عصر بازار

نوسان بازارهای سهام آسیایی در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

عصر اعتبار- سرمایه گذاران در بازارهای سهام آسیا و سراسر جهان در انتظار تصمیم سیاست پولی سرنوشت ساز بانک مرکزی آمریکا، وضعیت مبهمی پیدا کرده‌اند و نوسان بازارها را رقم زده‌اند.

نوسان بازارهای سهام آسیایی در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی از بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 0.5 درصد افزایش یافت. این شاخص در فاصله آوریل تا سپتامبر به دلیل نوسانات شدید بازارهای مالی چین 27 درصد ریزش کرده بود.

    شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با صعود ارزش ین در برابر دلار آمریکا، 1.1 درصد کاهش یافت و به 18670.76 واحد رسید. شاخص اس اند پی/ ای اس ایکس 200 استرالیا هم 0.2 درصد عقب نشینی کرد و در 4919.30 واحد قرار گرفت اما اکثر بازارهای آسیایی دیگر صعود کردند. هانگ سنگ هنگ کنگ 0.5 درصد صعود کرد و به 21406.08 واحد رسید و شاخص شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین، با 0.1 درصد افزایش، در 3523.66 واحد ایستاد. کسپی کره جنوبی 0.2 درصد صعود کرد و به 1930.96 واحد رسید. شاخصهای سهام در نیوزیلند، تایوان و آسیای جنوب شرقی عمدتا در سطح پایین‌تری قرار گرفتند.

    پس از ماه‌ها گمانه زنی انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست دو روزه خود در روز چهارشنبه، نخستین افزایش نرخهای بهره در حدود یک دهه گذشته را تصویب کند. بانک مرکزی آمریکا از 16 دسامبر سال 2008 نرخهای بهره کوتاه مدت را نزدیک به صفر نگه داشته است.

    اقدام مذکور رویداد کم سابقه ای برای بانک مرکزی آمریکا و بازارهای جهانی خواهد بود، زیرا بانک مرکزی آمریکا هرگز با چالش آغاز تعدیل سیاستهای محرک مالی گسترده روبرو نشده بود و نرخهای بهره در آمریکا هرگز برای چنین مدت طولانی پایین نمانده بودند.

    رشد اقتصادی کندتر آمریکا در ادوار گذشته که سیاست پولی تحکیم شده بود و متمایز شدن سیاست پولی آمریکا از بانکهای مرکزی بزرگ دیگر جهان که اقدام به گسترش تدابیر محرک مالی نموده اند، حساسیت وضعیت کنونی را بارز می‌کند. اگرچه افزایش نرخها به منزله اعتماد به رشد اقتصاد آمریکاست، اما بعضی از سرمایه گذاران نسبت به احتمال آهسته شدن رشد اقتصادی این کشور واهمه دارند.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، مایکل مک کارتی از موسسه مالی "سی ام سی مارکتس" در تحلیلی اظهار کرد: نگرانی سرمایه گذاران و حجم اندک معاملات به معنای افزایش غیرمعمول نوسانات بازار در هفته‌های آینده خواهد بود. اگرچه بازارها برای افزایش نرخها آماده شده‌اند، اما اختلاف در پیش بینی‌ها به معنای آن است که همچنان واکنش قوی در معاملات وجود خواهد داشت.

    در وال استریت، شاخصهای بزرگ سهام پس از بدترین هفته ای که از تابستان به این طرف شاهد بودند، روز دوشنبه را با رشد اندکی به پایان رساندند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 0.6 درصد افزایش، به 17.358.50 واحد رسید. استاندارد اند پورز 500 با 0.5 درصد افزایش، در 2021.94 واحد قرار گرفت و نزدک کامپوزیت با 0.4 درصد افزایش، در 4952.23 واحد بسته شد.

    شاخص استاکس 600 اروپا که هفته گذشته چهار درصد ریزش کرد، روز دوشنبه 1.8 درصد افت داشت و به 349.54 واحد رسید و در پایین‌ترین سطح دو ماه و نیم گذشته قرار گرفت.

    قیمت نفت خام آمریکا روز دوشنبه برای نخستین بار از اوایل سال 2009 به پایین 35 دلار در هر بشکه سقوط کرد، اما پس از آن حدود دو درصد یا 69 سنت افزایش یافت و به 36.31 دلار در هر بشکه رسید. در معاملات روز جاری بازار آسیا، قیمت نفت خام آمریکا پنج سنت کاهش یافت و به 36.26 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت که مبنای معاملات جهانی است در بازار لندن 18 سنت کاهش یافت و به 37.98 دلار در هر بشکه رسید.

    هر اونس طلا برای تحویل فوری در شرایطی که سرمایه‌گذاران این فلز زرد با پیش‌بینی افزایش نرخ‌ها، در حال فروش معاملاتشان هستند، پس از کاهش 1.1 درصدی در روز دوشنبه، 1064 دلار معامله شد.

    دلار در برابر ارز ژاپن کاهش یافت و از 121.09 به 120.91 ین رسید و یورو از 1.0994 دلار به 1.1020 دلار افزایش یافت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی