عصر بازار

معاون ارزی بانک مرکزی خبر داد

تهیه برنامه تک نرخی کردن ارز در بانک مرکزی کلید خورد

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی گفت: این بانک در حال حاضر در حال تهیه برنامه یکسان سازی و تک نرخی کردن ارز است.

تهیه برنامه تک نرخی کردن ارز در بانک مرکزی کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، غلامعلی کامیاب در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به پرسش ایرنا درباره برنامه بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز بیان کرد.
    معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش ایرنا که ارز تک نرخی در حدود چه رقمی خواهد بود، گفت: اکنون نمی توانم در این مورد پاسخ دهم؛ بهتر است که پاسخی به آن ندهم.
    وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بانک های خارجی درخواستی برای همکاری با نظام بانکی ایران در پساتحریم داشته اند؟ گفت: تعداد درخواست های همکاری بسیار زیاد است.
    وی ادامه داد: این در خواست ها از سوی بانک های بزرگ کشورهای اروپایی و تعدادی نیز از سوی کشورهای آسیایی بوده است؛ البته برخی از این تقاضاها نیز برای ایجاد شعبه در کشورمان بوده است؛ در مجموع ایجاد روابط بانکی مد نظر آنهاست.
    معاون ارزی بانک مرکزی افزود: همچنین افتتاح حساب، ایجاد روابط کارگزاری، انجام عملیات بانکی، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت نامه، حواله و غیره نیز در دستور کار است، اما در نهایت با ایجاد روابط کارگزاری، همه این مراحل و پرداخت ها امکانپذیر می شود.

    ** بانک مرکزی فقط با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی موافق است
    وی در پاسخ به پرسشی درباره راه اندازی بورس ارز و اینکه مسئولان بورس اعلام کرده اند در صورت تک نرخی نشدن ارز، باز این بورس راه اندازی می شود، تصریح کرد: بانک مرکزی تنها با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی موافقت کرده است.
    کامیاب افزود: اطلاعی درباره زمان راه اندازی این بورس ندارم زیرا سازمان بورس باید آن را راه اندازی و آماده کند اما بانک مرکزی برنامه آن را آماده کرده است.
    کامیاب در مورد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهایی همچون روسیه، ترکیه و عراق نیز گفت: این پیمان های پولی دوجانبه را همچنان ادامه می دهیم.
    وی در پاسخ به این پرسش که «شنیده شده در سفر اخیر پوتین به تهران، مسائل و مشکلاتی در این زمینه مطرح شده است» افزود: ایران و روسیه قراردادی را در این زمینه منعقد کرده اند و موضوع نهایی شده است؛ بزودی این برنامه عملیاتی می شود و هیچ مشکلی وجود ندارد.
    وی در ادامه درباره وضعیت بازار ارز و گرانی دلار و اقدامات بانک مرکزی برای تعادل بخشی به قیمت ها از طریق افزایش تزریق ارز نیز گفت: بانک مرکزی روی بازار ارز کار می کند.
    این مقام مسئول درباره جمع آوری ضربتی دلالان ارزی از بازار در یک هفته اخیر و اینکه آیا این همان گام چهارم بانک مرکزی و شورای امنیت ملی در بازار ارز است؟ گفت: بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی را سال گذشته ابلاغ کرده و اقدام اخیر در بازار ارز برای اجرای این مقررات بوده است.
    وی با اظهار بی اطلاعی از شناسایی دلالان پیش از دستگیری، افزود: بانک مرکزی به دنبال تک تک آنها نبوده است؛ آئین نامه ای را ابلاغ کردیم و باید مقررات آن اجرایی شود؛ اگر کسی آن را اجرا نکرد باید با آن برخورد شود.

    ** برخورد با انجام معملات ارزی فردایی در فضای مجازی
    کامیاب در مورد معاملات فردایی و واکنش بانک مرکزی به اقدام تعدادی از دلالان در فضای مجازی که معاملات فردایی انجام می دهند، گفت: معاملات فردایی مورد تائید بانک مرکزی نیست؛ تا آنجا که بتوانیم جلوی آن را می گیریم و برخورد می کنیم.
    معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا بخشی از افزایش قیمت ارز به معاملات فردایی مربوط می شود؟ گفت: معاملات فردایی به طور عمده معاملات صوری برای متاثر کردن بازار و برای سوء استفاده سفته بازان است.
    کامیاب همچنین از رقم پیشنهادی بانک مرکزی برای نرخ ارز در لایحه بودجه سال 95 اظهار بی اطلاعی کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو