عصر بازار

شاخص های کلان بودجه ۹۵ چه سمت و سویی را به فعالان اقتصادی نشان می دهد؟

عصر اعتبار- - به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ در هیأت دولت تمام شده و آماده ارسال به مجلس است. بنا به اطلاعاتی که از این لایحه تا کنون بدست آمده، جهتگیری کلی دولت در سال آینده کاهش هزینه ها است و به همین خاطر نیز فضای کلی حاکم بر لایجه، انقباضی است.

شاخص های کلان بودجه ۹۵ چه سمت و سویی را به فعالان اقتصادی نشان می دهد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، به گفته محمدباقر نوبخت تأکید رئیس جمهوری بر ارائه همزمان لوایح بودجه و برنامه ششم، علت اصلی تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال 95 به مجلس شورای اسلامی بود.
    با وجود این تأخیر نمی توان انتظار داشت نمایندگان مجلس فرصت داشته باشند بررسی هر دو لایحه را به موقع تمام کنند و همین مسئله ممکن است فعالان اقتصادی را با ابهام در مورد جهت گیریهای کلی اقتصاد مواجه کند، خصوصا اینکه سرنوشت هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده به عنوان یک از مهم ترین عومال تأثیرگذار بر اقتصاد کشور به تعیین تکلیف برنامه ششم توسعه گره خورده است.

    مقایسه رقم کلی بودجه عمومی در لایحه سال 95 با امسال از افزایش  13 درصدی بودجه حکایت دارد، چرا که منابع عمومی بودجه امسال 236 هزار میلیارد تومان بود.

    منابع عمومی بودجه سال آینده 267 هزارمیلیارد تومان است که 66 هزار میلیارد تومان آن از محل درآمدهای نفت و 201 هزار میلیارد تومان باید  از منابع دیگری تأمین می‌شود. پیش بینی درآمد 66 هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت به این معنا است که سهم آن در تأمین منابع عمومی کشور حدود 24 درصد است.

    درآمد دولت از مالیات‌ها در بودجه سال آینده 85 هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی شده است که هزار میلیارد تومان از بودجه امسال کمتر است بنا بر این می توان گفت فعالان اقتصادی سال آینده شاهد افزایش فشار مالیاتی نخواهند بود.

    بودجه عمرانی با 21 درصد افزایش در لایحه سال آینده نسبت به امسال حدد  57 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته است که افزایش حدود 10هزار میلیارد تومانی را تجربه خواهد کرد. این به معنای تلاش دولت برای افزایش هزینه های خود و ایجاد رونق در پروژه های عمرانی است.

    با این وجود پیش بینی دولت از تورم در صورت اجرای همین لایحه حدود 11 درصد و کمتر است. این در حالی است که انتظار دارد نرخ رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد باشد.

    دولت هزینه های جاری را نیز در سال آینده افزایش می دهد؛ نشانه اصلی این افزایش هم 14هزار استخدام در آموزش و پرورش، 17هزار نفر در وزارت بهداشت و درمان است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی