عصر بازار

در دیدارهای حاشیه‌ای ایران با سایر کشورها مطرح شد:

اعلام آمادگی ایران برای الحاق به WTO و حمایت ضمنی برخی کشور‌ها

عصر اعتبار- وزیر صنعت در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی با وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند، وزیر اقتصاد ترکیه و وزیر روابط خارجی برزیل دیدار و گفت‌و‌گو و حمایت ضمنی آنها برای پیوستن ایران به WTO را جلب کرد.

اعلام آمادگی ایران برای الحاق به WTO و حمایت ضمنی برخی کشور‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی با وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند، وزیر اقتصاد ترکیه و وزیر روابط خارجی برزیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

    بنا بر این گزارش در این دیدارها نعمت‌زاده از آمادگی کامل ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی خبر داد و وزرای کشور‌های یادشده آمادگی ضمنی خود را برای کمک به الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی اعلام کردند.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده شاتا، نعمت‌زاده در این سفر با سه وزیر کشورهای یادشده ملاقات داشته و در دیدار با وزیر فنلاندی گلایه کرده است که کشورهای دیگر به مسئولیت خود برای حمایت از الحاق همه کشورها از جمله ایران برای پیوستن به این سازمان عمل نمی‌کنند.

    فنلاند متعهد به حمایت از فعالیت مثبت نظام چندجانبه تجاری است

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار گفت: نتایج مثبت توافق‌های هسته‌ای ایران و 1+5 زمینه لازم را برای ارتقای سطح همکاری‌ها فراهم کرده است.

    نعمت‌زاده با اشاره به وضعیت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی افزود: ایران برای پیگیری مجدّانه الحاق به این سازمان در شرایط جدید تأکید دارد و امیدوار است اعضای سازمان تجارت  جهانی از جمله کشور فنلاند برای حمایت از الحاق همه کشورها و تسریع فرایندها از جمله ایران مسئولیت خود را ایفا کنند.

    وی با اشاره به تهیه نسخه تجدیدنظر شده گزارش رژیم تجاری توسط ایران تصریح کرد: ایران برای آغاز فرایند الحاق و انجام مذاکرات مربوطه کاملاً آمادگی دارد.

    نعمت‌زاده در این دیدار همچنین با توجه به تجربه کشور فنلاند در استفاده از انرژی‌های نو بر تمایل طرف ایرانی برای انجام همکاری‌های مشترک در این زمینه تأکید کرد و کار مشترک در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی را مستلزم فعالیت‌های نزدیک و دوجانبه و انجام پروژه‌ها به‌شیوه مشترک دانست.

    وی افزود: ایران برای تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اروپا تمایل دارد و امیدوار است با رفع تحریم‌های موجود در آینده نزدیک امکان عملی کردن این اقدامات محقق شود.

    در این دیدار خانم توی واکا با اشاره به دیدار اخیر هیئت فنلاندی از ایران گفت: نتایج این سفر بسیار مثبت بود و با اقدامات بخش‌های خصوصی، زمینه همکاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دو کشور تقویت می‌شود.

    وزیر تجارت فنلاند ضمن استقبال از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات الحاق به سازمان تجارت  جهانی گفت: فنلاند متعهد به حمایت از فعالیت مثبت نظام چندجانبه تجاری است و از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت حمایت می‌کند.

    در ادامه جلسه ضرورت تقویت همکاری‌های بانکی و مبادلات مالی بین دو کشور برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی مورد تأکید قرار گرفت.

    ترکیه از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت حمایت می‌کند

    نعمت‌زاده همچنین در حاشیه این اجلاس با مصطفی الیتاس وزیر اقتصاد ترکیه دیدار و آخرین وضعیت روابط تجاری دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همکاری‌های اقتصادی دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که باید برای توسعه آن تلاش کرد.

    وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران تأثیر مثبتی بر روابط دو کشور خواهد داشت و امیدواریم با رفع تحریم‌ها شاهد رشد تجارت بین دو کشور باشیم چرا که تجار ترکیه‌ای سرمایه گذاری زیادی در ایران انجام داده‌اند که این امر حاکی از اهتمام دو کشور به توسعه روابط است.

    مصطفی الیتاس تأکید کرد: ترکیه از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت حمایت می‌کند چرا که این کشور به‌دنبال توسعه روابط تجاری با ایران است.

    اعلام آمادگی برزیل برای حمایت از الحاق ایران به WTO

    بر اساس این گزارش، نعمت‌زاده وزیر صنعت در حاشیه این اجلاس دیدار دیگری با وزیر روابط خارجی برزیل بر تحکیم روابط اقتصادی دوجانبه تأکید کرد.

    وی با اشاره به رفع موانع همکاری‌ها در نتیجه توافق برجام، زمینه‌ همکاری‌های دو‌جانبه بین دو کشور را مناسب دانست.

    نعمت‌زاده افزود: با توجه به تحولاتی که در 10 سال گذشته روی داده، نسخه جدیدی از گزارش رژیم تجاری ایران تهیه شده که با تعیین رئیس گروه کاری الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ارائه خواهد شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت از تقویت روابط دوجانبه استقبال کرد و افزود: برزیل در زمینه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی همکاری بیشتری نماید.

    در این دیدار، مورد ویرا وزیر روابط خارجی برزیل نیز حمایت این کشور از الحاق ایران به WTO را اعلام و بر آمادگی کشورش برای کمک به ایران در این زمینه تأکید نمود.

    وی افزود: کمیته ویژه‌ای برای مرور همکاری‌ها و مشورت‌های دو کشور در زمینه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تشکیل و موارد همکاری در این زمینه بررسی می‌شود و به اجرا درخواهد آمد.

    مورد ویرا گفت: برای تقویت روابط دوجانبه بین ایران و برزیل پیش‌نویس توافقی تهیه شده که به‌زودی به ایران ارایه خواهد کرد.

    وی در پایان تصریح کرد: در این توافق ارتقای سرمایه گذاری‌های مشترک مورد تأکید قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی