عصر بازار

اولین افزایش شاخص ارزی پس از ۹ روز ثبت شد

بیم نفت، امید هسته‌ای را کنار زد

عصر اعتبار:در روزی که انتظار می‌رفت،‌ اثر بسته شدن پرونده ساختگی هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهای دلار را کاهش دهد، عامل دیگری، ارزش شاخص ارزی را بالا برد.

بیم نفت، امید هسته‌ای را کنار زد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،روز چهارشنبه، مسیر قیمتی سکه و دلار تغییر کرد تا بهای هر دو دارایی با افزایش روبه‌رو شود. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 645 تومان و سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 912 هزار تومان رسید. افزایش بهای دلار، اولین افزایش این ارز از تاریخ 16 آذر بود،‌امری که عمدتا ناشی از اثرات روانی سقوط قیمت نفت خام بود. به گفته فعالان بازار، کاهش قیمت نفت به زیر مرز 35 دلار، زمینه افزایش خریدها در بازار ارز را فراهم می‌کند. رشد تقاضا در حالی رخ داد که تعداد زیادی از فعالان انتظار داشتند قیمت دلار تحت‌تاثیر تصویب قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع «پی ‌ام ‌دی»، در مسیر کاهشی قرار بگیرد. همسو با افزایش دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز در مسیر افزایش قرار گرفت و با 5 ریال رشد به قیمت 3 هزار و 11 تومان و 2 ریال رسید. در بازار سکه نیز قیمت تحت‌تاثیر رشد دلار و مقاومت اونس در مرز هزار و 60 دلار افزایش یافت. این در حالی بود که سکه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش خود در 40 روز گذشته را تجربه کرده بود.


    شروع دوباره معاملات غیررسمی

    روز چهارشنبه معاملات نقدی بازار در حاشیه پاساژ افشار از سر گرفته شد. این معاملات که از چهارشنبه هفته گذشته به دلیل برخورد نیروی انتظامی با دلالان ارزی به میزان زیادی متوقف شده بود، در پنجمین روز هفته جاری با احتیاط در اطراف میدان منوچهری و پاساژ افشار آغاز شد. در واقع،‌ ظهر چهارشنبه اولین خرید و فروش‌ بسته‌های صد هزاردلاری در هفته جاری انجام شد. روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 635 تومان آغاز کرد که افزایشی 10 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. شروع افزایشی دلار بیشتر مربوط به افزایش تحرکات معامله‌گران درآخر وقت سه‌شنبه بود. در این هنگام، معامله‌گران ارزی وارد بازار شدند و با معدود معاملاتی قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند. به گفته حاضران در بازار، این دسته در ساعات پایانی روز اطمینان بیشتری از نبود برخورد انتظامی دارند و به همین دلیل تحرکات آنها در این ساعات بیشتر می‌شود.


    شروع افزایشی دلار در ادامه روز چهارشنبه دنبال شد و نهایتا تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3 هزار و 645 تومان رسید. به گفته فعالان،‌ اثرات کاهش قیمت نفت و نزدیک شدن بهای هر بشکه نفت به مرز 30 دلاری، از لحاظ روانی بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب رشد تقاضا شد. بهای نفت اوپک روز دوشنبه با عبور از کف 11 ساله خود به قیمت‌های سال 2004 رسید. برخی از کارشناسان از احتمال سقوط قیمت نفت به بشکه‌ای 20 دلار نیز سخن گفته‌اند. به این ترتیب، کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و تضعیف سمت عرضه ارز موجب شده که معامله‌گران ارزی در موقعیت خرید قرار بگیرند. این در حالی بود که بازار روز چهارشنبه با خبرتصویب پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی نیز مواجه بود. سه‌شنبه آنچه غربی‌ها آن را «پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» یا همان «پی‌ام‌دی» می‌خوانند برای همیشه بسته شد، اما اثر روانی کاهش قیمت نفت بر اثر روانی این خبر غلبه کرد تا قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی