عصر بازار

یک کارشناس امور بانکی و اقتصادی:

بازار مشتقه ارزی، ضربان اقتصاد کشور را منظم می کند

عصر اعتبار- در حال حاضر معاملات و قیمت های اعلامی که از بازار غیر رسمی ارز استخراج می شود به هیچ عنوان شفاف نبوده و برای مثال مشخص نیست که روی بالاترین نرخ دلار در یک روز چه مقدار معامله صورت گرفته است؛ از این رو راه اندازی بازار مشتقه ارزی می تواند علاوه بر ارائه چشم انداز نرخ ارز برای فعالان اقتصادی، فرآیند معاملات و قیمت ها را شفاف کند.

بازار مشتقه ارزی، ضربان اقتصاد کشور را منظم می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، مهدی رفیعی، کارشناس امور بانکی و اقتصادی با بیان مطلب فوق گفت: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی، سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف اقتصادی با اطمینان بیشتری صورت می گیرد و کشف قیمت ارز برای ماه های آینده نیز در فضایی کاملا شفاف و رسمی انجام می شود. این شرایطی استثنایی برای دولت خواهد تا سیاست های اقتصادی را به دور از التهاب های ارزی سال های اخیر تدوین کند و در طرف مقابل سرمایه گذاران نیز با امنیت بیشتری به فعالیت می پردازند.

    وی در ادامه با اشاره به تاثیر مستقیم راه اندازی بازار مشتقه ارزی بر ثبات اقتصادی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر معاملات ارز در بازاری غیرشفاف و غیررسمی انجام می شود و اطلاعات آن -که جامع هم نیست- در اختیار افراد محدودی قرار دارد، حال آنکه راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران، خلاء های موجود را از بین می برد.
    این کارشناس امور بانکی و اقتصادی در ادامه تاکید کرد: پیش بینی می شود راه اندازی بازار مشتقه ارزی با مقاومت معامله گران بازار غیررسمی ارز مواجه شود، چرا که در بورس کالای ایران کلیه روند معاملات شفاف است شاید این شفافیت برای عده ای مطلوب نباشد. البته موضوع با اهمیت دیگر در مورد بازار مشتقه ارزی، امکان حضور همه افراد در این بازار است که این امر می تواند به کاهش واسطه گری ها در بازار غیر رسمی و فیزیکی ارز منجر شود.
    وی با اشاره به اینکه توسعه ابزارهای مالی و کارآمد از نیازهای مهم اقتصاد به شمار می رود، تاکید کرد: با راه اندازی بازار مشتقه ارز، افرادی که در بازارهای خارجی مانند فارکس فعالیت می کنند، می توانند به معاملات آتی ارز جذب شده و علاوه بر شفافیت در این بازار به رونق آن نیز کمک کنند.
    به گفته رفیعی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی می خواهند در شرایط ثبات اقتصادی به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بپردازند، از این رو اگر بتواند ریسک نوسانات نرخ ارز را به عنوان یکی از مولفه های مهم اقتصادی کنترل کرد، به طور حتم حجم سرمایه گذاری ها افزایش می یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی