عصر بازار

باید و نبایدهای اقتصادی پساتحریم با محوریت اجرای اقتصادمقاومتی

عصر اعتبار- روز گذشته پرونده PMD در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شد و همانگونه که "سید عباس عراقچی"پیش بینی کرده لغو عملی تحریم ها از سه هفته آینده آغاز می شود، با توجه به شرایط رکودی حاکم بر کشور دولت باید با اولویت قرار دادن اصل اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی اموال آزاد شده را ساماندهی و زمینه های رشد اقتصادی را در کشور فراهم کند.

باید و نبایدهای اقتصادی پساتحریم با محوریت اجرای اقتصادمقاومتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، پرونده PMDدر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شد و همانگونه که سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام پیش بینی کرده لغو عملی تحریم ها از سه هفته آینده آغاز می شود، اما موضوع مهم در رابطه با لغو تحریم ها برنامه ریزی دولت برای استفاده از این فرصت برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

    لغوتحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران می تواند گره‌های راه را برای کسانی که می‌خواهند مشکلات اقتصادی ما را حل کنند،باز کند و کلید حل یکسری اقدامات اقتصادی باشد.

    با توجه به شرایط رکودی حاکم برکشور دولت باید با اولویت قراردادن اصل اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی اموال آزاد شده را ساماندهی و با مدیریت صحیح به جامعه تزریق و زمینه های رشد اقتصادی را در کشور فراهم کند.

    سوءمدیریت استفاده از درآمدهای نفتی که قطع یقین دربسیاری ازعرصه های اقتصادی صرف امور زیربنایی نشده، عامل اصلی چالش ها و ناتوانی های امروز کشور است.

    بعد از گذشت 3 دهه شعار خودکفایی و استقلال نه تنها نتوانسته ایم در بسیاری از موارد به این استقلال دست یابیم که درآمدهای نفتی را نیز فدای سوء مدیریت کرده ایم و امروز واردات بی رویه و کلان غیرضروری اقلام مثل میخ، زین اسب و لوازم بسیار فرعی مؤید این مطلب است.

    کاهش وابستگی به درآمد نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی در این شرایط می تواند ثبات و امنیت را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد.

    در این راستا خبرگزاری خانه ملت با توجه به نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها درگفت و گویی با نمایندگان خانه ملت الزامات اقتصاد کشور در شرایط پساتحریم را جویا شده که در ادامه می خوانیم:

     

    جعفرزاده ایمن آبادی: اقتصادمقاومتی کشور را از هر تکانه‌ای مصون می دارد

    غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در پساتوافق و پساتحریم،گفت: تغییر و بهبود شرایط کشور مرتبط با رفع تحریم ها نیست؛زیرا ما همیشه باید در راستای رونق اقتصادی با توجه به دشمنان موجود باشیم.

    نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی،با برشمردن مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود کشور،تصریح کرد: ایران معیارهای بسیاری برای حرکت به سمت و سوی پیشرفت و تعالی دارد و نباید بهبود اوضاع را معطوف به پساتوافق کند.

     

    تحقق اقتصاد مقاومتی تنها منوط به تحریم نیست

    این نماینده مردم درمجلس نهم،با تاکید براینکه جدی گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی اقتصاد کشور را از هر نوع تکانه ای مصون می دارد، افزود: منظور رهبر انقلاب از اقتصاد مقاومتی تنها تحریم نبوده بلکه هر نوع اتفاق دیگری از جمله جنگ نیز اهمیت فرمایش ایشان را نشان می دهد.

    وی با بیان اینکه آثار اقتصادمقاومتی می‌تواند تمامی کشورهای پیشرفته دنیا را غافلگیر کند،تصریح کرد: در پساتحریم ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور برای اداره آن دوچندان می شود.

    جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید براینکه افزایش صادرات غیرنفتی درنتیجه گسترش روابط با کشورهای دیگر باید مدنظر باشد،افزود: توجه به بهبود اقتصادی کشور باید فارغ از موضوع برجام مرکز توجه باشد.

    زارع:دوران پساتحریم شوک مثبت بر رشد اقتصادی،سرمایه گذاری و صادرات

    رحیم زارع در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری ملت در واکنش به بسته شدن پرونده PMDدر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: با لغو تحریم ها اموال بلوکه شده ایران به کشور بازگردانده می شود که با مدیریت صحیح باید آن را به بخش های مختلف جامعه تزریق کرد.

    نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اموال باید درحمایت از تولید داخلی به کار گرفته شود،افزود:در این راستا تحریک تقاضا یک عامل مهم برای حمایت از تولید است،البته نه مانند بسته حمایتی وام خرید خودرو و لوازم خانگی که با برنامه ریزی صحیح مدیریت نشده بود.

    بازار اقتصاد کشور را دودستی تقدیم دلالان نکنیم

    زارع با تاکید بر مدیریت نقدینگی و وارداتی در کشور ادامه داد:برداشته شدن تحریم ها و فضای پساتحریم فی نفسه نمی تواند تهدید یا فرصت محسوب شود،تدابیر، سیاستها و برنامه ها بهره برداری حداکثری را ممکن می سازند.

    وی با بیان اینکه فضای پسا تحریم و بازشدن دروازه بازارهای جهانی چوب معجزه اقتصاد ایران نیست،اظهار داشت: درفضای بعد از تحریم ها بسیار محتاط تر و سنجیده تر باید قدم برداریم تا بازار اقتصاد کشور را دودستی تقدیم دلالان و واسطه های بازارهای داخلی و بین المللی نکنیم.

    صادرات غیرنفتی و اصولی نقطه قوت اقتصاد محسوب می شود

    این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به بررسی روند شاخص های اقتصادی در ایران،افزود:با بررسی روند بازارهای سهام و ارز شاید بتوان دوران پساتحریم را شوک مثبت بر رشد اقتصادی،سرمایه گذاری و صادرات تلقی کرد.

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی و اصولی نقطه قوت اقتصاد محسوب می شود، تصریح کرد:صادرات غیرنفتی اصولی،گام مهمی درجهت کمک به اقتصاد کشور بعد از تحریم است، لذا از مدیریت منابع انسانی گرفته تا ارتقای سطح علمی و بکارگیری علم و اطلاعات و فناوری روز دنیا باید محتاط و حساب شده گام برداریم .

    پورابراهیمی:ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور در شرایط پساتحریم

    محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خانه ملت با اشاره به بسته شدن   پرونده هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:این موضوع زمینه ساز اجرای برجام و لغو تحریم ها در گام های بعدی است.

    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم محدودیت ها و مشکلات اساسی ساختار اقتصادی کشور باید رفع شود، افزود: در غیر اینصورت موفقیت های دوران پساتحریم از محل رفع تحریم ها عملیاتی نمی شود.

    موتوراقتصادی کشور باید با اصلاح ساختار روشن شود

    پورابراهیمی ادامه داد: اگر اشکالات ساختاری اقتصادی که قبل از تحریم ها وجود داشته و در زمان تحریم ها تشدید شده برطرف نشود به قبل از تحریم ها بر می گردیم.

    وی با تاکید بر اینکه در دوران پساتحریم باید اصلاح ساختار درونی صورت گیرد، اظهار داشت:موتور اقتصادی کشور باید با اصلاح ساختار روشن شود و در این صورت می توان به آینده اقتصادی کشور امیدوار بود.

    ضرورت عملیاتی شدن ظرفیت های درونی اقتصادی کشور

    پورابراهیمی افزود:زمانی رفع تحریم ها به اقتصاد کشور کمک می کند که ظرفیت های درونی اقتصادی کشور شکوفا و عملیاتی شود و در این زمینه پیشنهاد، اجرای اصلاح ساختار اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:هدف از اصلاح ساختار باید توسعه صادرات غیرنفتی، اقتصاد دانش بنیان و کاهش وابستگی به نفت باشد.

    فرهنگی:اجرای اقتصاد‌مقاومتی اولویت اول دولت در پساتحریم باشد

    محمدحسین فرهنگی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرایی شدن برجام گفت:از ابتدای مذاکرات همه به دنبال این بودند که با کمترین آثار منفی بیشترین نتایج مثبت برای کشور حاصل شود.

    نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه اگر طرف مقابل خلف وعده کند، طبیعتا اتفاق خاصی رخ نمی دهد،افزود:امیدواریم همانطور که دربرجام آمده تحریم ها یکجا برداشته شود و آثار مثبت آن به زودی در بخش های مختلف اقتصادی خود را نشان دهد.

    مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند

    فرهنگی با بیان اینکه باید اجرای دقیق 2 قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد، ادامه داد: مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید تحرک بیشتری ازخود نشان دهند و اجرای اقتصاد مقاومتی اولویت اول آنها باشد.

    وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی برحمایت از تولید داخلی اظهارداشت:در شرایط پساتحریم دولت همانگونه که در برنامه های خود بیان کرده باید از شرایط لغو تحریم ها استفاده و زمینه افزایش تولید داخلی در زمینه های مختلف را فراهم کند.

    ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی در پساتحریم

    فرهنگی با بیان اینکه ازاین شرایط باید درجهت توسعه صادرات غیرنفتی بهره برد،افزود:کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از آسیب پذیری اقتصاد کشور می کاهد و ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد. 

    عضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید آگاهانه سیاست های تداوم ثبات اقتصادی را دنبال کند، اظهار داشت:فعالان اقتصادی باید توانایی برنامه ریزی برای بنگاه های خود را داشته باشند.

    اقتصاد کشور ما باید دربرابر تمامی تکانه‌ها مقاوم باشد

    این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه اقتصاد کشور ما باید در برابر تمامی تکانه ها مقاوم باشد،گفت: نباید با رفع تحریم ها مقاومت اقتصادی کشور را در نتیجه معاملات بین اللملی کاهش دهیم.

    وی ادامه داد:با گسترش روابط و سرازیر شدن پول به اقتصاد کشور باید مدیریت صحیحی دنبال شود تا از هرز رفتن منابع جلوگیری کند.

    عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: با رفع تحریم ها در پساتوافق ایران باید با کمک اقتصاد مقاومتی به رشد چشمگیری نائل آید.

     

    یوسفیان‌ملا: پساتحریم‌ ظرفیت ‌نهان ‌اقتصادی ‌کشور را پرورش ‌دهد

    عزت‌الله یوسفیان‌ملا درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با تاکید بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط پساتحریم و پساتوافق،گفت: استمرار بر اجرای اقتصاد مقاومتی اصلی برای بهبود وضعیت کشور است.

    نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه با برداشتن تحریم ها در پساتحریم باید ظرفیت های کشور در زمینه صادرات تقویت شود،افزود: پساتحریم باید بتواند استعدادهای نهان کشور در استفاده از ظرفیت هایی غیر از درآمدهای نفتی را پرورش دهد.

     

    نباید فرصت پساتوافق را با فرصت سوزی در نتیجه واردات بی رویه از دست داد

    این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید براینکه با گسترش روابط خارجی با سایر کشورها به طورحتم بازدهی اقتصادی ایران افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: نباید فرصت پساتوافق را با فرصت سوزی در نتیجه واردات بی رویه از دست داد.

    وی با بیان اینکه مدیریت اصل مهمی در بهبود شرایط اقتصادی کشور در پساتحریم است، گفت: در صورتی که مدیریت صحیحی دراین برهه از زمان صورت نگیرد،به طورحتم دوران پساتوافق بحرانی اقتصادی برای کشور رقم خواهد زد.

    اساس پساتوافق نگرش به اقتصاد مقاومتی باشد

    این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد:اساس پساتوافق باید نگرش به اقتصاد مقاومتی و توجه به رفع رکود و تورم درجامعه باشد.

    یوسفیان ملا افزود: دولت در پساتوافق مسئولیت سنگین تری از حیث مدیریت اقتصاد کشور با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای مقابله با واردادگی اقتصادی دارد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: هر نوع عایدی اقتصادی از پساتوافق باید دربخش تولیدی و صنعتی سرمایه گذاری شده تا بتوان رونق چرخ های اقتصادی کشور را شاهد بود.

     

    نکو:انتقال سرمایه گذاری و  فناوری‌های نوین به کشور درفضای پساتحریم

    ابراهیم نکو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به بسته شدن پرونده PMDدر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:اکنون زمان رفع تحریم ها و برگشت اموال بلوکه شده به کشور و ساماندهی و مدیریت این اموال آزاد شده  در جامعه است.

    نماینده مردم رباط کریم و بهارستان درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرایط اقتصادی در پساتحریم با وضعیت کنونی متفاوت خواهد بود،افزود:طبیعتا سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذاران خارجی افزایش می یابد و فعالیت اقتصادی رونق می گیرد.

     

    محوریت قرار دادن اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان اقتصادی

    نکو،فرصت ایجاد شده پس از اجرایی شدن برجام را مثبت دانست و گفت:اجرای برجام  2 امتیاز اصلی دارد، اولین امتیاز آن لغو تحریم ها و افزایش مناسبات اقتصادی با سایر کشورهاست و دومین امتیاز آن به آزاد شدن منایع ارزی بلوکه شده ایران بازمی گردد.

    وی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلان اقتصادی در شرایط پساتحریم در اولویت کار دولت باید قرار گیرد، ادامه داد:سیاستگذاری دولت پس از برجام هم باید با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و رشد و توسعه اقتصادی باشد.

     

    ضرورت افزایش رشد اقتصادی و اشتغالزایی در شرایط پساتحریم

    این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اهمیت اقدامات دولت برای رونق اقتصادی در شرایط پساتحریم اظهار داشت: دولت با فرصت ایجاد شده پس از اجرایی شدن برجام و با تدوین برنامه اقتصادی هدفمند به سمت افزایش رشد اقتصادی و اشتغالزایی حرکت کند.

    نکو با انتقاد از اینکه ایران همواره بازار مصرفی خوبی برای کالاها و تولیدات خارجی بوده است، افزود:  باید تلاش شود که گشایش درهای اقتصادی کشور موجب واردات بی رویه کالاهای خارجی نشود و از این فرصت برای بهبود صادرات بهره گیری شود.

    عضوهیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه شرکتهای خارجی آماده همکاری با ایران، باید در زمینه سرمایه گذاری و انتقال فناوری های نوین نیز باید همکاری کنند، تصریح کرد:در این میان و باافزایش سرمایه گذاری و حضور شرکت های خارجی و به تبع آن افزایش کیفیت تولیدات و محصولات ساخت داخل، دولت باید برنامه مدونی برای استفاده از فرصت ایجاد شده داشته باشد.

    در پایان باید یادآور شد که بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران است و بخش دیگر ناشی از سیاست‌های غیرمنطقی دولت ها بوده است که  اصلاح آن نیازمند بازنگری در این سیاست ها بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو