عصر بازار

مقاومت شکننده در بازار طلا

عصر اعتبار- فلز زرد در هفته‌ای که تحت‌فشار سه عامل کاهشی مهم بود، کمتر از یک درصد از ارزش خود را از دست داد تا بازارهای جهانی طلا دوباره گرفتار ابهام شوند. در ۵ روز کاری گذشته، علاوه‌بر ادامه رشد ارزش دلار و سقوط بهای نفت خام، افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو که نماد ادامه احیای اقتصاد آمریکا بود نیز اثر کاهشی بر ارزش فلز زرد داشت؛ اما اونس تنها ۸ دلار ارزان شد و روی قیمت ۱۰۶۶ دلار ایستاد.

مقاومت شکننده در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته، مهم‌ترین هفته کاری بازارهای جهانی در سال 2015 بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات‌متحده چهارشنبه در پایان نشست دوروزه دسامبر که آخرین نشست این کمیته در سال جاری میلادی بود، نرخ‌های بهره را پس از حدود 10 سال افزایش داد. انقباضی شدن سیاست پولی مهم‌ترین بانک مرکزی جهان پس از حدود یک دهه، بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد گرچه به‌دلیل ماه‌ها انتظار بازارها برای افزایش این نرخ‌ها و تاکید مقام‌های فدرال رزرو بر کامل نبودن روند احیا و تدریجی بودن روند افزایش نرخ‌های بهره، احساس معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه متفاوت بود. یکی از بازارهایی که در سه روز انتهایی هفته گذشته نوسان‌های جالبی داشت، بازار طلا بود. اونس فلز زرد که هفته کاری گذشته را با قیمت 1074 دلار آغاز کرده بود، در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه روی قیمت 1066 دلار ایستاد تا ظرف 5 روز کاری حدود 75/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد در هفته گذشته همچنین نوسان‌های دلار، یورو را نیز تحت‌تاثیر قرار داد تا ارز واحد اروپایی همسو با افت‌وخیز دلار بالا و پایین برود و در نهایت نرخ برابری 08/ 1 را در برابر پول آمریکا تجربه کند.

    اونس روز دوشنبه با 14 دلار سقوط به قیمت 1060 دلار رسید. سقوط اونس در نخستین روز کاری هفته عمدتا ناشی از ترس معامله‌گران طلا در آستانه نشست فدرال رزرو بود. بازارهای جهانی طلا روز دوشنبه در ادامه از سقوط قیمت نفت نیز تاثیر گرفتند. انتظارها از ابتدای هفته گذشته بر این بود که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست دسامبر، نرخ بهره وجوه فدرال را که چند سال نزدیک صفر مانده بود، به 25/ 0 درصد افزایش دهد. همزمان با نگرانی از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، افت بهای هر بشکه نفت خام به زیر مرز 35 دلار هم فشار روی طلا را تشدید کرد.

    سقوط اونس در روز دوشنبه و نزدیک شدن به زمان انتشار بیانیه فدرال رزرو، روند روز سه‌شنبه را دارای ثباتی نسبی کرد. اونس روز سه‌شنبه نیز روی قیمت نهایی دوشنبه ماند. خبر مهم روز سه‌شنبه اعلام رشد 5/ 0 درصدی شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا در مقیاس سال به سال بود. افزایش تورم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های لازم برای انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا است. مهم‌تر اینکه تورم هسته آمریکا در دوره مورد اشاره 2 درصد رشد داشته است. تورم هسته، اثر مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد. رشد  تورم خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا بود که همراه با داده‌های خوب از بازار کار آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را بالا برد. بهای نفت روز سه‌شنبه نیز فشار خود را روی طلا حفظ کرد، همزمان جهش دلار نیز اثری مشابه روی فلز زرد داشت. با این همه به‌دلیل رسیدن قیمت اونس به کف 6 ساله، اونس بیش از این افت نکرد.

    اونس طلا صبح چهارشنبه تحت‌تاثیر تلاش «افزایشی»‌های بازار رو به رشد گذاشت و گرچه پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو مقداری افت را تجربه کرد، اما در نهایت بازهم نوسان‌های افزایشی را تجربه کرد و روی قیمت 1072 دلار ایستاد. روز چهارشنبه «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» نیز قیمت‌های بازار طلا را بالا برد. در واقع در حالی که افزایش نرخ بهره آن چیزی بود که بازارها Hawkish می‌خوانند، تاکید مقام‌های فدرال رزرو بر تدریجی بودن روند افزایش نرخ‌های بهره، Dovish در نظر گرفته شد تا روند هفته‌های آینده به احساس بازارها از «هاوکیش» یا «داویش» بودن مواضع مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا بستگی داشته باشد.

    اونس که روز چهارشنبه با رشد روبه‌رو شده بود، روز پنج‌شنبه تحت‌فشار رشد دلار و چشم‌انداز امیدبخش اقتصاد ایالات‌متحده رو به سقوط گذاشت و به قیمت 1050 دلار رسید. عمده نوسان طلا در روزهای سوم و چهارم هفته، ناشی از نوسان دلار بود. شاخص دلار که روز سه‌شنبه روی عدد 21/  98 واحد ایستاده بود، چهارشنبه به عدد 87/  97 واحد رسید. دلار پس از اعلام بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو با رشد روبه‌رو شد، اما پس از سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا رو به افت گذاشت. روندی که با توجه به داده‌های پیش گفته عجیب نبود. جنت یلن در سخنرانی خود گفت:‌ «احیای اقتصادی آشکارا راه درازی را طی کرده است،‌ گرچه هنوز تکمیل نشده است. کمیته بازار آزاد انتظار دارد فعالیت اقتصادی با تطبیق‌های تدریجی سیاست پولی، به رشد خود با سرعتی متعادل ادامه دهد و شاخص‌های بازار کار نیز همچنان تقویت شود.» این گفته‌ها دو نکته را همراه داشت؛ اول اینکه احیای اقتصاد آمریکا ادامه دارد و دوم اینکه این احیا هنوز کامل نیست. بخش دوم بازار چهارشنبه و بخش اول بازار پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. شاخص دلار که روز چهارشنبه تضعیف شده بود، روز پنج‌شنبه به رقم 27/  99 واحد رسید. همزمان با اثرگذاری ارزش دلار، دیگر عامل خارجی مهم در بازار طلا یعنی بهای نفت خام هم فلز زرد را تحت‌تاثیر قرار داد. پنج‌شنبه بهای نفت خام باز هم افت کرد و نزدیک کمترین سطح در 11 سال گذشته ماند. بازارهای ارز و کالا پنج‌شنبه در واقع به هضم داده‌های بیانیه چهارشنبه شب مشغول بودند. با آنکه افزایش نرخ بهره در پایان آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در سال 2015 بسیار قابل پیش‌بینی بود، بازارها چهارشنبه به این نتیجه رسیدند که صحبت‌های جنت یلن بر بسیار تدریجی بودن روند افزایش نرخ‌های بهره تاکید دارد،‌ اما پنج‌شنبه هضم کلیت سیاست پولی به ضرر طلا تمام شد.

    اونس که روز پنج‌شنبه شدیدترین سقوط خود در 5 ماه گذشته را تجربه کرده بود، روز جمعه با جهش اصلاحی روبه‌رو شد، اما نزدیک رکوردهای معکوس 6 ساله ماند. رشد روز جمعه اونس ناشی از عقب‌نشینی دلار و بازارهای سهام بود. اونس روز جمعه کف و سقف 1053 و 1072 دلار را نیز تجربه کرد، اما در نهایت روی قیمت 1066 دلار ایستاد تا در طول هفته‌ای که سیاست پولی فدرال رزرو تغییر کرد تنها 8 دلار از ارزش خود را از دست داده باشد. جالب اینجا است که اونس در یک ماه منتهی به جمعه 18 دسامبر نیز تنها 4 دلار از ارزش خود را از دست داده که نشان می دهد اونس ماه‌های گذشته خود را با پیش‌بینی افزایش نرخ‌های بهره آمریکا هماهنگ کرده بود. آنچه اکنون با توجه به روند سه روز پایانی هفته جالب توجه است، روند هفته کاری پس از آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2015 است. برای اطلاع از پیش‌بینی کوتاه‌مدت درباره بهای طلا، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی