عصر بازار

رسیدگی به پرونده های مطالباتی کارفرمایان یک ماهه انجام می شود

عصر اعتبار- مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی گفت: رسیدگی به پرونده های مطالباتی کارفرمایان این سازمان به صورت یک ماهه انجام می شود.

رسیدگی به پرونده های مطالباتی کارفرمایان یک ماهه انجام می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مهرداد قریب درنشست هم اندیشی هیات های تشخیص مطالبات و بخش خصوصی افزود: سازمان تامین اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در کشور است که با حضور در فرایند باز توزیع ثروت در جامعه، به استقرار نسبی عدالت و کاهش فاصله طبقاتی کمک می کند.
    وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی با پوشش جمعیتی بیش از40 میلیون نفرتعامل با کارفرمایان و کارگران را از سیاست های اصولی سازمان ارزیابی کرد و گفت: اولین اصل برای حفظ و حراست از حقوق کارفرمایان و منافع آن ها، تشخیص عادلانه و درست مطالبات سازمان درهیات های تشخیص مطالبات است که سرلوحه کار سازمان در بررسی پرونده ها و کاهش مشکلات قرار دارد.
    وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باور دارد با همکاری و اعتماد متقابل بسیاری از مشکلات رفع می شود، همکاری کارفرمایان با این سازمان را طی دو سال گذشته مثبت ارزیابی و تصریح کرد: سازمان با وجود اعتماد به کارفرمایان، تلاش می کند از پایمال شدن حقوق کارفرمایان و کارگران که در زمره حق الناس است جلوگیری کند.
    قریب درمورد اقدامات انجام شده در حوزه هیات های تشخیص مطالبات نیز گفت: هیات های تجدیدنظرهم اکنون بسیاری از کارهای خود را به صورت مکانیزه انجام می دهند.
    وی تاکید کرد: هیات های تجدید نظر را از 8 به 10 هیات در سال 92 و از 10 به 12 هیات در سال 93 افزایش داده ایم که این امر نقش بسزایی در تسریع رسیدگی به پرونده ها داشته است.
    قریب با اشاره به تفویض اختیار رسیدگی به 14 استان کشور اظهارکرد: اکنون انتظار برای رسیدگی به پرونده ها از 9 ماه به کمتر از یک ماه کاهش پیدا کرده است.
    مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی گفت: در دو سال گذشته، 60 درصد از اعتراض های مورد بررسی در هیات های بدوی منجر به فسخ رای شده است.
    به گفته وی علاوه بر این 50 درصد از بررسی های هیات های تجدید نظر به فسخ رای هیات های بدوی انجامیده است.

    ** مبنای شکل گیری سازمان تامین اجتماعی در برقراری عدالت میان کارگر و کارفرماست
    معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در این نشست با اشاره به ساختار عمومی دولتی اقتصاد کشور گفت: بخش خصوصی در فضای اقتصاد دولتی، توان چندانی برای مشارکت و تاثیرگذاری ندارد و علت این مسئله بزرگ شدن بخش دولتی در اقتصاد کشور است.
    منصور اعتصامی با بیان اینکه درچنین شرایط جایگزین های دیگر در اقتصاد شکل نمی گیرند و فضای کسب و کار بهبود نمی یابد، افزود: باید برای خروج از این روند، در رویکردهای کلان اقتصاد کشور و نقش بخش خصوصی تغییر ایجاد شود تا از این مسیر سرمایه اجتماعی رشد یابد و حضور مردم هم در اقتصاد کشور تقویت شود.
    وی با اشاره به نقش هیات های تشخیص مطالبات در برقراری عدالت میان کارفرمایان و نیروهای شاغل در واحدهای تولیدی اظهارکرد: اساس و مبنای شکل گیری سازمان تامین اجتماعی، برقراری عدالت در میان کارفرما و نیروی کاراست.
    وی تصریح کرد: مدیریت سازمان تامین اجتماعی نیز در دوران جدید فعالیت خود تاکید ویژه ای بر برقراری عدالت در رویه ها و سیاست های تعاملی با شرکای اجتماعی دارد.
    اعتصامی با یادآوری اینکه نهادسازی و تغییر رویکرد از شروط اصلی اجرای عدالت است، افزود: یکی از حوزه هایی که به شدت نیازمند تغییر و به روزرسانی است، قوانین سازمان تامین اجتماعی است که از سال 54 تاکنون ثابت مانده است.
    معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: چنین نشست هایی به افزایش تعامل و هم افزایی میان هیات های تشخیص، بدوی و تجدید نظر منجر می شود و اعتماد متقابل را در شرکای اجتماعی نهادینه می سازد.

    ** سازمان تامین اجتماعی، اهمیت تعامل با شرکا را باور دارد
    مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران در این نشست با اشاره به اهمیت رعایت اصل سه جانبه گرایی در ساختار سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان اهمیت اعتماد متقابل میان کارفرمایان و کارگران را باور دارد.
    ناهید حیدری افزود: با برگزاری چنین نشست هایی حس اعتماد درمیان کارفرمایان و نیروهای کار تقویت و به درخواست های آنها توجه می شود تا انتظارات آن ها در چارچوب سازوکار اداری و مقررات و بخش نامه ها عملیاتی شود.
    وی با ابراز رضایت از تعامل مثبت میان هیات های تشخیص مطالبات و سازمان تامین اجتماعی افزود: براساس دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی و در راستای احترام به نظرات و خواست های کارفرمایان، نماینده سازمان درهیات تشخیص مطالبات از شعبه های متفاوت هر اداره کل انتخاب می شود و این نشان از توجه به اصل اعتمادسازی میان کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی دارد.

    **سازمان تامین اجتماعی نقطه اتکای نیروی کار است
    دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این نشست اظهارکرد: سازمان تامین اجتماعی نقطه اتکای مردم به ویژه نیروی کاراست.
    بهمن عشقی با بیان اینکه مشارکت و هم اندیشی فکری میان ارباب حرف و شاغلان و نظارت حاکمیت جزو اصول اساسی است، تصریح کرد: توازن و تعادل اجتماعی محصول نهایی آن است.
    وی گفت: سازمان تامین اجتماعی امین دولت ومردم کشور است که منابع مالی مشخصی را از کارفرمایان و بیمه شدگان و سهمی را نیز از دولت بر مبنای محاسبات بیمه ای دریافت می کند و این ظرفیت را دارد که با رعایت دقیق حقوق کارفرمایان و قانون محوری به تامین و بسط منافع ملی به عنوان رویکردی اساسی در این برهه حساس اقتصادی کمک کند.
    عشقی با تاکید بر پیگیری منافع ملی و قانون گرایی در ارتباط بخش خصوصی و سازمان تامین اجتماعی، افزود: قانون به خوبی رابطه بخش خصوصی و سازمان تامین اجتماعی را مشخص کرده و اگر به قانون توجه ویژه داشته باشیم، بسیاری از مشکلات امروز و فردای کشور حل می شود.
    دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی اصل را برتمکین از قوانین و مقررات و رعایت ضوابط گذاشته است، تصریح کرد: تعامل سازنده بخش خصوصی و سازمان تامین اجتماعی راهگشا است.
    درادامه این نشست، سه کارگاه تخصصی با عناوین مولفه های اخلاق حرفه ای، مبانی و بخش نامه های تامین اجتماعی و حقوق و آیین نامه دادرسی برگزار و کارشناسان دیدگاههای خود را مطرح کردند.
    نشست هم اندیشی هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی و اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ در محل این اتاق برگزارشد.
    دراین نشست مدیران سازمان تامین اجتماعی، نمایندگان قوه قضائیه، اتاق بازرگانی وهیات های تشخیص مطالبات در مورد مسائل و چالش های سازمان تامین اجتماعی و بخش خصوصی، شیوه های افزایش تعامل و هم افزایی میان گروه های تاثیرگذار در فرآیند تشخیص و صدور آرا درهیاتهای تشخیص و همچنین استفاده از تجارب طرفین برای بهبود فرآیندهای تشخیصی در هیاتها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی