عصر بازار

وام۶۰میلیونی بابازار چه می‌‌کند؟

با۳۰میلیون تومان صاحب‌خانه شوید

عصر اعتبار- پرداخت وام خرید مسکن ۶۰ میلیون تومانی در حالی از امروز سه شنبه آغاز شده است که برخی متقاضیان می‌توانند با حداقل ۳۰ میلیون تومان صاحب‌خانه شوند.

با۳۰میلیون تومان صاحب‌خانه شوید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، وام 60 میلیونی مسکن که در روزهای پایانی مهرماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، سرانجام پس از گذشت دو ماه به بانک مسکن ابلاغ شده است و متقاضیان از امروز می‌توانند از این وام برای خرید مسکن استفاده کنند. این وام که مربوط به حساب ممتاز بانک مسکن است تا پیش از این 35 میلیون تومان بود که در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان به 60 میلیون تومان افزایش یافت.

    افزایش این وام در شرایطی که قیمت مسکن به شدت کاهش یافته است، می تواند راهگشای متقاضیانی باشد که در سال‌های گذشته به دلیل گرانی مسکن نتوانستند وارد بازار خرید شوند. در واقع کاهش قیمت‌ها در دو سال اخیر در کنار افزایش تسهیلات خرید مسکن از عواملی است که قدرت خرید متقاضیان را افزایش داده و به خانه دار شدن بخشی از افراد کمک می‌کند.

    در کنار استفاده از وام 60 میلیون تومانی، متقاضیان می‌توانند از وام 10 میلیون تومانی جعاله هم استفاده کرده و مبلغ وام خود را به 70 میلیون تومان برسانند که در این صورت مبلغ تسهیلات بانک مسکن در تهران به 70 میلیون تومان می رسد، همچنین با خرید اوراق مسکن سقف تسهیلات این بانک در شهرهای بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان است که در این شهرها متقاضیان با استفاده از تسهیلات 10 میلیون تومانی جعاله می‌توانند از 60 میلیون تومان وام برای خرید مسکن استفاده کنند.

    به گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، سود این تسهیلات  18.5 درصد است. مرادی گفت: هم اکنون میزان سود تسهیلات بانک ها 21 درصد تعیین شده است اما بانک مسکن این تسهیلات را با سود 18.5 درصدی به متقاضیان تا 12 سال پرداخت می کند.

    در این روش متقاضیان برای بازپرداخت اقساط تسهیلات 40 میلیون تومانی به روش ساده باید 693 هزار تومان، پلکانی ساده 578 هزار تومان و پلکانی دوره ای پنج ساله 621 هزار تومان پرداخت کنند. متقاضیانی که تسهیلات 50 میلیون تومانی استفاده کرده اند به روش ساده 866 هزار تومان، پلکانی ساده 723 هزار تومان و پلکانی پنج ساله 746 هزار تومان قسط پرداخت کنند.

    اقساط تسهیلات 60 میلیون تومانی در تهران به روش ساده یک میلیون و 40 هزار تومان، به روش پلکانی ساده 868 هزار تومان و پلکانی دوره ای پنج ساله نخست 932 هزار تومان خواهد بود. طبق مقررات بانک مسکن، متقاضیان برای خرید واحدهای مسکن زیر 20 سال مجاز به استفاده از این تسهیلات خواهند بود و و واحدهایی که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بین 20 تا 25 سال گذشته است، می توانند تا سقف 35 میلیون تومان از تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند.

    براین اساس، اگر به طور متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را در شهر تهران حدود 3 میلیون تومان در نظر بگیریم، برای خرید یک واحد 40 متری باید 120 میلیون تومان پرداخت شود که 70 میلیون تومان از این رقم توسط وام مسکن پرداخت می‌شود، همچنین در حال حاضر اجاره یک آپارتمان با این مشخصات به طور متوسط در شهر تهران حدود 20 میلیون تومان است، بنابراین متقاضی می‌تواند با اجاره دادن یک واحد و پرداخت 30 میلیون تومان، یک آپارتمان نوساز را در شهر تهران خریداری کنند.

    هرچند که این وام نمی‌تواند تغییری در رکود بازار مسکن ایجاد کند و کمکی به افزایش ساخت و تولید مسکن نمی‌کند اما به طور حتم برای اقشار ضعیف جامعه که به دنبال خرید واحدهای کوچک هستند، راهگشا است و می‌تواند تغییراتی را در خرید و فروش واحدهای کوچک ایجاد کند.

    در اغلب کشورها هم وام مسکن به عنوان راهکاری برای خانه دار شدن مردم ارائه می‌شود و حتی تا 80 درصد از قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد تا کمکی برای خانه دار شدن مردم باشد ضمن آنکه مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کرده و قدرت خرید را در اختیار تمامی مردم قرار دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو