عصر بازار

امتناع خریداران از ورود به بازار مسکن با امید ارزانی

عصر اعتبار- در حالی برنامه‌های دولت برای خروج مسکن از رکود نتوانسته اهداف مورد نظر را پوشش دهد که روند آهسته و پیوسته نزولی قیمت‌ها در بازار ادامه دارد و باوجود تخفیف مالکان،‌خریداران همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها برای ورود به بازار مسکن دست نگه داشته‌اند.

امتناع خریداران از ورود به بازار مسکن با امید ارزانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، با آن‌که دولت برنامه‌هایی از جمله فروش قسطی و افزایش وام خرید مسکن را طی دو سال اخیر در کشور اجرایی کرده است، اما با این حال بازار مسکن همچنان در رکود انتظاری به سر می‌برد. خریداران واقعی مسکن به مانند سه سال اخیر در انتظار کاهش قیمت‌ها برای ورود به بازار هستند، مسئله‌ای که نه تنها بخش مسکن بلکه سایر بخش‌های مرتبط با صنعت ساختمان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

    مدت‌هاست که رکود حرف اول و آخر را در بازار مسکن می‌زند و با وجود اجرای یک سری برنامه، وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور را به جنب و جوش وادارد.

    فروش قسطی مسکن که برخی مسئولان علاقه‌ای خاصی به آن دارند با انتقاد شماری از دست‌اندرکاران بازار مسکن مواجه شده است. حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک دیروز به طرح فروش اقساطی انتقاداتی را وارد کرد. مخاطب انتقادات وی بانک مسکن بود؛‌ « بانک مسکن در فروش اقساطی مسکن با سودهای کلان شرایط خرید مسکن را دشوارتر می کند، این بانک به جای توسعه مسکن در ایران از طریق مسکن کار تجاری می کند.

    وی افزود:  تامین مسکن مردم طبق قانون اساسی وظیفه دولت بوده و دولت موظف است تا با طراحی و اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در جهت تامین و توسعه مسکن  فعالیت کند. اما متاسفانه برخی از سیاست های بانکی در ایران  جزو عوامل بازدارنده  توسعه یافتگی مسکن در ایران هستند. بانک مسکن به جای توسعه مسکن در ایران از طریق مسکن کار تجاری می کند .

    وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا بانک‌ها برای تسهیلات خرید مسکن از مردم  25 تا 30 درصد سود نمی گیرند . نگاه تجاری بانک مسکن   سبب شد تا در هر خرید و فروش او بیشترین سود را داشته باشد. نرخ سود بانک مسکن نه تنها عامل  رونق نیست بلکه باعث افزایش قیمت تمام شده واحد مسکونی می شود.

    وی همچنین درباره نرخ کارمزد فروش اقساطی گفت : انبوه ساز با سرمایه خود مجتمعی را می سازد و  مازاد تولید را می خواهد در اقساط کوتاه مدت با سود نرخ تورمی به مصرف کننده بفروشد . بانک مسکن برای ضمانت پرداخت اقساط پنج درصد کارمزد می خواهد. چرا بانک مسکن برای ضمانت باید 5 درصد از مردم  کارمزد بگیرد . آیا جز این است که این کارمزد را باید خریدار بپردازد،  تا زمانی که سیاست بانکی  سیاست تجارت محور باشد مسکن در ایران  توسعه نمی یابد.

    *قیمت برخی واحدهای مسکونی در شهر تهران

    در وضعیتی که طرح‌های دولت برای خروج بازار مسکن از رکود تاثیری در روند این بخش نداشته و انتقادات جدی به این سیاست‌ها وارد است که قیمت‌ واحدهای مسکونی همانند دو سال اخیر روند نزولی آهسته و پیوسته‌ای را طی می‌کند.

    در بازار مسکن با وجود تخفیف‌های 2 تا 10 درصدی مالکان (به گفته فعالان و مشاوران املاک)، اما خریداران همچنان دست نگه داشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

    بر اساس این گزارش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی دو سال ساخت با پارکینگ و انباری واقع در باغ فیض 4 میلیون و 450 هزار تومان است، یک آپارتمان 80 متری در این محله برای خریدار 356 میلیون تومان آب می‌خورد.

    یک واحد آپارتمان 75 متری واقع در خیابان گرگان با امکاناتی از جمله پارکینگ،‌ انباری و آسانسور 220 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و آپارتمانی با همین متراژ در شهرک مسعودیه با پارکینگ و بدون انباری 160 میلیون تومان تعیین شده است.

    آپارتمان 89 متری سه سال ساخت با پارکینک و انباری واقع در میدان توحید 425 میلیون تومان، آپارتمان 89 متری 3 سال ساخت بدون پارکینگ و با انباری واقع در ابوذر 150 میلیون، واحد مسکونی 88 متری دو ساله با پارکینگ و انباری در جنت‌آباد جنوبی 250 میلیون و واحد 70 متری فول امکانات در سعادت‌آباد 425 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

    همچنین یک دستگاه آپارتمان 90 متری دو سال ساخت با امکانات پارکینگ و انباری در محدوده زرگنده با قیمت 757 میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است.

    واحد مسکونی 85 متری سه سال ساخت واقع در گیشا با پارکینگ و انباری 470 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو