عصر بازار

عمر مسکن در ایران ۱۵ سال است

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران با بیان این‌که عمر متوسط استمرار استفاده از مسکن در ایران ۱۲ تا ۱۵ سال است، آسیب‌های زیست محیطی و هدررفت منابع کشور را از ضررهای تخریب زودهنگام ساختمان‌ها عنوان کرد.

عمر مسکن در ایران ۱۵ سال است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباس اکبرپور اظهار کرد: عمر متوسط استمرار استفاده از مسکن در کشور ما بین 12 تا 15 سال طول می‌کشد؛ در حالی که نرم جهانی در این زمینه 70 تا 80 سال است. ما بعضا خانه‌های دو سه طبقه می‌سازیم، بعد تبدیل به پنج طبقه و بعد برج می‌کنیم. ساختمان‌های موجود را تخریب می‌کنیم و ساختمان جدید می‌سازیم. با این عملکرد نخاله‌هایی تولید می‌کنیم که به محیط زیست آسیب می‌زنند و منابع ملی را هدر می‌دهیم.

    وی افزود: مصالح و تکنولوژی در فرآیند ساخت تاثیرگذار است. در این خصوص باید گفت ما از نظر مقدار مصالح و تنوع از وضعیت خوبی در کشور برخورداریم اما به دلیل این‌که مسکن در کشور ما به عنوان سرمایه ملی محسوب نمی‌شود بسیاری از مصالح فرآیندهای استاندارد را طی نمی‌کنند.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که متاسفانه ما برنامه‌ریزی جامع و تفصیلی برای ساخت و ساز شهری نداریم، تصریح کرد: این مساله باعث می‌شود به آن‌چه که می‌سازیم بهای چندانی ندهیم و بعضا با روابط خاص و گرفتن مجوز، ساختمان‌ها را تخریب و به جای آن ساختمان‌های جدید بسازیم.

    عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران به وضعیت ساخت و ساز در کشورهای توسعه یافته اشاره و خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته ساختمان‌ها در یک منطقه از شهر با توجه به طرح تفصیلی و کلان، تجمیع‌سازی و زیرساخت‌های متناسب با آن فراهم می‌شود اما در کشور ما معمولا تک ساختمان‌ها را تخریب می‌کنیم و بدون توجه به نیازها ساختمانی جدید می‌سازیم.

    وی یادآور شد: به طور مثال در خیابانی که ظرفیت ساخت خانه‌های بیش از 4 طبقه را ندارد، دیده شده که ساختمان 18 و 20 طبقه می‌سازیم که وضعیت خیابان جوابگوی تردد، خدمات‌رسانی و امدادرسانی آن ساختمان‌ها نیست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو