عصر بازار

برنامه وزارت راه و شهرسازی برای سال آینده؛

احتمال افزایش وام خرید مسکن به ۱۲۰ میلیون تومان

عصر اعتبار- وزارت راه و شهرسازی قصد دارد تا برای سال آینده رقم وام مسکن را به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش دهد.

احتمال افزایش وام خرید مسکن به ۱۲۰ میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، طرح افزایش وام مسکن یکی از موضوعاتی است که از ابتدای آغاز به‌کار وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم پیگیری می‌شود تا با افزایش قدرت خرید مردم، رقم وام مسکن هم با قیمت واحدها همخوانی داشته باشد. در واقع یکی از ایراداتی که همواره به وام مسکن مطرح می‌شود، این است که مبلغ وام، کمتر از نرخ تورم مسکن است، بنابراین به عنوان یک قدرت خرید برای بخش مسکن نمی‌توان روی آن حساب کرد.

    این در حالی است که وام مسکن باید 80 درصد از قیمت را پوشش دهد تا قدرت خرید متقاضی را بالا برده و کمکی به رونق این بخش بکند، علاوه بر اینکه با این شیوه متقاضیان واقعی وارد بازار  شده و از این طریق می‌توانند خانه دار شوند، ضمن  آنکه استقبال از وام‌هایی که تاکنون از سوی دولت مطرح شده هم تمایل مردم را به وام‌هایی با نرخ بالا نشان می‌دهد.

    براین اساس، وزارت راه و شهرسازی فعلا نرخ وام مسکن را تا 80 میلیون تومان افزایش داده است و متقاضیان می‌توانند از طریق صندوق پس انداز مسکن و سپره گذاری یکساله مبلغ 40 میلیون تومان، 80 میلیون تومان از بانک مسکن وام بگیرند، البته دریافت این وام شرایط خاصی دارد از جمله اینکه باید حتما متقاضی خانه اولی باشد.

    وام دیگری که مشمول همه متقاضیان می‌شود، حساب ممتاز بانک مسکن است که مبلغ وام این حساب به تازگی به 60 میلیون تومان افزایش یافته که البته در کنار آن، می توان از وام 10 میلیون تومانی جعاله هم استفاده کرد، بنابراین وام 70 میلیون تومانی قدرت خرید بهتری را نسبت به قبل در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

    براین اساس، شنیده ها حاکی از آن است که وزارت راه و شهرسازی باز هم به دنبال افزایش قیمت این وام است و هنوز نرخ وام را برای بخش مسکن کافی نمی‌داند، بنابراین در جلسات، پیشنهاداتی را برای افزایش این نرخ در سال آینده مطرح کرده و در حال پیگیری است تا وام مسکن متناسب با نیاز متقاضیان باشد.

    بر این مبنا، پیشنهادات در سال گذشته این بود که وام مسکن تا نرخ 120 میلیون تومان افزایش پیدا کند، در واقع رقم وام باید به 100 میلیون تومان افزایش یابد و وام جعاله هم 20 میلیون تومان شود که در نهایت وام مسکن بتواند تا رقم 120 میلیون تومان تسهیلات را در اختیار متقاضی قرار دهد.

    در واقع وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد با استفاده از نظریات بخش خصوصی، رقم وام مسکن را برای سال آینده افزایش یابد تا علاوه بر افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی، بازار مسکن هم تکانی خورده و تغییراتی را در جهت مثبت داشته باشد؛ هرچند که بخش خصوصی معتقد است وام مسکن برای سال آینده باید تا رقم 150 میلیون تومان هم افزایش پیدا کند.

    بخش خصوصی در رابطه با افزایش وام مسکن معتقد است که مبلغ 120 میلیون تومان با توجه به اینکه متوسط قیمت هرمترمربع مسکن در کشور حدود 2.5 میلون تومان است، گره مسکن را باز کرده و مشکلات متقاضیان را حل می کند، بنابراین افزایش وام مسکن حتی اگر در کوتاه مدت تورم را هم به دنبال داشته باشد اما بخش زیادی از مشکلات حوزه مسکن را برطرف کرده و رشد اقتصادی ایجاد می کند.

    در حاضر حاضر مردم پول خرید مسکن ندارند و سازندگان منابع مالی برای ساخت ندارند، به همین دلیل تزریق منابع به این بازار می تواند، مسکن را از رکود خارج کرده و به خانه دار شدن متقاضیان کمک زیادی کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی