عصر بازار

تحلیلگر اقتصادی:

نوسانات نرخ طلا در ایران متاثر از مسایل مختلف داخلی و منطقه ای است

عصر اعتبار- یک تحلیلگر مسایل اقتصادی با اشاره به کاهش حدود یک درصد قیمت جهانی طلا در هفته گذشته و تاثیر آن بر بازار ایران گفت: کاهش قیمت طلا علاوه بر سقوط نرخ اونس جهانی و نفت، تابع مسایل مختلف داخلی و منطقه ای است.

نوسانات نرخ طلا در ایران متاثر از مسایل مختلف داخلی و منطقه ای است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدحسن اعتضادی افزود: علاوه بر تاثیرپذیری بازار طلا از افت قیمت جهانی، ریسک خرید این فلز گرانها در کشور بالاتر از ارز است به همین دلیل وقتی سیگنال هایی از افت جهانی طلا در یافت می شود، افراد به سرعت سرمایه خود را از بازار طلا خارج کرده و به سمت بازار ارز هدایت می کنند زیرا ریسک پذیری بازار ارز بسیار کمتر از طلاست.
    وی افزود: از طرفی ما نوسانات دلار و یورو را داشتیم و وارد کردن برخی فشارها روی صراف ها و کاهش قیمت نفت، قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داد و ضربه شدیدی از این نظر به اقتصاد وارد شد.
    استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ادامه روند صعودی ارزش ارز در کوتاه مدت می تواند موجب کاهش بیشتر قیمت طلا شود به طوری که ممکن است سطح حمایتی حساس قیمت طلا در روزهای آینده همچنان کاهش یابد؛ حتی بر اساس برخی پیش بینی ها قیمت 1000 دلاری را تجربه خواهد کرد.
    وی بایادآوری گزارش شورای جهانی طلا مبنی بر اینکه افزایش تقاضای هند و چین در سال 2016 میلادی مانع از کاهش شدید قیمت طلا خواهد شد، افزود: این پیش بینی منطقی به نظر می رسد زیرا چین از نظر اقتصادی به قدرت قابل توجهی دست یافته و هند نیز به لحاظ تجارت جهانی، قدرت بعد از چین است؛ بنابراین این دو کشور می توانند پول های اضافی خود را تبدیل به طلا کنند یعنی طلای جهانی را خریداری و ذخیره تا پشتوانه پول ملی خود را حفظ کنند.
    این اقتصاددان افزود: پیش بینی می شود قیمت این فلز گرانبها به خاطر در پیش بودن تعطیلات کریسمس و افت مبادلات بین المللی، در هفته های نخست ژانویه با کاهش روبرو شود که ممکن است برخی اقتصادهای جهانی از فرصت بوجود آمده، بهره کافی را ببرند و در عین حال مانع کاهش بیشتر قیمت طلا شوند.
    به گزارش پایگاه اینترنتی مارکت واچ، تصمیم فدرال رزرو آمریکا در افزایش نرخ بهره برای نخستین بار از سال 2006 میلادی تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا در هفته گذشته داشته است.
    بر این اساس قیمت طلا در بازارهای جهانی در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا قرار گرفت و با افزایش نسبی روبرو شد اما در هفته ای که گذشت کاهش یک درصدی را تجربه کرد. با این حال دیروز(دوشنبه) قیمت سکه در کشور با افزایش اندکی مواجه شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی