عصر بازار

کشورهای فقیر و غنی بر سر اصلاحات تجاری به توافق رسیدند

عصر اعتبار- سازمان تجارت جهانی در مورد یارانه صادرات محصولات کشاورزی، کمک های غذایی و سایر موضوعات به توافق رسید و بر اختلافات بین کشورهای فقیر و غنی در کنفرانس وزیران در شهر نایروبی فائق آمد.

کشورهای فقیر و غنی بر سر اصلاحات تجاری به توافق رسیدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، سازمان تجارت جهانی در مورد یارانه صادرات محصولات کشاورزی، کمک های غذایی و سایر موضوعات به توافق رسید و بر اختلافات بین کشورهای فقیر و غنی در کنفرانس وزیران در شهر نایروبی در مورد مسیر انجام اصلاحات تجاری غلبه کرد.
    اعضا اعلام کردند توافق نایروبی به سال ها اختلاف بر سر مسیر مذاکرات تجاری جهانی پایان داده است.
    میشائیل فرومن، نماینده تجاری آمریکا در این نشست در بیانیه ای اعلام کرد: «کار ما در نایروبی نقطه عطفی برای سازمان تجارت جهانی بود.» این مذاکرات «مرحله جدیدی در تکامل سازمان تجارت جهانی آغاز کرد» و نشان داد «وقتی سیستم تجاری چندجانبه برای حل یک مشکل گرد هم جمع می آید، انجام چه کارهایی امکان پذیر می گردد.»
    سازمان تجارت جهانی که مقر آن در ژنو قرار دارد، و در نشست اخیر خود کشورهای لیبریا و افغانستان را به عنوان یکصد و شصت و سومین و یکصد و شصت و چهارمین اعضای خود پذیرفت، از نشست دوحه در سال 2001 تاکنون در تلاش بوده تا در مورد یک بسته جهانی اصلاحات تجاری و طرحی بلندپروازانه برای برداشتن موانع تجاری به توافق برسد.
    کنفرانس 4 روزه نایروبی برای انجام مذاکرات بیشتر بین قدرت های مهم تجاری برای 24 ساعت دیگر تمدید شد و در نهایت قدرت ها روی بسته ای به توافق رسیدند که شامل حذف تدریجی یارانه صادرات محصولات کشاورزی و محدود کردن اعتبارات صادرات این محصولات است.
    اما آنها توافق کردند که در مورد پتانسیل موفقیت مذاکرات دور دوحه اختلاف نظر دارند.
    به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، هم هند که بر تکمیل گفت و گوهای فعلی دوحه قبل از هرگونه مذاکره بیشتر تاکید داشت و هم آمریکا که خواهان عبور از دوحه بود، تا حدی مواضع خود را تعدیل کرده اند.
    وی افزود، دستیابی به این توافق بدان معناست که موضوعات بیشتری می تواند در دستور کار مذاکرات قرار گیرد.
    امینا محمد، وزیر امور خارجه کنیا که کارکرد مذاکراتی سازمان تجارت جهانی را در نشستن افتتاحیه شکست خورده توصیف کرده بود گفت، اطمینان دارد که گفت و گوهای نایروبی در طی یک هفته اخیر در واقع این نهاد جهانی را «تقویت کرده است.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو