عصر بازار

طلای زرد از چشم خانم ها افتاد

عصر اعتبار- چند وقتی است که استقبال از طلا در بین بسیاری خانم ها مانند گذشته نیست ...

طلای زرد از چشم خانم ها افتاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاقه به طلا در میان اکثر خانم‌ها همیشه وجود داشته است. چه در روستا و چه در شهر و این منحصر به یک کشور و قومیت خاص نمی‌شود. علاقه به طلا ویژگی عمومی خانم‌ها است و از قدیم‌الایام طلا و جواهر علاوه بر این که جنبه زیبایی و زینتی برای آن ها داشته، بهترین شیوه پس‌انداز نیز به شمار می‌رفته است. برخی خانم‌ها علاوه بر این که به عنوان یک شی‌‌ء زینتی به طلا می‌نگرند آن را به عنوان یک پشتوانه مالی هم می‌دانند.

    *** آن ها که مثل آهن ربا طلا جذب می کنند!

    بعضی خانم‌ها به علت احساس امنیت مالی به خرید طلا و پس‌انداز آن روی می‌آورند و در برخی موارد هم به دلیل چشم و هم‌چشمی و این که در هر مراسمی طلای جدید به خود آویزان کنند به خرید طلا علاقه‌مند هستند. جامعه ما در گذشته های دور دامپرور بوده و در انجام کارها مردها بیشتر عازم دشت می‌شدند و بالتبع منابع اقتصادی ثابتی نداشته‌اند و این مسئله از نظر روانی منجر می‌شد برخی خانم‌ها برای بالا بردن احساس امنیت به جمع‌آوری اشیا ارزشمند از جمله طلا روی آورند.

    دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس، درباره علاقه خانم‌ها به طلا می‌گوید: احساس امنیت و پشتوانه‌ ای که خانم‌ ها از طریق پس‌ انداز طلا به دست می‌آورند، موجب ایجاد اعتماد به نفس در آن ها می‌شود؛ البته با این تفکر که در آینده برای آن ها گره‌گشا باشد. هر رفتاری تاریخ مصرفی دارد، اما خرید طلا قرن به قرن در بین خانم‌ها رایج بوده است.

    *** طلا پشتوانه مالی یا چشم و هم چشمی!

    برخی از خانم‌ ها خرید طلا به عنوان پشتوانه مالی و احساس امنیت را به سمت چشم و هم چشمی سوق داده‌اند و موجبات اختلافات خانوادگی را پیش آورده اند و با وجود این که می‌ دانند همسرشان توانایی خرید طلای گران‌ قیمتی که مد نظر آن ها است را ندارد باز هم با پافشاری بر خرید آن تأکید می‌کنند.

    خرید طلاهایی با اجرت بسیار زیاد که با دیدن آن چشمان بسیاری از خانم‌ ها پشت ویترین مغاز ه ها برق می‌زند چندان پس‌انداز محسوب نمی‌شود زیرا در زمان فروش آن از اجرت کاسته می‌شود.

    فرهاد، 35ساله، درباره مهمترین علل خرید طلا در خانم‌ ها می‌ گوید: همسرم برای رفتن به هر مهمانی بزرگ من را مجبور به خرید طلاهایی با اجرت بسیار زیاد می‌کند و البته فقط به دلیل چشم و هم‌ چشمی قصد خرید دارد.

    *** بدل به جای اصل

    بعضی از دختران و زنان امروزی در مقایسه با گذشته تمایل کمتری به خرید طلا دارند؛ البته این بی‌ میلی به علت ورود انواع و اقسام بدلیجات تزئینی در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع است که علاوه بر این که قیمت پایینی نسبت به طلا دارد با هر لباسی نیز هماهنگ می‌شود.

    مهتاب، 17 ساله، دانش آموز درباره گرایش به خرید بدل به جای طلا می‌گوید: اگر بخواهم طلا بخرم باید چند برابر هزینه بدل را بپردازم و با هر لباسی که بخواهم هماهنگ نمی‌شود، پس بدل می‌خرم و به جای این که یک طلای زرد داشته باشم چندین بدل متنوع دارم که با هر لباسی هماهنگ می‌شود.

    *** زن ایرانی، در امر اقتصادی هم متفاوت است...

    وقتی به مقوله زندگی و امرار معاش می‌رسیم، سنت خرید طلا به شکلی خود را نشان می‌دهد.

    زن ایرانی همان طور که همسر و مادری نمونه است در امر اقتصاد خانواده هم متفاوت عمل می‌کند. همیشه به فکر اقتصاد خانواده است و با پس‌انداز کردن دخل و خرج خانه را هماهنگ می‌کند.

    اسماعیل، 40ساله، طلا فروش، درباره علت خرید طلا در خانم‌ها می‌گوید: بیشتر مشتریان ما در سن 35 سال به بالا هستند و طلا را برای سرمایه‌گذاری در آینده می‌خرند. ویترین طلا فروشی از جمله ویترین‌هایی است که هر فردی را به خود جذب می‌کند، حتی افرادی را که به خرید بدلیجات بیشتر تمایل دارند.

    *** افزایش قیمت طلا؛ دلیل اصلی

    اگرچه طلا روزگاری به عنوان سرمایه گذاری محسوب می‌شده است و چشم و هم‌چشمی در خرید آن وجود نداشته، ولی امروزه با توجه به  افزایش تورم و قیمت طلا این دلیل کم‌کم رنگ می‌بازد. همچنین پس‌انداز طلا به معنی چشم و هم‌چشمی نیست و نباید این عادت پسندیده به امری ناپسند تبدیل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی