عصر بازار

بررسی مهم‌ترین ارزهای سال ۲۰۱۵

عصر اعتبار- فدرال رزرو امریکا مهم‌ترین نقش را در بازار ارزی سال ۲۰۱۶ بازی خواهد کرد.

بررسی مهم‌ترین ارزهای سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صدای اقتصاد، ریچارد جونز تحلیل‌گر بلومبرگ و پیتر روزن‌استریچ رئیس مرکز بررسی‌های بازار اروپا در برنامه تلویزیونی بلومبرگ در گفت‌وگو با آنا ادواردز مجری این برنامه درباره مهم‌ترین ارزهای سال 2015 صحبت کردند.

    جونز در این برنامه ابتدا ارز بازارهای نوظهور را دارای بیشترین اهمیت دانست. سپس در مورد فرانک سوئیس اظهار کرد: «این ارز شگفت‌آورترین ارز سال 2015 بود. ارزش یورو در برابر این ارز بسیار جالب توجه است.» از نظر جونز فرانک سوئیس بیشترین تأثیر را روی بازار در سال 2015 داشت. این ارز بیش از آنچه که باید قدرتمند شده‌است.

    اما چرا ارزش بالای فرانک سوئیس شوکه‌کننده بود؟ از نظر جونز سیاست‌های ناگهانی و تأثیر آن‌ها روی این ارز مهم‌ترین نکته بود.

    روزن‌استریچ نیز در مورد تأثیر بانک‌های مرکزی روی ارزهای مختلف صحبت کرد و تأکید کرد که بانک مرکزی اروپا بیشترین تأثیر را روی بازار ارز داشت. این بانک ارزش یورو را پایین نگه داشته‌است.

    جونز معتقد بود که ماریو دراگی و سایر مسئولان در بانک مرکزی اروپا ECB از این وضعیت راضی هستند و قصد ایجاد تغییری را ندارند. به این ترتیب اکنون شاهد این هستیم که ارزش یورو در برابر دلار پایین آمده‌است. البته بخشی از قدرت گرفتن دلار نیز به اقدامات فدرال رزرو امریکا و افزایش نرخ بهره باز می‌گردد. بانک مرکزی ایالات متحده امریکا پس از یک دهه بالاخره نرخ بهره را 0.25درصد افزایش داد.

    در پایان روزن‌استریچ در مورد یوآن به عنوان‌آخرین ارز مهم در سال 2015 صحبت کرد. چین تلاش بسیاری داشت که ارز خود را به ارزی بین‌المللی تبدیل کند اما در عین‌حال برای افزایش مصرف داخلی ارزش آن را پایین نگه داشته بود که از نظر این تحلیل‌گر، این اقدام چین بسیار ریسکی و خطرناک بود اما با این وجود اقدام چین، جواب داد و با وجود بحث‌های زیادی که به دنبال داشت ارز چین یعنی یوآن به سبد ارزهای صندوق بین‌المللی پول ملحق شد.

    آخرین نکته‌ای که جونز بر آن تأکید کرد این بود که فدرال رزرو امریکا در سال 2016 بیشترین تأثیر را در ارزش ارزهای مختلف بازی خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی