عصر بازار

وسواس بانک مرکزی در ارائه آمار

اولتیماتوم سیف به دارندگان حساب های راکد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه همواره پایبند به ارائه آمار دقیق هستیم، گفت: بانک مرکزی در ارائه آمار به شدت وسواس دارد.

اولتیماتوم سیف به دارندگان حساب های راکد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ولی الله سیف درباره اظهارنظرهای ارائه شده درباره ارقام نقدینگی، افزود: در هفته های اخیر نظراتی درباره آمار نقدینگی ارائه می شود که برخی از آنها درست و برخی دیگرمطابق با واقعیات نیست.
    وی با یادآوری اینکه بانک مرکزی در دو تا سه سال گذشته ساماندهی موسسه های اعتباری غیرمجاز و بازار غیرمتشکل پولی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است، گفت: این ساماندهی سبب شده منابع سپرده های این موسسه ها در پایان دوره ها ی مختلف در محاسبه های نقدینگی بانک ها و موسسه های دارای مجوز قرار گیرد.
    رئیس کل بانک مرکزی افزود: با مقایسه دو دوره مشاهده می شود که نقدینگی این موسسه ها پیش از ساماندهی در فهرست سپرده ها قرار نداشته اما در دوره آخر و بعد از ارائه مجوز، این اعداد در آمار سپرده ها منظور شده است.
    سیف با تاکید بر اینکه باید این عدم تعادل با روش هایی به تعادل برسد، دلیل بخشی از رشد نقدینگی کشور را اضافه شدن موسسه های غیرمجاز بعد از انجام روال قانونی و گرفتن مجوز بیان کرد و گفت: در این میان برخی نسبت به این امر و آمار نقدینگی، تفسیرهایی ارائه داده و از آن به عنوان دستکاری نقدینگی یاد کرده اند.
    چندی پیش یکی از رسانه ها با انتشار گزارشی با عنوان «بانک مرکزی آمار نقدینگی را دست کاری کرد»، مدعی شد به دلیل رشد بی سابقه 400 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دو سال نخست فعالیت دولت یازدهم، بانک مرکزی با انتقادهای گسترده ای درباره بی انضباط پولی و کنترل نقدینگی مواجه شد ه است.
    همچنین دراین گزارش آمده بود که بانک مرکزی پس از تعلل چندماهه در انتشار آمار، در پاسخ به انتقادها درباره عملکرد نامطلوب در مدیریت نقدینگی، با تغییر آمار نقدینگی فروردین تا شهریور سال گذشته اقدام به دستکاری آمار نقدینگی در این دوره کرده است تا از این طریق رشد نقدینگی را کمتر از میزان واقعی وعملکرد بانک مرکزی و دولت را مطلوب نشان دهد.

    ** حساب های بدون کد ملی و کد ثبت شرکت ها تعیین تکلیف می شوند
    رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف حساب های راکد نیز گفت: بخش نظارت و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی به شدت به دنبال تعیین تکلیف حساب های راکد و بدون هویت است.
    وی با بیان اینکه، برخی از حساب های مربوط به شرکت ها، تفکیک مناسبی ندارد و وضعیت آن به شعب ارائه نمی شود، اعلام کرد: تعداد محدودی از حساب های حقیقی دارای کد ملی نیست؛ ضمن آنکه تعدادی از حساب های اشخاص حقیقی نیز کد ثبت شرکت ندارند و باید تعیین تکلیف شوند.
    سیف افزود: این حساب ها به دلیل عدم مراجعه سپرده گذار راکد هستند که البته در نخستین مراجعه و با تکمیل آن، وضعیت حساب مشخص و روشن می شود.
    بانک مرکزی برای کاهش دردسرهای 38 میلیون حساب راکد بانکی و ساماندهی آنها، از بانک ها خواسته است هر چه زودتر حساب های غیرفعال را بازنگری کرده و آنها را تعیین تکلیف کنند.
    آخرین آمارهای ارائه شده بانک ها و موسسه های اعتباری در پایان تیرماه امسال نشان می دهد، مجموع حساب های بانکی بیش از 410 میلیون و 661 هزار و 216 حساب متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی است که از این تعداد 372 میلیون و 102 هزار و 60 حساب دارای شماره ملی یا شناسه ملی و یا شماره فراگیر اتباع خارجی هستند.
    براساس این آمار، از 38 میلیون و 559 هزار و 156حساب بانکی فاقد شماره ملی، شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی، 2 میلیون و 442 هزار و 171 حساب فاقد شماره فعالند که بانک مرکزی درحال پیگیری آنهاست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو