عصر بازار

درباره پیمان پولی مذاکره‌ای با "پوتین" نشد

دلیل دستگیری اخیر دلالان ارزی

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی هر چند کوتاه اما درباره سیاستها و جریانهای ارزی، پیمانهای پولی و روابط بانکی پسا تحریم توضیحاتی ارائه کرد.

دلیل دستگیری اخیر دلالان ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حالی در هفته گذشته با ورود نیروهای پلیس به بازار ارز بیش از 40 دلال ارزی جمع آوری شد که غلامعلی کامیاب -معاون ارزی بانک مرکزی- درباره دلایل این جریان و اینکه آیا در راستای همان سیاست چهارگام بین بانک مرکزی و شورای امنیت ملی بوده است، به ایسنا توضیح داد: به هرحال در سال گذشته بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی را ابلاغ کرد تا در جهت اجرای مقررات ارزی اقدام کنند که جریان اخیر بازار ارز هم در همین رابطه بوده و این جریان نیز در همان مسیر قرار دارد.

    وی ادامه داد: اینگونه نبوده که بانک مرکزی تک‌تک دلالان را مشخص کند ، فقط آیین‌نامه و مقرراتی را ابلاغ کردیم که باید اجرا شود که در صورت تخلف از آن با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

    کامیاب که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی برخی دلالان به معاملات فردایی خود ادامه می‌دهند، آیا برای برخورد با آنها اقدامی انجام خواهد شد؟ گفت: به هرحال معاملات فردایی مورد تایید بانک مرکزی نیست و تا آنجایی که بتوانیم در مقابل آن ایستادگی کرده و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

    وی همچنین در این مورد که آیا دلیل افزایش اخیر قیمت ارز، معاملات فردایی بود؟ عنوان کرد: معاملات فردایی عمدتا معاملات صوری و به منظور تحت تاثیر قرار دادن بازار برای استفاده سفته‌بازان است.

    بازار مشتقات ارزی راه‌اندازی می شود نه بورس ارز

    معاون ارزی بانک مرکزی همچنین به سیاست این بانک برای یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در حال تهیه برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم. وی البته به زمان یکسان سازی اشاره ای نداشت، اما این گونه گفت که به هرحال برنامه‌های این سیاست در حال آماده‌سازی است و طول می‌کشد که بخواهیم آن را اجرا کنیم.

    وی در مورد اینکه نرخ یکسان سازی به نرخ بازار آزاد و یا مبادله ای نزدیک است؟ بیان کرد: اصلا مشخص نیست و الان نمی توان به این سوال جواب داد.

    کامیاب در پاسخ به این سوال که برخی عنوان کرده‌اند که "اگر ارز تک نرخی نشود باز هم بورس ارز راه‌اندازی خواهد شد"، این موضوع تا چه اندازه صحت داشته و مورد تایید است؟ اعلام کرد: بازار مشتقات ارزی راه‌اندازی خواهد شد نه خود بورس ارز.

    توضیح درباره پیمانهای پولی

    موضوع دیگر مورد سوال از معاون ارزی بانک مرکزی پیمانهای پولی بود که وی در این باره و همچنین اینکه عنوان می شود پوتین –رییس جمهور روسیه- در سفر اخیر به ایران مسایلی در این باره مطرح کرده است- به ایسنا توضیح داد.

    وی که پیش تر از ورود ایران برای انعقاد قرارداد پیمانهای پولی با روسیه، ترکیه و عراق خبر داده بود گفت: بانک مرکزی همچنان به سیاستهای خود در پیمانهای پولی ادامه می دهد و در حال نهایی کردن آنهاست.

    کامیاب درباره اینکه آیا پوتین در سفر به ایران مسایلی درباره پیمانهای پولی مطرح کرده است، نیز گفت: خیر ما مشکلی در این رابطه نداریم و وقتی که قرار‌داد ما منعقد شده و در حال عملیاتی شدن است دیگر لازم نیست مقامات ارشد و عالی در مورد آن اشاره‌ای داشته باشند.

    وی ادامه داد: پیمان پولی ایران و روسیه هنوز به‌طور کامل انجام نشده، اما به زودی انجام خواهد شد. مشکل خاصی نیز در این رابطه وجود ندارد، ولی باید قرار‌داد نهایی می‌شد که این کار را انجام دادیم.

    درخواست اروپایی‌ها و آسیایی‌ها برای روابط بانکی

    سوال دیگر خبرنگاران درباره درخواست بانک‌های خارجی برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی بود که معاون سیف عنوان کرد: بانک‌های بسیار زیادی در این رابطه درخواست‌های خود را اعلام کرده‌اند، اما نمی‌توانم اسامی یا جزئیات بیشتری از آن را فعلا اعلام کنم، اما عمدتا از اروپا و آسیا و بانک‌های بزرگ درخواست را مطرح کردند.

    کامیاب یادآور شد: برخی بانکهای خارجی درخواست ایجاد شعبه هم داشته‌اند، اما به‌طور کلی هدف ایجاد روابط بانکی، افتتاح حساب و روابط کارگزاری، انجام عملیات بانکی و گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت‌نامه، حواله است و وقتی که روابط کارگزاری گسترش یابد می تواند بسیاری از این مسایل را پوشش دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو