عصر بازار

سرنوشت فعالیت کوکاکولا و پپسی در ایران

عصر اعتبار- در حالی که ورود کالاهای آمریکایی به ایران ممنوع شده و انعقاد قراردادهای جدید با شرکت‌های آمریکایی برای تولید کالاهای مصرفی ممنوع شده که برخی کارشناسان درباره ادامه فعالیت دو شرکت کوکاکولا و پپسی دچار ابهام شده‌اند.

سرنوشت فعالیت کوکاکولا و پپسی در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، با ممنوع شدن ورد رسمی سیگار مارلبرو و تولید مشارکتی آن در ایران برخی از کارشناسان درباره ادامه فعالیت دو شرکت آمریکایی کوکاکولا و پپسی دچار ابهام شده‌اند چرا که نوشابه نیز در فهرست کالاهای مصرفی قرار گرفته است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، به گفته فعالان صنعت دخانیات کشور بخش بزرگی از 24 میلیارد نخ سیگاری که سالانه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود را این سیگار به خود اختصاص داده است. سیگار آمریکایی تباری که ذائقه مشتریان زیادی در ایران را به سمت خود کشانده است. مالبرو را بسیاری از ایرانیان که سالانه 60 میلیارد نخ انواع سیگار را مصرف می کنند، می شناسند. بازار مولوی پر است از انواع پاکت‌های این سیگار که به گفته برخی از مقامات کشور شائبه صهیونیستی بودن دارد.

    کارشناسان معتقدند که با توجه به ممنوعیت تولید و ورود کالاهای مصرفی آمریکایی یا باید دو شرکت کوکاکولا و پپسی نیز در ایران به تولید خود پایان دهند یا اینکه از مدل قرارداد آن استفاده شود تا سیگار مارلبرو نیز در ایران به تولید برسد.

    از این رو به نظر می‌رسد مسولان وزارت صنعت دو راه در خصوص قرارداد خود با کمپانی فیلیپ موریس پیش روی خود دارند. راه اول اینکه بگویند قرارداد مارلبرو ابتدا از راه واردات رسمی کار خود را شروع کرده و به منظور بالا بردن سطح اشتغال و تولید محصول با کیفیت، خط تولید آن در کشورمان به راه خواهد افتاد و راه بعدی اینکه اعلام کنند در قرارداد مارلبرو بخش واردات رسمی حذف شده و این شرکت می تواند به طور مشارکتی با شرکت دخانیات ایران یا مستقلا از طریق سرمایه‌گذاری در ایران به تولید سیگار بپردازد.

    بنابراین فعالیت فیلیپ موریس به عنوان یک کمپانی آمریکایی در ایران منعی نخواهد داشت اگر این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری، واردات تکنولوژی و ارائه روش های جدید تولید سیگار در ایران بپردازد.

    این مدل در خصوص شرکت‌های نوشابه آمریکایی به کار گرفته شده و دو کمپانی بزرگ نوشابه ساز آمریکایی کوکاکولا و پپسی سال‌هاست در ایران مشغول کارند و توانسته‌اند بخش بزرگی از بازار را به نام خود کنند. ایران توانسته با خرید تکنولوژی این دو شرکت و فرمول تهیه نوشابه یکی از بزرگترین نمایندگی‌های کوکا کولا و پپسی را در ایران به راه بیاندازد و سالیان سال در کشورمان فعالیت کند. این فعالیت حتی در دوره تحریم ها متوقف نشد و دو برند آمریکایی توانستند محصولاتشان را در بازار پر تقاضای ایرانی از طریق کارخانه های ایرانی خود عرضه کنند.

    در این میان به نظر می‌رسد شبکه گسترده قاچاق سیگار مارلبرو ساکت نخواهد نشست و با توجه به نفوذی که دارد سعی خواهد کرد با سوءاستفاده از بیانات رهبری و همچنین بخشنامه وزارت صنعت، سیگار مارلبرو را به عنوان کالای مصرفی آمریکایی معرفی کرده و حتی از تولید ان در ایران جلوگیری به عمل آورند.

    به نظر می رسد با توجه به حساسیت ویژه‌ای که روی سیگار مارلبرو به وجود آمده و واردات رسمی این سیگار فعلا به حالت تعلیق درآید و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طریق کشف قاچاق و انهدام آن از ورود غیرقانونی سیگار مارلبرو به ایران جلوگیری کند. اما با توجه به اینکه منعی برای تولید این سیگار در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردای رسمی را با نمایندگی این شرکت در ایران به امضا رسانده، این امکان وجود دارد که تولید مارلبرو به عنوان یک سیگار آمریکایی تبار در ایران آغاز شود به شرط آنکه این شرکت از طریق سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و واردات تکنولوژی بتواند خط تولید سیگار در کشورمان به راه اندازد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو