عصر بازار

حق رای چین در صندوق بین المللی پول افزایش یافت

عصر اعتبار- سنای آمریکا در قالب طرح بودجه اصلاحات لازم برای افزایش حق رای اقتصادهای نوظهور در صندوق بین المللی پول را تصویب کرد تا راه برای ایفای نقش بیشتر قدرت های جدید صنعتی نظیر چین و هند در صندوق هموار شود.

حق رای چین در صندوق بین المللی پول افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، سنای آمریکا روز جمعه در قالب طرح بودجه اصلاحات لازم برای افزایش حق رای اقتصادهای نوظهور در صندوق بین المللی پول را تصویب کرد تا راه برای ایفای نقش بیشتر قدرت های جدید صنعتی نظیر چین و هند در این نهاد بین المللی هموار شود.
    توافق بودجه ای به دست آمده برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا تا سپتامبر سال آینده شامل اقدامی برای گنجاندن کشورهای برزیل، چین، هند و روسیه در بین 10 سهامدار اصلی صندوق بین المللی پول و اعطای قدرت انعطاف بیشتر به بازارهای نوظهور در درون صندوق است.
    اکنون باید این مصوبه به امضای باراک اوباما برسد.
    اجرای طرح های توافق شده در سال 2010 برای دادن حق رای بیشتر به بازارهای نوظهور و دو برابر کردن منابع صندوق به دلیل عدم تصویب کنگره به تاخیر افتاده بود. بر اساس رژیم جدید، رای چین در صندوق بین المللی پول از 3.8 درصد به 6 درصد افزایش خواهد یافت.
    بانک مرکزی چین روز شنبه در بیانیه ای ضمن استقبال از این اقدام اعلام کرده که بر اساس تغییرات انجام شده، چین از رتبه ششم به رتبه سومین سهامدار بزرگ صندوق بین المللی پول تبدیل خواهد شد.
    در بیانیه بانک مرکزی چین همچنین آمده است: «طرح اصلاحات 2010 حق رای و صدای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در صندوق بین المللی پول را تقویت خواهد کرد و تاثیری سازنده بر حفظ اعتبار، مشروعیت و تاثیرگذاری صندوق خواهد داشت.»
    اسوار پراساد، استاد سیاست گذاری تجاری در دانشگاه کورنل در این باره گفت: «این اصلاحات به مثابه گامی مهم است، اما هنوز برای اینکه تاثیرگذاری رو به رشد اقتصادهای نوظهور را در ساختار مدیریت صندوق انعکاس دهد کافی نیست.»
    بر اساس این اصلاحات، حق رای تمام 188 کشور عضو افزایش خواهد یافت و منابع صندوق به حدود 477 میلیارد حق برداشت مخصوص خواهد رسید. حق برداشت مخصوص واحد پولی صندوق بین المللی پول است.
    بر اساس پیشنهاد جدید، قرار است این این پس همه اعضای هیئت مدیره صدوق با رای گیری انتخاب شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی