عصر بازار

همه چیز مهیای افزایش نرخ بهره است

افزایش تورم آمریکا همزمان با نشست فدرال‌رزرو

عصر اعتبار- نرخ واقعی تورم در آمریکا (بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و سوخت)، در ماه نوامبر افزایش یافته است و این موضوع همزمان با جلسه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، که قرار است بر سر افزایش نرخ بهره بانکی تصمیم‌گیری کند، اعلام شده است.

افزایش تورم آمریکا همزمان با نشست فدرال‌رزرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد: شاخص مدیران خرید تعیین‌کننده تورم مصرف‌کننده (CPI)، ماه گذشته، 2 درصد افزایش یافته است. این سومین ماهی است که شاخص تورم مصرف‌کننده تا این اندازه افزایش می‌یابد.

    به‌گزارش بی‌بی‌سی، قیمت مصرف‌کننده در آمریکا، شامل قیمت سوخت و مواد غذایی در ماه نوامبر و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 0.5 درصد رشد کرده است. کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی ایالات متحده، از روز گذشته (سه‌شنبه)، نشست دو روزه خود را برای تصمیم‌گیری جهت افزایش نرخ بهره بانکی شروع کرده است.

    نرخ تورم هدف فدرال‌رزرو دو درصد اعلام شده اما این نهاد از شاخص قیمت مصرف‌کننده یا PCE استفاده می‌کند که این شاخص پایین‌تر از شاخص CPI است. بااین‌حال، همچنان این احتمال می‌رود تا فدرال‌رزرو در ساعات پایانی شامگاه چهارشنبه، پس از حدود یک دهه، سرانجام نرخ بهره بانکی را از رقم نزدیک به صفر درصد افزایش دهد. بهبود وضعیت بازار اشتغال در ایالات متحده یکی از دلایلی است که فدرال‌رزرو را در اجرای این تصمیم مصمم کرده است. همچنین، داده‌های مربوط به شاخص CPI نشان می‌دهد که قیمت اجاره‌خانه، تعرفه‌های هواپیما و میزان فروش خودروهای صفر کیلومتر و همینطور خدمات درمانی افزایش یافته است. البته این افزایش هزینه‌ها، به نوعی با کاهش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی سر به سر شده است.

    آمارهای اعلامی ازسوی وزارت کار ایالات متحده، در اوایل ماه جاری نشان می‌دهد رشد اشتغال در آمریکا، در ماه نوامبر همچنان قدرتمند بوده که به‌نظر می‌رسد با افزوده شدن 211 هزار شغل جدید، وضعیت بازار اشتغال در آمریکا تاحدودی بهتر از انتظارات پیشین بوده است. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد نرخ بیکاری در ایالات متحده، با 5 درصد، در پایین‌ترین سطح 7 سال و نیم گذشته قرار دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی