان مدرک لیسانس با 52.7 درصد بیشترین سهم را در  صنعت بیمه کشورمان به خود اختصاص داده اند. پس از آن دارندگان مدرک دیپلم و زیر دیپلم با 23.4 درصد و فوق دیپلمی ها با 12.3 درصد در این صنعت مشغول به کار هسنتد. اما دارندگان مدرک فوق لیسانس و بالاتر تنها 11.5 درصد را از این صنعت در ایران به خود اختصاص داده اند که نسبت به سایر کشورهای پیشرفته در این صنعت نرخ بسیار پایینی دارد.
    تهران، پیشتاز شبکه فروش
    بازار کار در بین بازارهای پنچ گانه اقتصاد(بازار سرمایه، بازار پول، بازار تامین اطمینان، بازارهای کالاها و خدمات و بازار کار)، در تنظیم روابط عرضه و تقاضای نیروی کار و تعادل در متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله اشتغال جایگاه ویژه و نقش محوری و تعیین کننده دارد و به دلیل وجود عامل انسانی در عرضه و تقاضای این بازار، آن را از دیگر بازارهای اقتصاد متمایز می کند. بنابراین فعالان صنعت بیمه ایران درصدد برآمدند تا این مهم را از طریق توسعه نمایندگان و تقسیم آن به 2 بخش پرتفوی های جنرال و عمر محقق سازند. بنابراین  در سال 1393 معادل 87.5  درصد نمایندگان به فروش پرتفوی ها جنرال و 12.5 درصد دیگر هم به ارائه بیمه عمر مشغول شدند. قابل ذکر است تمرکز تعداد نمایندگان بیمه های جنرال در 10 شرکت آسیا، پاسارگاد، پارسیان، دانا، کارآفرین، البرز، معلم، توسعه و نوین قرار گرفته و سهمی معادل 77.1 درصد از کل سهم بیمه های جنرال را در فروش به خود اختصاص داده اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو